• MyHometown

Denna förb-nnade sjukvård

Vi har försökt skaffa ett syskon ett tag. Och fick i somras när det hade gått ett år veta att vi var tvungen att vänta ett halvår till... Tills jag hade passerat deras åldersgräns.

Vi väntade och nu när jag har fyllt år så anmälde vi oss igen till utredning.
    Idag ringer de från KK och säger att vi får ingen utredning eftersom de tycker att jag har förhögt BMI..

Jag är förbannad, jag har gråtit ögonen ur mig... å jag vet inte vad vi ska göra!

• Svar på tråden Denna förb-nnade sjukvård
  • MyHometown

vi har inte råd. Jag är student och min man är arbetslös.
    Och bara en utredning kostar 5000 kronor, sen tillkommer kostaden för eventuella behandlingar.

Å dessutom så görs utredningen då på sjukhuset i staden vi bor i, så då kommer vi att göra precis samma sak som vi har ansökt om, men har betalt för det!!

• Honeyflowers

oki för det är vanligt annars att privata gyn har avtal med landstinget ändå så man bara behöver betala vanliga avgifter dvs högkostnadskortet gäller. Tråkigt att det inte gäller där ni bor.

16 mars..då är det dax!!
  • Honeyflowers

ni kan ju annars vända er till en annan stad. Det gjorde vi. En privat gyn i en annan stad där jag jobbar i ( men ej bor i) som hade avtal med landstinget så högkostnadskortet gällde.

16 mars..då är det dax!!
  • MyHometown

Honeyflowers:
    Jag skulle gärna göra så. Men i vårt län finns endast 3 sjukhus och all utredning görs på samma sjukhus.
    Så i sånna fall måste vi vända oss till ett annat landsting och jag vet inte om det går..

• Honeyflowers

Vi gick i ett annat landsting o de tog emot oss där utan problem, tror inte att det beror på att jag jobbar där!

16 mars..då är det dax!!
  • Nilla 79

Vet inte om det skiljer sig åt vad man ska ha i BMI men jag vet att i vårt landsting får man inte har mer än 34. Eftersom att risken för missfall ökar och sen är det svårare om man är överviktig. Jag vet eftersom vi själv kämpar för samma sak. Men jag har bestämt mig och håller på att gå ner i vikt nu.

Lycka till

• MyHometown

Nilla 79:
    Tack.
    Jag tror att gränsen går på BMI 30 här, och det innebär att jag måste gå ner ca 25 kilo i vikt. Och det kommer att ta ÅR!!

Men jag har i alla fall påbörjat min viktnedgång nu igen.
    Jag gick ner 10 kilo förra året så jag ska förbanne mig göra om det och gå ner ännu mer. Så igår började jag mina motionsvanor.
    Promenader eller annan motion varje dag kommer det att bli.

Honey flowers:
    Jag var ute lite på länstinget som ligger närmast oss, och problemet är att jag hittar inget om fertilitet där på deras hemsida överhuvudtaget.

• Honeyflowers

Men du, sök på gula sidorna bara på gyn så får du säkert upp någon/några!

16 mars..då är det dax!!
  • MyHometown

Honeyflowers:
    Jag har hittat deras KK, men inte nått speciellt om utredningar.
    Men jag får ta och ringa till dem

• KaStBa

MyHometown: Det låter fördjävligt med viktdiskriminering! Hur fungerar det om du börjar med att gå ner 5-10 kg - då borde du väl få börja en utredning medans du kämpar vidare? För att sedan vara i fas och optimera dina chanser och lyckas vid en framtida behandling. Hoppas att det löser sig för er på ett eller annat sätt!

• MyHometown

KaStBa:
    ja du, tyvärr räcker det inte riktigt med 5-10 kilo.
    Men jag kommer att börja kämpa med vikten igen. Så ja, jag blir lite tjurig. Vi ska förbanne mig visa dem. Vi har barn tillsammans sen tidigare så vi vet att vi kan få barn tillsammans. Så nu ska vi göra det igen utan deras hjälp!

• KaStBa

Så du menar att du måste går ner alla 25 kg innan det ens påbörjar utredningen? Kan du "bara" komma halvvägs så borde de kunna börja utredningen (den kan ju ta sin tid!) medans du kämpar med de sista inför själva behandlingen. *Grrr* Fördjävligt är det!

• MyHometown

KaStBa:
    Det kan jag inte svara på..
    Men jag måste gå ner 25 kilo för att få hjälp med fertiliteten.

Och när de ringde från KK så uttryckte de sig som att de ville inte göra en utredning eftersom de kände sig då som tvingade att då eventuellt göra en hormonstimulering. Och då riskerade de att jag skulle bli gravid. Denna graviditet skulle i så fall vara en riskgraviditet.
    Men om jag blir gravid naturligt då?? Är inte det en riskgraviditet. Och när jag var gravid sist då. Det måste ju uppenbarligen ha varit en riskgraviditet då. Men det var det ingen som talade om... och vi hade inga komplikationer varjen jag eller mitt barn

• Tessidess

Jag har inte läst alla inlägg men undrar om du inte kan vända dig till olika kliniker? Det finns ju en uppsjö, ngn måste väl kunna hjälpa er.
    Lycka till

• grynet80

Kan inte kliniken hjälpa dig gå ner i vikt då? Det finns det ju vissa som gör. Och som du säger tidigare, du har ju fått barn innan o det var ingen risk.
    Dom är så tröga. *grrr*
    Håller tummarna för dig!

Svar på tråden Denna förb-nnade sjukvård