• Gipzy

hostmedicin till 11-mån?

Får man ge hostmedicin till en 11-mån? Min skulle verkligen behöva det tror jag, men e osäker på om man får det. Hur har no gjort? Det är väl lätt att de får lunginflammation om de inte kan hosta upp ordentligt eller? Eller har jag förstått fel kanske? Hoppas ni vet! Tack på förhand!

• Svar på tråden hostmedicin till 11-mån?
  • pattisza

Ring och fråga på ngn barnmottagning tycker jag. Min dotter hade hosta med slem och vi blev rekommenderade att ge henne saft eftersom socker löser slem, hon var över året och det hjälpte litegrann.

• marsipan tomte

Man ska INTE ge barn under 2 år host medicin utan läkares tillstånd.....om jag var du så skulle jag kontakta en barn läkare så får du host medicin utskrivet.....

Lycka till

• 2006ängel

Gå till doktorn så han/hon får lyssna på lungorna.
    Om det är mycket slem i lungorna så får men ju host medicin, vår dotter fick det när hon var 10 månader och hade hostat ett bra tag utan att det löste sig...

pattisza:
    Det låter väldigt konstigt att man blir rekomenderad att ge saft som slemlösande !
    Jag måste höra vad VC här säger om det, mycket intressant :)

• Bast

Man ska inte ge hostdämpande till så små barn, däremot grå slemlösande bra. Vi har fått Mollipect utskrivet till vår son, och den funkar riktigt bra.
    Sen har jag, precis som Pattizsa skriver, hört att röd saft fungerar slemlösande. Och då helst lite uppvärmd.

• blackangel
    pattisza skrev 2007-02-27 13:35:49 följande:
    Min dotter hade hosta med slem och vi blev rekommenderade att ge henne saft eftersom socker löser slem, hon var över året och det hjälpte litegrann.
    2006ängel skrev 2007-02-27 16:44:03 följande:
    pattisza:Det låter väldigt konstigt att man blir rekomenderad att ge saft som slemlösande !Jag måste höra vad VC här säger om det, mycket intressant :)
    Våran vårdcentral sa till mig oxå att man kan ge saft, fast varm.
    Sen om det hjälper eller inte är ju en annan fråga..
  • 2006ängel

Men saft kan ju inte ha samma slemlösande effekt som Mollipect, för då hade väl alla föräldrar givit det istället för Mollipect....

Känns lite som något de säger för att lugna oroliga småbarnsföräldrar...men men vad vet jag `???

• 2006ängel

Undrar oxå varför der just ska vara röd saft, skulle den vara sötare då, någon som vet?
    Nyponsoppa är u oxå sött???

Ska till bvc på torsdag måste diskutera detta men henne då, kan knappt vänta ;)

• blackangel

Ja, jag tror inte heller saft är det bästa, om det nu hjälper alls?! Fast de sa det till mig nu senast jag ringde ang min 9 åriga dotter, men det hjälpte ju föga.. Så hon fick hostmedicinen Lepheton till slut.

• blackangel

Röd saft och även honung kunde man ha i, sa de till mig.

• FireSanna

varför ska man inte ge slemlösande hostmedicin till barn under 2 år? min son har en väldans hosta nu med pipande andning och jag har gett honom hostmedicin? han är 14 mån

• Röding

Sluta ge era barn medicin utan läkarkontakt! Det kan vara direkt livsfarligt!

• Röding

Ingen honung till barn under ett år! Hört talas om botulism?

• Muppmamma

Bisolvon finns från 1 år receptfritt

• Jeja

Jag har då gett min 8 månaders liiite host med nu när han var jättesjuk, annars hade han hostat i hjäl sig, o inte hände de nåt med honom..

• 2006ängel

Ska man ge barn under 1 år honung?
    På vår bvc säger de att man INTE ska det!

• blackangel
    Röding skrev 2007-02-27 17:12:28 följande:
    Ingen honung till barn under ett år! Hört talas om botulism?
    Jag skrev i inlägget innan att det var till min 9-åriga dotter det gällde...
  • FireSanna

jag har gett honom bisolvon o det står från 1 år på paketet....

• Bast

SLEMLÖSANDE kan man ge till småttingar, däremot ska man INTE ge HOSTDÄMPANDE. Slemmet måste få chans att komma upp, vilket det gör med slemlösande.
    Vill man ha Mollipect (slemlösande) måste man ha kontakt med läkare då den är receptbelagd.

Svar på tråden hostmedicin till 11-mån?