• LondonLivia

inreda oinredd vind i gammalt hus...

Någon som gjort detta?? Vi har ett gammalt rött trähus på lut det har två stooora rum + kök toa+ tvättstuga nere och en lååång oinredd vind m breda golvplankor. Frågan är bara om taket är för lågt för att göra ngt vettigt utav det!? Vi vill göra sovrummet på våningen uppe. Någon som inrett en oinredd vind och gjort användbara rum!? Eller ngn som till och med har höjt taket på sitt hus!? Skriv gärna och berätta. Foton!? Hur hög var vinden fr taknock till golv? Alla svar välkomnas!!

• Svar på tråden inreda oinredd vind i gammalt hus...
  • Maddish

Är det lågt i taket där uppe då så ni måste höja? Är där isolerat?

• casca

Jag föreslår att du tar en titt på www.byggahus.se och sen forumavdelningen
    Där hittar du en hel del information om taklyft.
    Vi bor idag i ett gammalt hus som fick en inredd ovanvåning nån gång på 70-talet, enda jag kan klaga på här är att golvet, som består av spontade plank är lite svajjigt, mest beroende på att det är uppbrutet när elementrör lades in, så jag har lagt nytt golvspän överallt.

MVH Jimmy

• Sencha

Vi jobbar på saken

Vi har visserligen "stenhus" (tegel/lertegel&putsat), men det gör ju ingen skillnad i detta ämne.

Är det isolerat uppåt, och i så fall tillräckligt?

• LondonLivia

Det är precist lagomt avstånd till tacknock just nu, men kommer troligen att bli för lågt när man väl isolerat uppåt. Det är ett gammalt hus så under de breda golplankorna skymtar fullt av sågspån...behövs isoleras riktigt under golvplankor nedåt också...och plankor behövs slipas...sedan ska det isåfall in med värmeslingor under plankorna....men som sagt....vilket att arbete om man får lov att höja taket....med allt vad det innebär...!?

• Mirro

Vi håller på att inreda vår vind. I mitten är det nästan full takhöjd, något lägre kanske, men en stor del av vinden har ju snedtak. men det tycker jag hör till och blir en del av charmen. Vi ska ha öppen planlösning och sätta in bjälkar som håller uppe taket, istället för att sätta bärande sidoväggar.

Hur högt är det i tak?

• sagvil

Vilket sammanträffande. Läste just om det på byggahus.se tidigare idag.  Kopierar och lägger in en bra fråga-svar från den sidan....

FRÅGA (2007-01-18)
    Vi har ett hus byggt 1926 med brutet tak. Ytan är ca 60 + 60 kvm. Vi är två vuxna och har två barn 3 och 6 år. Vi skulle vilja utnyttja det lilla vindsutrymme som finns men vet inte riktigt hur. Isoleringen ligger nu ovanpå innertaket och ståhöjden är före eventuell takisolering ca 1.85 vid nock. Normalt vill man väl lägga ca 400 mm isolering mot taket plus skivor och det skulle göra vindsutrymmet väldigt begränsat. Till någon av er som säkert har erfarenhet av detta problem. Finns det alternativ i form av nya isolermaterial som gör att man kan lägga tunnare lager mot yttertaket men behålla effektiv isolering? Har ni något tips om hur man skulle kunna optimera utrymmet? Vi har lekt med tre alternativ. I bästa fall skulle vi vilja ha utrymmet till ett arbetsrum/gästrum och placera en spiraltrappa istället för takluckan. I andra hand ta bort innertaket och öppna upp halva vinden till nock och använda andra halvan som förråd. I tredje hand använda utrymmet enbart som förråd/garderober.

SVAR:
    Det krävs en takhöjd på minst 2,3 m på vindsvåning i enfamiljshus. Lokalt kan denna höjd vara lägre vid snedtaksdel. Detta innebär att er vindsvåning inte uppfyller kraven för att nyttjas som bostad. Ni kan däremot inreda förråd och sovloft där då man kan acceptera en lägre takhöjd för detta. Tänk då på att sovloftet ska vätta ut mot ett annat rum med endaste ett räcke eller liknande som delar av mot rummet. Dessutom måste sovloftet gå att evakuera ut mot det fria i händelse av brand. Denna utrymningsväg måste vara placerad i en vertikal yttervägg. Det finns såvitt jag vet ingen isolering som är tunn som har samma isoleringsförmåga som en tjockare skiva. Mitt råd till er är att nöja er med att använda vinden till förvaring alternativt sovloft eller öppna upp till nock för att få en luftigare känsla i befintliga rum.
    /Charlotte Andersson

♥ Två prinsessor ♥
  • Cheesus

Med lite pyssel så kan man ju sala på befintliga takstolar uppåt , alltså riva av tegel och råspånt och sen "höja" utåt och isolera. Med en metoden får ni kvar befintlig takhöjd.

Problemet kan väl bli proportionerna mot gavlar men där hittar ni säkert en lösning.

Så skulle jag gjort och samtidigt fått ett nytt tak på kåken.

Däremot vete sjutton om jag skulle ta upp golven på vinden för att byta ut spånisoleringen. Gamla hus mår bäst av lite luftning och får ni dessutom taket ordentligt isolerat så har ju mellanvåningens isolering efter takbytet ingen annan funktion än stegljudsisolering mellan våningarna och då duger spånet bra!

• LondonLivia

Hm, ok. Jag är ännu inte säker på att takhöjden blir över 2,3 vid nock efter isolering. Ska dit igen snart och mäta. Till "Mirro" - du har möjligtvis inte ngt foto på er övervåning ...typ ut mot fönstret där man ser ungefär hur högt det är. Skulle vara kul att jämföra.

Svar på tråden inreda oinredd vind i gammalt hus...