• precis

Högt blodtryck av p-piller?

Har någon här fått högt blodtryck av p-pillret Yasmin, eller ett annat p-piller?

Jag börjar bli rädd att jag har högt blodtryck. Sista tre gångerna jag varit hos doktorn så har det varit 120-130 / 85-90. Visserligen kan jag ha varit nervös men tre gånger? Dessutom har jag alltid haft bra på gränsen till lågt blodtryck.

Måste man sluta med p-piller om det är så där högt?

Jag fick nya pillret YAZ med 0,02 av något istället för 0,03. Har ni provat det pillret?

• Svar på tråden Högt blodtryck av p-piller?
  • Mira26

P-piller kan ge högt BT.
    Jag måste själv äta Mini piller då jag har en tendens till att få högt BT, har det även i släkten.

• susannapanna

Dock kan Yasmin ha en diuretisk dvs vätskedrivande effekt. Man brukar ju ge vätskedivande mot högt BT. Men be dem testa fler gånger när du är där nästa gång, så försvinner kanske orosmomentet vid mätningarna. kramkram

• AochJsMamma

Jag har hela mitt liv haft lågt blodtryck, alltså såpass lågt att jag inte ens får lämna blod. Men sen så började jag med Yasmin för ett par år sedan, och när jag var hos bm i somras för att få ett nytt års- recept så var mitt blodtryck oxå jättehögt. Hon ville först inte ge mig ett recept överhuvudtaget, eftersom det låg precis över gränsen för vad som är tillåtet, men fick det med villkoret att vara väldigt uppmärksam. Jag skall vara ärligt och säga att jag inte "vågat" kolla blodtrycket efter det, men har precis ätit mitt sista p-piller, så jag tänkte kolla om ett par veckor för att se om det sjunkit.

• precis

Hej på er! Jag har varit borta och inte kunnat svara tidigare.

Ellie, det låter ungefär som jag. Hon ville inte heller ge mig nya piller först.

Jag mätte blodtrycket idag i en affär och då var det 120 ? genom 73 så det var ju helt okej. Men jag ska kontrollera det lite oftare nu. Jag kanske borde sluta med pillrena ändå, har tagit dem så länge att jag blir orolig för konsekvenserna.

Susannapanna, sist testade de 5 gånger och tom efter läkarbesöket var det jättehögt.

Mira, jag litar inte på minipiller så det skulle jag inte våga.

• SysterBus

Jag fick högt blodtryck när jag åt p-piller, Mercilon. Mitt blodtryck var normalt i 5 år, men steg plötsligt till 150/100! Jag fick sluta med en gång och byta till minipiller och då blev blodtrycket normalt.

Det är jätteviktigt att ni kollar upp ert blodtryck! Det är påfrestande för både hjärta och kärl att gå med högt Bt länge.

Svar på tråden Högt blodtryck av p-piller?