• Snuttannr7

Sen i språkutvecklingen

Har en dotter som är sen i språkutvecklingen hennes psykolog har kommit fram till att hon ligger ungefär 1-1/2 år tillbaka i utvecklingen. På dagis har hon ett bildschema som stöd för att förstå och hänga med bättre+att hon har en specialpedagog på dagis som arbetar med henne.

Någon mer som också har barn som är sena i språkutvecklingen skulle va kul och höra andras versioner och kanske få lite tips.

• Svar på tråden Sen i språkutvecklingen
  • Mirakel händer

Jag har en son som har språkstöning. han blir 12 år mars. Men språkmässigt är han på 6-7 år nivå. Vi använder tecken som stöd och bilder för att hans vardag ska fungera. Han har även lindrig utvecklingsstörning.

• Mirakel händer

Det var så lite så...

• Alvi

Hejhej!
    Vi har en dotter som fyller tre i sommar. Hon pratar inte alls, möjligtvis att hon klämmer fram lite mamamam och bababab åch syftar på mamma och pappa, men vi är inte säkra.

Vi kör TAKK med henne, alltså tecknar stödord när vi pratar, och det funkar jättebra. Hon förstår så gott som allt vi säger, men av nån anledning kan hon inte prata själv.
    Vi håller på och utreder henne, har nyss skickat in blodprov för kromosomtest...
    För det är NÅT mer med henne än att hon "bara" inte pratar.

• Mamma till tre kottar

Min sons språkförsening är påverkat av att han har en utveckingsstörning, men jag har lagt upp språklänkar i min länksamling om det kan vara av intresse.

• Molle

Har en son med språkstörning och utv. försening. Han sa inte ett enda ord förräns han var över tre. Vi började med tecken som stöd när han var två och det funkade superbra!!

Både vi och dagispersonalen(lyckades hamna på ett ställe med oerhört engagerad personal) startade med detta samtidigt. Senare har de/han fått resurstimmar (20tim/v) i gruppen. Talpedagogen kommer med jämna mellanrum.
    Vi har oxå skrivits in på hab där vi träffar lite olika personer.

• carola1977

Habiliteringen. De hjälper människor med olika handikapp.

• Tilia

Jag vill gärna tipsa om tråden här nedan, som handlar om många språkligt sena barn i och runt treårsåldern. Rubriken är kanske lite vilseledande, för det är inte bara öronen det handlar om!

www.familjeliv.se/Forum-3-169/m16745422.html

Jag har en dotter på 3:3 år som är seeen. Hon ska träffa logoped på tisdag. Hurra!

Svar på tråden Sen i språkutvecklingen