• Kristin S

Ont i ryggen,tips på att göra det bättre?

Hur gör du lr hur gjorde du för att lindra när du får ont i ryggen? Har du nå smarta tips ?

• Svar på tråden Ont i ryggen,tips på att göra det bättre?
  • Bajby

Lägger mig raklång på golvet och inte sitta så mycket framför datorn

BIM 3 MARS
  • Kristin S
    Bajby skrev 2007-02-28 00:59:23 följande:
    Lägger mig raklång på golvet och inte sitta så mycket framför datorn BIM 3 MARS
    hehe ok det är så svårt att slita sej från datorn ju..men måste upp och gå i mellanåt!
  • trasslig

Jag har samma problem som du och jag försöker att röra på mig så mycket det går och att ha varmt och skönt hemma så att jag inte går och fryser och har ont i ryggen för det går inte ihop :)

Sen har jag en s.k cherrybag (som vetepåse fast med körsbärskärnor i) som jag värmer i mikron tillsammans med ett glas vatten, det kan man göra med vanliga vetepåsar också, och sedan lägger jag det på ryggen när jag ligger och vilar eller innan jag ska sova. Slocknar på två röda!

- BF 23 Maj -
  • Kristin S
    trasslig skrev 2007-02-28 01:09:31 följande:
    Jag har samma problem som du och jag försöker att röra på mig så mycket det går och att ha varmt och skönt hemma så att jag inte går och fryser och har ont i ryggen för det går inte ihop :) Sen har jag en s.k cherrybag (som vetepåse fast med körsbärskärnor i) som jag värmer i mikron tillsammans med ett glas vatten, det kan man göra med vanliga vetepåsar också, och sedan lägger jag det på ryggen när jag ligger och vilar eller innan jag ska sova. Slocknar på två röda! - BF 23 Maj -
    Jag har en vanlig vetepåse. värma med vatten? det är lite jobbigt att gå runt ocg va stel i ryggen,+ att det är gansk många veckor kvar oxå
  • trasslig

Ja, du ställer in ett glas vatten i mikron tillsammans med vetepåsen när du värmer. På så sätt blir vetepåsen inte bara varm utan när du lägger den mot ryggen så kommer du att känna att det hjälper mer eftersom den har samlat på sig vatten.

varsågod haha..

• Stuffa71

Något som är jätteskönt när jag har haft ont i ryggen är att sätta sig i bilen och köra en sväng med stolsvärmen på...! Inte så lätt om man inte har bil eller så, men jääääkligt skönt! Jag har prickat in att ha haft bilen till jobbet de dagar jag har haft jätteont i ryggen på eftermiddagen, och det är sååå skönt att sätta sig i bilen och slå på stolsvärmen då... Då går det inte fort att komma hem...;o)

• Fruochmamma

Vetekudden funkar jätte bra för mig ..

• Kristin S
    trasslig skrev 2007-02-28 12:39:56 följande:
    Ja, du ställer in ett glas vatten i mikron tillsammans med vetepåsen när du värmer. På så sätt blir vetepåsen inte bara varm utan när du lägger den mot ryggen så kommer du att känna att det hjälper mer eftersom den har samlat på sig vatten.varsågod haha..
    Åh fiffigt,det ska jag testa..Tack tack
  • Kristin S
    Stuffa71 skrev 2007-02-28 12:44:13 följande:
    Något som är jätteskönt när jag har haft ont i ryggen är att sätta sig i bilen och köra en sväng med stolsvärmen på...! Inte så lätt om man inte har bil eller så, men jääääkligt skönt! Jag har prickat in att ha haft bilen till jobbet de dagar jag har haft jätteont i ryggen på eftermiddagen, och det är sååå skönt att sätta sig i bilen och slå på stolsvärmen då... Då går det inte fort att komma hem...;o)
    ah ok..Jag brukar faktiskt ha högsta på när jag är ute och åker med min kille,det är faktiskt skönt
  • patrikiden

För att vila ryggen skall du ligga ned på golvet och ha benen vilandes på en stol/säng så att du kan relaxa ryggen och benen.

Ryggvärk beror oftast hos människor av svaga magmuskler. Eftersom magmusklerna är svaga så får korsryggen ta hela belastningen.
    Men det gäller att du tränar magen rätt. Tränar du fel så kan höftböjarna bli korta och de fäster i ljumsken och bak i ryggen. Som ger smärta i ryggen om de är för korta.

Träna magen såhär. Kör utan vikt och rör inte hela bålet, utan bara bröstet och kramar ihop magen. DU kan med fördel lägga upp fötterna på en stol/säng.
    www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/WtCrunch.html

Stretcha höftböjarna så här:
    www.ryggochmuskelakuten.se/media/Iliops_252.jpg
    "Höftböjarmuskeln. Består av två muskler som går ihop till samma fäste. Den över delen går från ryggradens sidor och ner genom bukhålan för att gå samman med den nedre delen som går från bäckenskålens insida för att tillslut fästa in på lårbenets insida. Stretchas genom att man står på golvet med stretchsidans knä i underlaget. (Lägg gärna något mjukt under knäet). Tag ett stort steg framåt med det motsatta benet för att motverka för kraftig svank i stretchövningen. Tag stöd mot en soffa eller en stol som du bör ha på vid stretchsidan samtidigt som du stöder den andra armen mot motsatta knäet. Öka stretchen med att böja motsatta knäet. Skall kännas i stretchbenets ljumske. "

Svar på tråden Ont i ryggen,tips på att göra det bättre?