• Anonym (igelkotten)

Jag har taggarna utåt sägs det...

Jag har hört det här på FL ett antal gånger och ett par gånger i verkliga livet. Jag vet inte om jag håller med men det gör mig jätteledsen oavsett.

Jag är en person som inte är rädd för att säga vad jag tycker och tänker. Jag har mina åsikter och jag står för dem. Jag försöker naturligtvis aldrig såra någon, inte med flit åtminstone. Många upplever mig säkert som kall för att jag inte gosar med varenda bebis jag ser, jag är inte kramig och puss och tjenis med alla, jag har inte det behovet. Jag har inget behov av att känna mig älskad av alla så jag sätter inte så ofta på stora charmen.

Jag dömer aldrig någon men alla verkar tro det ändå, kanske för att jag vågar säga det alla andra tänker? Jag är ingen mes. Jag står inte och bakar kakor och vänder ut och in på mig själv för att få alla att trivas. Jag kan ha en ganska cynisk humor och jag är väl egentligen ganska cynisk. Det är vad det är liksom. Jag har alltid tänkt att folk får väl gilla mig för den jag är och passar det inte så strunta i det då! Vem orkar vara någon man inte är hela tiden? Har man svikit mig eller liknande så är man borträknad. Förevigt. Jag tar inte tillbaka sådana s.k vänner. Men många tycker att man ska förlåta i princip vad som helst och kallar mig hård när jag inte gör det.

Ja, kanske är jag kall och hård. Vad vet jag.

Men hur ska man vara för att "inte ha taggarna utåt"? Låter jag som en hemsk person? Ni får vara ärliga. Om ni törs...

• Svar på tråden Jag har taggarna utåt sägs det...
  • Hajjak

Vill du ha "äkta" vänner och "äkta" vänskap så får du väl bli falsk då.
    Det är det den här så kallade "äkta vänskapen" går ut på, att vara falsk.
    Le i ansiktet på en människa men kräks bakom ryggen på den, finns inget annat sätt att bli omtyckt och populär på än just det.

• Anonym

Jag tycker att du verkar vara en stark person! Skönt att det finns folk som inte hymlar och fjäskar en massa. Ta mig som jag är-konceptet är himla bra!

• Tessideluxe

Jag tycker det är skillnad på att vara en stark person som inte ljuger och hymlar och att ha taggnar utåt. Det är inget fel att vara den personen du är, men det jag tror folk menar är att du går i försvarsställning rätt fort om andra försöker ha samma ärliga attityd (som du själv har) mot dig. Tänk efter, känner du dig påhoppad av folk? och hur bemöter du då de människorna?

Det är ju jättebra att du är en stark människa som kan ge kritik och vara ärlig, det är oerhört många som inte kan det. Men du måste nog lära dig att ta kritik och synpunkter från andra också, för jag tror (utan att känna dig) att det är det som ligger bakom kommentarerna du får.

/T

• Anonym (...!!...)

Hej här är en till. Cynisk, japp, hård, japp, gosar inte med alla ungar och nej jag tycker inte allas småungar är söta!

Alla tycker att jag oxå borde glömma och förlåta men jag ser ingen poäng. Då tycker de att jag är hård.

Här på jobbet säger de ofta att jag har taggarna utåt. Undrar varför.... de känner sig hotatde av en tjej som är ung helt enkelt.

Jag har lixom tappat tron på mänskligheten. Finns det några kvar som är som jag?? WOW!

• Anonym

Ja, jag är en falsk jävel.
    Är aldrig mig själv. När jag vänder mig ut o in som du säger. Har inte haft sovmorgon sedan bebis kom snart 2 år sedan. Ensamstående. Har aldrig bett om hjälp annat än jobb.
    Tycker att det GER såååå mkt att finnas för andra. GÖRA för andra.
    Jag vänder andra kinden till. Skulle jag göra ngt bara för MIG skulle jag få dåligt samvete och inte kunna njuta.

Jisses.
    Inte visste jag att jag var så falsk och hemsk. Nu är jag en meningslös person.
    ????????????????
    Är du på riktigt?

• Gudagåva

Bra för dig om Du mår bra och inte gör ngn illa.
    Men att ha den synen på andra kvinnor som inte är som Du/Ni är förkastligt!!!!
    Grattis.

• Petra72

Inget fel att vara cynisk. Och man måste kunna få säga vad man tycker och tänker. Men saknas ödmukhet så missuppfattas ofta det man säger. Jag behöver verkligen inte vara älskad eller ens omtyckt av alla. Men för min egen skull vill jag bete mig på ett sätt som gör att jag känner mig bra - för mig själv alltså.
    Jag tycker inte heller att man behöver förlåta allt, och det gör en inte hård. Jag tror inte ens att man SKA förlåta allt...

// Petra

• Anonym (...!!...)

vad är det för fel på den här synen eftersom de flesta kvinnor är otroligt rädda för konkurrens av just andra kvinnor? snackar mer skit, ställer till mer problem. Så...?

• idiblon

Tycker inte ens att det låter som att du har taggarna utåt, för om du verkligen hade det så skulle det (för mig) betyda att du var elak och ärlig med ont uppsåt. Ibland är det ju tvärtom så att en som är brutalt ärlig ger andra chans till att tänka om själva, istället för att spendera år som förblindade.

Jag gosar inte heller med barn, hatar att kramas och är verkligen inte någon sådan typ. Vissa barn är fula, ja. (Fast det innebär inte att jag inte kan se skönheten i deras existens! ) Vad gäller att vara puss och tjenis med alla så förstår jag precis. Många människor tycks inte ha någon integritet...

Ska jag vara ärlig så låter du t.o.m ganska mild i ts. Och varm.

• idiblon

Min uppfattning är att det är de kvinnor som saknar integritet som känner av konkurrens och snackar skit. Det är väl jävligt svagt, om man kontrar det med att vara ärlig och inte hålla på med en massa tramsiga intriger och spel?

Anonym: "Tycker att det GER såååå mkt att finnas för andra. GÖRA för andra.
    Jag vänder andra kinden till. Skulle jag göra ngt bara för MIG skulle jag få dåligt samvete och inte kunna njuta."

Jag känner likadant. Men varför i hela friden måste allt hela tiden vara svart och vitt, och varför vill så många lägga in ord som inte finns i en text, BARA för att få njuta av att ta åt sig så att man, trots att man subtilt hävdar motsatsen, SJÄLV har taggarna utåt?

Haha, det är ju nästan sött. (Men sorgligt.)

• Anonym (igelkotten)

Tessideluxe, tyvärr har du fel i det du skriver. Jag kan ta kritik och sånt där. Jag förderar att folk är likadana mot mig som jag är mot dom tom.

Hajjak, som amen i kyrkan.

Anonym nr 5, är du själv på riktigt? Snacka om att ha taggarna utåt! Var har jag sagt att du är falsk och hemsk??? Däremot låter du lite martyraktig men det är en annan diskussion. Jag sa inte att det är fel att vara som du är, jag sa att jag inte är sån bara. Men du kanske vill att folk ska tycka att du är så himla duktig för att du aldrig ber om hjälp och låter folk trampa på dig?

Gudagåva, vad snackar du om? Vilken syn på kvinnor har jag exakt?

Petra, kloka ord. Jag är ödmjuk tycker jag så jag tror inte det hänger på det. Men jag ska fundera på det.

Idiblon, håller på dig!
    Och integritet ja... svårt att ha integritet om man fjäskar för alla och låter dom använda en som det passar dom själva, eller hur? Ställa upp skulle jag knappast kalla det, snarare fjäsk för att bli omtyckt. Grejjen är bara den att sådana människor kanske tycker om en men de har knappast respekt för en.

Och innan ni hoppar på mig så kan jag säga att jag visst ställer upp på vissa personer i mitt liv men inte på kreti och pleti. Speciellt inte om det betyder att jag måste göra avkall på mig själv.

Kvinnor och konkurrens, ja vad säger man? Finns inget roligare än att säga åt ett gäng skvallerkärringar att man inte spelar det spelet. Röda i ansiktet blir de och vet inte vart de ska ta vägen.

• Tusse73

Sålänge du är nöjd och inte sårar personer i din omgivning med flit (och det gör du ju inte) så är det väl helt okej. Alla är vi olika o det är ju tur det.

Man behöver inte gosa med andras bebisar osv. Du tankar antagligen den närhet du har behov av på ditt sätt.

Alla som har åsikter o vågar säga nej får ofta en negativ stämpel. Jag tycker snarare att det är bra. Då vet man ju att personen verkligen vill göra det den hänger med på om du fattar.

• Anonym (intressant)

Hej!
    Intressant diskusion det här! Jag känner igen mig i trådstartaren och känner också igen en del reaktioner här i tråden.
    Jag upplever ofta att när jag säger vad jag tycker i en fråga så är det många som tolkar det som att jag anser att det är det enda rätta och att jag tycker att folk som har en annan åsikt är dumma. Tyvärr finns det många som inte vågar säga: "Men jag tycker så här! Därför att..." Det är otroligt synd tycker jag. För tänk, den personen kanske har tänkt jättesmart eller vet något (fakta) som jag inte vet och om jag bara fick höra argumenten (eller faktan) så skulle jag kanske ändra mig!
    För mig är det vad en diskusion går ut på: att man stöter och blöter, argumenterar och resonerar. Inte så att man alltid ska bli överens, för man kan ju vara ense om vad saken gäller men ändå tycka olika utan för att man får höra den andra sida av saken och kanske kan förstå lite mer varför någon tycker som den gör.
    Det är verkligen väldigt sorgligt att det är så lågt i tak i många sammanhang. Diskusionen uteblir och ingen av oss blir klokare, det är så synd!
    För att återknyta till trådstarten: Ja, många uppfattar mig som aggresiv och "med taggarna utåt" fastän jag bara säger min mening! Jag försöker tänka på att inte höja rösten eller "gå på" någon speciell i en diskusion men det är svår om man är engagerad i ämnet!

• REA

Men det finns väl alla sorters människor, och alla behövs.

Ts, du låter lite lik min dotter, och jag vet att när flickor visar drag av att inte ta skit, att våga stå upp för sig själva, att vara drivande i det dom vill, men aldrig för att skada.
    Som är brutalt ärliga och som kan ställa en annan människa med sin verbala skärpa.
    När flickor/kvinnor ställer krav, krav som utmanar, då blir dom lätt impopulära, det finns ett pris att betala där.

Vi lever tyvärr inte i ett sånt fördomsfritt samhälle som vi skulle vilja.

Jag tycker det är tur att såna som du och min dotter finns.

• appapp2

"Taggarna utåt" för mig betyder att man alltid hamnar i försvarsställning, att man inte kan diskutera eller prata om saker utan att ta det personligt och höja garden.
    Att man alltid måste ha rätt, till varje pris. Ingen strid är för liten för att inte ta.

Den kan vara otroligt jobbigt att umgås med sådana människor, även om de har oceaner av andra, fantastiska egenskaper.
    "men du då?" är ett typiskt taggarna-utåt-beteende...

de andra egenskaper du beskriver dig själv med ser jag som orelaterade. bra och dåliga, som hos alla andra.
    jag, personligen, kan tycka att det blir påfrestande att umgås mycket med människor som är extremt neggiga till allt, som utgår från att saker är skit tills de blivit överbevisade. kanske det du menar med cynisk.
    men det är jag, andra går säkert igång på det med.

Svar på tråden Jag har taggarna utåt sägs det...