• Roxy

Ni som tvingas söka jobb via AF

Någon mer än jag som får jobb hemskickade som jag måste söka och sedan redovisa hur det gått? Problemet är att många jobb är sådana som jag inte är intresserad av (beroende på inriktning inom yrket). Hur bra ansökan ska jag skriva, det känns meningslöst att gå på intervju när jag dels inte vill ha jobbet och nu är gravid. Hur gör ni? Brukar ni ange löneanspråk i ansökan även om de inte ber om det? Skriver ni att ni är gravida?
    Hellp!

• Svar på tråden Ni som tvingas söka jobb via AF
  • Carisma95

Har aldrig fått det, men å andra sidan är ju kravet för att få a-kassa att man är beredd atta hoppa in på jobb med kort varsel! Behöver inte vara "dröm-yrket"...

Be true to yourself and you will never fall...
  • MrsQ

När de ser att du är gravid så anställer de nog inte dig.
    Om de inte ser det kan du bara säga att jag vill ha många barn gärna tätt :)

• Tonika

Jag tycker att du kan skriva löneanspråk samt att du väntar barn i början av månad...Det är ju relevant och viktig information.

Jag har sökt jobb sedan femte månaden och blir uppring, intervjuad samt kallad till möten, men när jag nämner att jag ska ha barn så backar dom. Diskriminering tycker AMS som även tycker att jag kan gå vidare med detta. Jag resonerar som så att det kommer en tid efter mammaledigheten och då vill jag inte ha en massa "bråk" i bagaget. Så nu skriver jag som det är och är de intresserade så...men ingen hör av sig när man skriver att man är gravid så..
    Har aldrig varit arbetslös i hela mitt liv men detta har onekligen varit lärorikt.

• Grodan Soda

Man kan ju välja att inte söka några jobb, alternativt bara söka de jobb man verkligen verkligen verkligen vill ha men då ska man ju inte ha A-kassa under tiden.

För inte ska man väl kunna leva på A-kassa bara för att man inte vill ha de jobb som erbjuds? *funderar*

• Bexi

I början av min graviditet så hade jag precis flyttat tillbaka till min hemstad. Var arbetslös. Jag satsade på att söka tillfälliga jobb och har haft anställningar hela vägen fram till min nuvarande sjukskrivning. Jag har inte haft några problem att få jobb trots att jag sagt att jag väntar barn.

AF tyckte det var superbra att jag kunde tänka mig att ta tillfälliga anställningar och tog verkligen hänsyn till min graviditet. Men det är väl olika där man bor...

• estrella81

jag söker jobbet som vanligt och om jag sedan blir kallad påinterju till ett vik som jag är måttligt intresserad av så säger jag att jag ska ah barn till sommarne och då brukar de inte vara intresserde längre eftersom de har ont om folk till sommaren som det är, om jag blir kallad till ett jobb jag verkligen vill ha så går jag dit och gör mitt bästa, man kan ju få fast anställning fast mna är gravid.
    jag är i v 24 och ska på intervju i morgon :) hoppas verkligen att jag får det, det är en fast tjänst!

• Carisma95

Vill inte låta som en moralkärring (men kommer väl göra det);
    När man läser en del historier här på FL så är man lite glad att a-kassereglerna har blivit hårdare......

• Disa76

Om du blir anvisad jobb som inte är "lämpliga" kanske du bör ta ett snack med din handläggare på Af så vi korrigerar de jobb du söker, då slipper du ju få olämpliga jobb hem i brevlådan.

• Barbamami

Jag håller med om att man inte ska vara så kräsen när man söker jobb. MEN när jag var arbetslös (under 3v i jan) så höll jag på att bryta ihop av alla påtvingade arbeten. Gjorde iaf mitt bästa för att jag inte tycker det är rätt att såsa runt med a-kassa i onödan. Så nu blev jag tvungen att tacka ja till ett jobb som jag redan från början inte ville ha, och vantrivs helt fruktansvärt.

Efter mååånga sömnlösa nätter, ständigt ont i magen, och flertalet gråtmöten med chefen har jag nu bestämt mig för att säga upp mig. Och den här gången skiter jag i ams. Jag tänker vara utan a-kassa och söka de jobb jag själv vill.

Har hittils inte (efter många ams besök tidigare i livet) träffat på någon på ams som kan svara på de frågor man har, undrar lite hur tanterna där fick sina arbeten... Oooooops....en liten fördom.. Men som exempel:

I Göteborg finns flera hundra lediga förskollärartjänster ute, men jag blev tvingad att söka två jobb i dels Sollefteå och ett i Östersund, annars rök a-kassan... känns inte som att ams har full koll!

• babykaboom

Jag är kulturarbetare och är van vid olika projektanställningar, vilket är helt ok. mitt eget val..

men i somras hade jag två veckor utan arbete, alltså mellan två anställningar. därför skrev jag in mig på AF för att få A-kassa...

Då ringde de och sa typ: Grattis vi har fixat tre dagars jobb till dig på korvkiosken på köpcentrumet!!!

Visst, man ska inte vara kräsen! Och jag har jobbat på många olika skitjobb... Men nu har jag ändå pluggat i 5 år, och jobbat i ca 3-4. Och jag tänker då inte jobba i nån korvkiosk!

När jag tackade nej, så fick jag inte vara inskriven längre. Helt ok med mig, det andra jobbet skulle ändå börja veckan efter...

Jag undrar om de skulle ringt en arbetslös advokat och sagt Grattis till korvkioskjobbet!!???

• Barbamami

ja det där är knepigt, det finns inget rätt jobb till rätt person längre på ams. På samma sätt tycker jag det är knepigt att en del blir tvingade att arbeta med ex äldre (inget ont i yrket, som jag själv älskar) för om man inte trivs med att jobba på älderboende ska man väl för bövelen inte arbeta där. Vem gynnar det? Stackars tanter och gubbar som har oturen att få pesonal som kanske inte ens vill arbeta med människor.

Det är mycket siffror och statistik, men lite omtanke och förståelse.

• mononoke

Arbetsförmedlingen är bara för roliga. Jag anvisades ett jobb i Pajala. Kan tilläggas att jag bor i Södra Sverige. Visst kan jag tänka mig att flytta för att få jobb (vilket jag också har gjort) men att lämna sambo och familj och flytta flera hundra mil är bara för mycket. Jag lyckades dock övertyga handläggaren om att det inte var rimligt.

• Carisma95

Men det här med att söka jobb på annan ort... Är inte det efter att man varit arb.lös ett visst antal dagar ??

• Archandra

Tja, jag är jurist och ekonom och blev anvisad ett jobb som civilingengör med goda kunskaper i tyska (jag kan inte ett ord tyska) och en anvisning som medialärare på gymnasiet. Misstag kan alltid ske. Har man fått en olämplig anvisning bör man alltid säga till på arbetsförmedlingen, så brukar det lösa sig.

Jag tror dock att det fortfarande är så att man under de första månaderna har rätt att söka inom sitt yrkesområde och inom rimligt pendlingsavstånd (2 h enkel väg har jag för mig att det är).

Om det ändå känns som att anvisningen är helfel, kan man ju alltid skriva ansökan så att man blir helt ointressant för jobbet, t ex genom att inte ta upp viktiga kvalifikationer, verka dryg eller påpeka graviditeten (som en hel del av er ovanför varit inne på).

• Disa76

Jag känner att jag bara måste göra ett litet förtydligande. För Af får man söka vilka jobb man vill och vart man vill. MEN om du stämplar gäller din akassas regler och AF är utsedd till tillsynsmyndighet (de måste se till att du förljer akassans relger). Reglen akassorna har som ger arbessökande rätt att begränsa sitt arbetssökande till pendlingsavståndet de första 100 stämplingsdagarna,, kommer att försvinna nu i år och då gäller hela sverige som sökområde från dag 1. Man kan får begränsa sitt arbetssökande om det finns särskilda familjeskäl, vilket i så fall akassan måste fatta beslut om. Att ha barn är sällan ett tillräckligt skäl. Pendlingsavståndet som akassorna ser det är så stort som 12 timmars bortavaro från hemmet/dag (allstå oavsett om det är heltid eller deltid).

• Roxy

Det är flera intressanta kommentarer angående AF. Det jag känner att jag som arbetssökande inte har några RÄTTIGHETER, utan endast SKYLDIGHETER. Jag har inte något att säga till om över huvudtaget. Jag har ju ändå betalat in pengar till A-kassan under en längre tid för att jag ska kunna använda mig av dem när jag nu behöver. Tråkigt att man inte blir behandlad med respekt utan som en samhällsparasit.

Svar på tråden Ni som tvingas söka jobb via AF