• Molly72

Kan bebisen sluta nattamma av sig själv?

Min dotter på 6 månader har sedan någon månad tillbaka börjat använda mig som napp på natten. Jag sover så det stör mig inte jättemycket men jag får väldigt ont i kroppen av att hela tiden ligga med en arm över hennes huvud. På BVC har de sagt att man helst ska sluta nattamma (om man tycker att det stör nattsömnen)innan barnet blir 8-10 månader för då går de in i en "separations-ångest-fas". Jag får sån ångest när jag tänker på att sluta amma på natten eftersom det känns som hon är i behov av denna närhet och trygghet. Jag har försökt att istället bara ligga när och sätta in nappen istället men då blir hon bara arg. The real thing är mycket bättre Är detta något som kan gå över av sig själv så att hon börjar sova hela nätter eller måste jag ta tjuren i hornen och tvinga henne att sluta?

• Svar på tråden Kan bebisen sluta nattamma av sig själv?
  • SaramedM

Klart det kommer att gå över!
    Hur många tonåringar vet du som vill amma hela nätterna?

Skämt å sido så ja, hon kommer att sluta och jag köper inte det att det skulle vara svårare ju äldre hon blir, snarare tvärtom eftersom att behovet minskar ju äldre hon blir.

• Gäspan

Mohahahaha....sluta amma av sig själv?
    Min 1½-åring använder fortfarande mig som napp. (!) Jag vet att jag måste bestämma mig för att sluta men jag har inte riktigt velat eller orkat det än. Sen blir det att sova med dubbel behå och nattlinne och bestämt säja "tutte slut" om och om igen. Och låta pappan ta honom några nätter, förstås. Lycka till!

• SaramedM

Gäspan; M ammar också nattetid ibland, men klart att alla barn slutar till sist!
    Vad tror du händer om du inte "tar tag i det"? Att hon ammar som 12 -åring?

• carola1977

emilia är 6,5 månad och hon sover hela natten från 19.30-20 till 6-6.30. hon har kommit på själv att hon kan sova hela nätter. hon gjorde det några veckor förut, sedan ville hon amma igen, men nu sover hon så gott. hon sover i egen säng.

• Skogsnäva

Vill du fortsätta så gör det! Vill du inte så sluta med det! Känn efter själv vad som passar er! Har svårt att tro att hon kommer sluta självmant, men än är hon i mina ögon väldigt liten. Ammar fortfarande min 11 månaders. Lycka till! T

• Molly72

Som det känns nu så vet jag inte om hon har slutat när hon är tonåring Det blir väl att köra samma som dig till slut Gäspan, om hon inte hela mirakulöst en natt bestämmer sig för att det kan vara rätt så mysigt att sova också.

Nån mer som har tips/råd/erfarenheter/åsikter?

• Soffen

Min dotter har själv valt att inte amma mera på natten. Hon överdrev dock lite för hon bestämde sig för att hon inte ville amma alls då hon fått smak för riktig mat, då ville hon bara bitas!
    Hon var 5 månader då hon slutade amma. Idag sover hon oftast hela nätter (är 7 månader) och biland vaknar hon och får välling.

Men om DU tycker att ditt barn verkar behöva amningens närhet på natten så är det ju det du ska lyssna till. Kan inte mannen sova med henne några nätter och erbjuda nappen så kanske du kan ta över sen. Då kanske barnet även tar nappen från dig. Jag kunde t.ex. sällan söva vår dotter i famnen med nappen när hon var mindre, då ville hon ist ha bröstet. Därför fick maken söva henne och då gick det finfint.

• Molly72

Tack för era svar!

Carola 1977: Så skönt! Jag kan bara hoppas att det blir detsamma här men oddsen är nog dåliga för oss eftersom hon inte hittills sovit hela nätter.

Teca: Ja, jag tror inte att jag slutar nu, känns fel och som hon har ett stort behov av det. Men jag är bara rädd att jag skapar en dålig vana och att det kommer att bli svårare och svårare i framtiden att sluta.

• Molly72

Soffen: Min dotter blev också mindre intresserad av bröstet runt 4,5 månad och jätteintresserad av mat men nu sedan en tid tillbaka har det vänt igen och hon är mindre intresserad av mat och besatt av bröstet. Vi hade tänkt att min man ska ta henne på nätterna i helgen och att jag sover i ett annat rum men jag tror vi avvaktar lite, känns som hon är extra känslig just nu och därför inte läge för det. Men det får vi testa sen.

• Gäspan

SaramedM: Nej det tror jag inte. Men jag tror att man måste bestämma sig själv för att sluta och sen ta ansvar för det...
    Det är schysstast för bernet.

• 83maria

Jag tror att du kommer att få ta strid för det någon gång, men när bestämmer ju du. 
    Min son fick sluta amma på natten när han var 5 månader, då vaknade han varje timme och skulle ha mig som napp, han sov i egen säng, så det var knöligt. Efter en vecka utan mat på antten sov han natten igenom, men visst var han arg de 2-3 första nätterna. Fast inte så arg som jag trodde att han skulle vara, han skrek några minuter och sov sedan vidare, det var nog abar första natten som jag tyckte det var jobbigt och undrade vad jag gett mig in på.
    Kan tillägga att min son vid 5 månaders ålder var en riktig liten tjockis och när han till på köpet inte orkade äta något på morgonen så kändes det inte som om han var speciellt hungrig på natten heller, han sög några sug och somnade sen...
    För oss var det rätt att sluta då, men du gör ju vad som är bäst för er.
    Angående separationfasen, så kan man ju vänta tills efter den att sluta...

• Jambosana

Min son la av 8säkert av misstag) själv när han var 9 månader. Han bara sov istället 2 nätter på raken, sen hade han glömt tutten och nöjde sig med napp.

• Molly72

83maria: Du har säkert rätt, jag kommer att få ta den striden (om än inte än), känns inte som om min lilla donna är en som slutar självmant. Hon är också en riktig liten tjockis så jag vet att hon ammar för närheten inte för att hon är hungrig.

Jambosana: Jag kan bara hoppas att detsamma kommer att gälla för oss

• lilla hand

Jag känner igen det du skriver. Min son hade en period mellan 4-6 månader då han ammade väldigt intensivt på nätterna. Jag har, som du, ont i kroppen och blir sämre när min nattsömn blir så upphackad.

Han trappade ner efter sex månader, om det var han själv eller jag som bestämde kan jag inte säga. Jag gjorde som du, satte i nappen och låg nära honom så somnade han om igen.

Jag tror att man kan påverka och styra nattamningen till en viss del, och jag ser det som positivt att han äter på dagarna och sover på nätterna. Däremot skulle jag aldrig tvinga honom om han verkar fara illa av det.

Förhoppningsvis är det en period för din dotter, som snart går över.

• mammaE

Fortsätt om du vill. Min son nattammade tills han var 11 mån men på slutet tyckte jag det var jobbigt för han ville snutta hela nätterna igenom och åt dåligt på dagen. Då slutade jag bara utan problem. Min dotter slutade jag amma vid 6 mån så hon fick nattflaska men dem tog vi bort i helgen när hon är 7 mån och hon sov hela natten igenom Om inte du störs av det så finns väl ingen egentlig anledning att sluta eller hur??

• Zaria

Här gick det över, dock vaknade han och snuttade mycket i separationsfasen, vilket jag tror att han behövde, var ju inte direkt någon långammning heller utan kanske någon minut.

Sedan runt 10-11 månader räckte det att klappa om honom och säga att man fanns kvar och då somnade han om, sedan flyttade han över till sin säng och slutade nattamma av sig själv.

Varför tycker BVC att man skall ha slutat innan separationsfasen?
    Jag tror ammningen är ännu ett sätt för baret att få trygghet på under den osäkra perioden.

• Månsson

Jag tycker att din bvc har fel. Alla barn är olika, därför kan man inte ge sådana generella råd. Du som känner ditt barn måste fatta beslut utifrån dina och ditt barns behov. Sedan ska bvc ge dig stöd i ditt beslut, det är en annan sak!
    Min dotter, nu 9 månader har haft perioder då hon snuttat mycket på natten. Jag har tolkat det som att hon behövt mer närhet. Varför ska jag då neka henne det? Det viktigaste är ju att hon känner sig trygg. Dessa perioder har gått över till att hon bara vaknat 1 ggr per natt. Då är det ju lättare att hålla sig vaken och ändra ställning efter amningen. Tycker att du ska vänta litet och se om hennes behov av att snutta minskar innan du gör något drastiskt - om det känns rätt för dig!
    Jag har låtit min dotter styra amningen helt själv, och hon slutade amma helt vid 8.5 månader efter att hon bitit mig och jag skrikit till ordentligt. Hon skrämdes av det men har sedan dess inte varit intresserad av bröstet längre. Hon började genast sova längre - vaknade vid 6 på morgonen - fick litet vatten och somnade om till 8. Men jag inser också att det hade kanske inte gått så lätt med ett annat barn med en annan personlighet. Vad säger din magkänsla om ditt barn? Lycka till!

• Ragnar

Min son slutade amma på natten själv. Han var förvisso 18 månader då. Vi har hela tiden haft självservering på natten, vilket innebär att han själv fått leta upp och ta bröstet om han vill ha. Det verkade som om han tyckte att det var för jobbigt att leta efter bröstet och vände hellre ryggen i mamma och somnade om. Nu är det mer än 2 månader sedan han bad om att få amma på natten. Han har en vattenflaska i sängen som han dricker ur ibland, men det sköter han helt själv.

• Molly72

Tack för alla svar och råd!

Tessis73: Jag ska avvakta med att göra något åt det och se om hon självmant, såsom din son, drar ned på snuttandet. Just nu tror jag att hon är i en utvecklingsfas och behöver det mer än någonsin. Förhoppnigsvis när "fasen" lugnar ned sig så lugnar även snuttningen ner sig.

MammaE: Min sömn störs inte så mycket även om den blir upphackad men jag får väldigt ont i kroppen av att inte kunna röra mig. Det är mest därför jag känner att det börjar bli dags att dra ned på nattamningen och för att inte skapa en dålig ovana som bara blir svårare och svårare, för oss båda, att bryta. Men jag ska avvakta tills när det känns bra.

Zaria: BVC tycker bara att man ska sluta nattamma om man själv blir lidande av det, t ex inte får någon sömn och får ont i kroppen. Men hon sa att om man bestämt sig för att sluta är det bättre att göra det innan 8-10 månader för då blir det så mycket svårare i och med seperationsfasen. Jag känner dock att just nu behöver hon det eftersom hon är i en fas, känns som om hon är så känslig och behöver mycket närhet. Sen ska jag försöka fasa över det till att bli närhet utan tutte.

Månsson: Jag rådfrågade på BVC och det var därför hon sa hur det "brukar" vara. Annars hade hon inte rått mig till att sluta, och hon poängterade även att man inte behöver sluta men om man bestämt sig för det är det lättare innan 8-10 månader. Jag håller med, jag måste känna av hur min lilla fröken mår och sluta/dra ned efter det. Just nu är inte rätt tillfälle men senare får jag och min man ta tjuren i hornen och försöka få henne till att sova hela nätter. Har beställt No Cry Sleep Solution-boken, kanske kan hjälpa. Eller så blir det så att förhoppnigsvis, som din dotter, hon drar ned självmant när hon känner sig redo och vaknar färre gånger per natt.

Ragnar: Precis som här då, självservering Måste säga att det är helt fascinerande hur en sån liten krabat kan hitta rätt i mörkret och suga sig fast som en liten igel. Måste kännas skönt att han slutade självmant så blir det inte så drastiskt.

Svar på tråden Kan bebisen sluta nattamma av sig själv?