• Svartfot

Kan mormor ta vård av barnbarn?

Har för mig att jag hört att det ska gå bra att tex. mormor är hemma för vård av barnbarn.
    Eller hur funkar det? Är det samma ersättning?
    Och isåfall hur många dagar/år går det bra att överlåta till mormor?

Ska börja jobba imorgon Inget kul direkt. Eftersom jag inte jobbat varje dag på 4år
    Kommer bli en chock!

Men nu ska jag jobba 75% (har 100% egentligen), jag måste ju då fylla ut med 25% föräldradagar för att få behålla samma SGI.
    Men hur länge behöver man göra det?
    Det går ju åt endel dagar...så sen när dagarna tar slut hur funkar det då?

ღMalte ღWilmaღ
  • Svar på tråden Kan mormor ta vård av barnbarn?
  • missteddy

om hon förlorar arbetsinkomst får hon ut tfp samma som när du är hemma

• twinmom

Det är bara vård av sjukt barn som man kan överlåta. Alltså tillfällig föräldrapenning. Vanlig föräldrapenning är bara för föräldrar.

• Svartfot

Aha, så hon får inte 80% av sin lönFundersam

ღMalte ღWilmaღ
  • CeeJay

Ja du eller pappan kan överlåta TFP till mormor om hon är hemma med ert sjuka barn. För att hon ska få ersättning från FK ska hon gå miste om lön från arbetsgivare eller a-kassa. Dagarna som kan överlåtas är precis som för alla 60+60 dagar per år. Läs mer på FK s hemsida om dessa dagar.

Ang att fylla upp med dagar - du fyller upp så länge du vill behålla din SGI på heltid eller så länge du har dagar kvar. Därefter står man på den SGIn man har på sitt deltidsarbete.

• Svartfot

CeeJay: Undrar om jag ska fylla upp då överhuvudtaget...
    Har ju inte tänkt jobba hltid på en massa år ju. Kanske lite synd att slösa dagar på att fylla upp.

ღMalte ღWilmaღ
  • Svartfot

Va bra att veta om det skulle knipa någon gång

CeeJay skrev 2007-02-28 09:10:50 följande:
    Jo även mormor får 80% av sin lön vid TFP.
    ღMalte ღWilmaღ
  • Snutte83
    twinmom skrev 2007-02-28 09:07:49 följande:
    Det är bara vård av sjukt barn som man kan överlåta. Alltså tillfällig föräldrapenning. Vanlig föräldrapenning är bara för föräldrar.
    Där finns undantagsfall!
    Robins mormor tog ut dom 10 pappa-dagarna när han föddes. Så hon var hemma 2 veckor med oss. Är ensamstående.
    Jag lider inte av dåligt minne, Jag njuter av det!
  • CeeJay

TS: Jag ska jobba 75% från måndag och jag tänker fylla upp med 25% lägstanivådagar så länge de räcker - och det blir några år. Det är ju upp till er vad som funkar bäst - dessa dagar är ju bara värda 60 kr per dag (om barnet är fött före 1/7-06) men de ger ju även företräde till ledighet på jobbet så de är ju även bra att spara några till framtida luciafiranden på dagis osv

• Svartfot
    CeeJay skrev 2007-02-28 09:15:10 följande:
    TS: Jag ska jobba 75% från måndag och jag tänker fylla upp med 25% lägstanivådagar så länge de räcker - och det blir några år. Det är ju upp till er vad som funkar bäst - dessa dagar är ju bara värda 60 kr per dag (om barnet är fött före 1/7-06) men de ger ju även företräde till ledighet på jobbet så de är ju även bra att spara några till framtida luciafiranden på dagis osv
    Det kan man ju göra klart så länge det räcker!
    ღMalte ღWilmaღ
Svar på tråden Kan mormor ta vård av barnbarn?