• Vågen

Hur tar man reda på om två är enäggs eller tvåäggstvillingar?

Jag och min syster är adopterade tvillingar. Jag har inte funderat speciellt mycket på om vi är tvåäggs eller enäggs, men det skulle vara lite roligt att ta reda på det. Ngn av er tvillingföäldrar som vet hur man gör det på två vuxna kvinnor? Går det att kolla genom blodprov eller så?

• Svar på tråden Hur tar man reda på om två är enäggs eller tvåäggstvillingar?
  • innana

Enäggstvillingar är ju VÄLDIGT lika...om man tvekar brukar det vara tvåäggstvillingar det handlar om.

• prinsesstårtan

en äggstvillingar kommer från ett befruktat ägg som delar sig på mitten och skapar två foster med identisk DNA profil. tillochmed fingeravtrycken är dessamma.

Två äggs tvillingar kommer från två ägg som har lossnat och kommit till livmodern och blivi befruktade sammtidigt. Barnen ser helt olika och är som två vanliga syskon som råkar födas sammtidigt.

Två äggstvillingar är ärfligt och brukar hoppa över varannan generation medans enäggstvillingar är ett biologiskt "misstag"
    och är inte ärfligt.

om du vill ta reda på vad ni är är ni med all sanorlikhet två äggs tvillingar. Annars skulle ni veta det!

• Phantis
    På barn kan man ta blodprov och skicka för analys för att kolla dna, och det borde man kunna göra på vuxna också. Tror att det är så att man har samma dna om man är enäggare men jag är inte hundra - kanske nån annan vet. 

Som ovan skriver, tvåäggstvillingar är inte mer lika än vanliga syskon och enäggstvillingar är i princip identiska så man knappt ser skillnad på dem.
    Tjej och kille är alltid tvåäggstvillingar iaf.
    Phantis, stolt mamma till "fantastiska fyran"
  • Phantis
    Tvåäggstvillingar behöver inte vara helt ärftligt har jag fått veta. Man kan få det fast man inte har det i släkten, speciellt om kvinnan är över 30. Men det är "lättare" att få om man har det i släkten förstås....
    Phantis, stolt mamma till "fantastiska fyran"
  • nasa

Hej! Jag är en tvåäggstvilling, när vi föddes sa de att vi var enäggs pga att det fanns EN stor moderkaka, men det var fel! 2 moderkakor kan växa ihop i slutet av graviditeten.
    När jag blev med min dotter gjordes en blodgruppering och det framkom att jag och min syster hade olika blodgrupper + att vi har olika ögonfärg jag gröna och blåa, utöver det är vi rätt lika.
    enäggs har alltid samma blodgrupp och samma ögonfärg, sa de till oss.

• nasa

Skall vara att jag har gröna och min syster har blåa ögon.

• Snusan

Här kan man göra analys om man vill, men det är ganska dyrt.

www.tvillingklubben.se/twins/analys.asp

Har f.ö. hört att även enäggstvillingar kan olika ögonfärg, så det kan nog finnas en idé för er att ta reda på om ni är enäggs- eller tvåäggs twins.

Svar på tråden Hur tar man reda på om två är enäggs eller tvåäggstvillingar?