• vill bli mamma meddetsamma

uvitest på apoteket?

Hej!

Jag är gravid i v 27 och får rätt så lätt sammandragningar, jag skulle vilja veta om det finns urinvägsinfektionstest (långt ord!) att köpa på apoteket som man kan testa hemma.
    Jag springer så ofta his min barnmorska att jag skäms nästan för att ringa..

• Svar på tråden uvitest på apoteket?
  • juncia82

tror du att du åkt på uvi?ja funderar på också om de finns att köpa på apoteket, men ring till apoteket och fråga om de säljer uvi stickor.

• zasata

tror dom skall sälja, men undrar också vad det kostar också.. får gärna säga till om du får veta

• Mamma Mysig

Jag brukar få uvi när jag är gravid, det syns aldrig på någon sticka, du får nog ringa din bm iallafall o skicka ett prov på odlig, annars ring vårdcentralen

• kristinaa75

Håller med, apotekets stickor är helt värdelösa, har haft UVI men de har aldrig visat ngt tyvärr..

• allamalla77

Vad jag vet så finns det inget sånt på apoteket och jag skulle heller inte rekommendera hemmatest.
    Däremot så finns det små plaströr att köpa. Kissa i en plastmugg direkt på morgonen, häll över lite i ett plaströr, sen så går du till vårdcentralen eller mvc (min mvc har åtminstone sagt att jag får komma dit om jag misstänker uvi) Morgonurin ger bäst resultat när det gäller att diagnosticera uvi. Och skäms inte för att ringa mvc, jag förstår om du känner dig tjatig (har varit där själv) men har du uvi så måste du få antibiotika.

• zasata

här länge kan man gå med uvi utan att det e skadligt? och skickar som alltid urinen på odling eller vad det är? eller gör dom bara nått test där?

• allamalla77

Jag vet inte hur det är med odling och test eller exakt hur länge man kan gå med uvi. Men det jag alltid fått höra (hade några om året mellan tidiga tonåren till 25-års åldern) är att börjar man få ont i ryggen (och feber) så är det verkligen dags att söka läkarhjälp för då kan det nämligen ha utvecklats till en bäckenbotteninflammation (infektion?) Sen så har jag även fått kolla upp mina njurar, tydligen så kan dom ta skada om har haft många uvi.

• ger74

Hej där!

Kom precis från MVC och frågade just om urinprov och UVI. Barnmorskan utför bara snabbtest (med sticka) när hon tar urinprov vid rutinbesöken. Snabbtesten kollar socker och även vissa bakterier, men inte alla bakterier, utan för att kunna kolla om man har UVI ordentligt så måste ett prov skickas till labb för odling. Tror hon sa att stickan bara kollar ca 40% av bakterierna för UVI, så det är ju rätt många procent sominte snappas upp utan odling...

Hon sa också att de hellre kollar lite extra om man misstänker UVI, så det är inga problem att lämna in urinprov ganska ofta om man misstänker nåt:)

• daysi80

Jag köpte UVI-test på apoteket. ENligt förpackningen var de väldigt tillförlitliga.
    De var väldigt billiga, typ 15 kr för 5 stickor. Det är skillnad mot graviditetstesten, CB & Co måste göra grymma pengar!

• zasata

då kan man ju köpa hem och ha hemma.. dom e ju säkert lika bra som dom hos barnmorskan.

• gnagaren
    Dom har Gamps UVI test oxå.  Det är 3 fält för nitrit, blod och äggvita.

Tycker dom är super!!!
    .?:*¨¨*:?.Sanna-99, Rasmus-01, Liam-05, Bebis i magen-070607 .?:*¨¨*:?.
  • MolleMalin

När jag frågade min bm om testerna på apoteket sa hon att de använder samma... Som flera sagt innan syns inte allt på stickan så det är bättre att skicka in för odling.

• svarta

Det som syns på en urinsticka är om man har vita blodkroppar, nitrit och/eller protein i urinen. Inget av dessa är givet vid UVI, så det där bara en fingervisning. Är man orolig är det bättre att lämna in en odling.

Svar på tråden uvitest på apoteket?