• LillaBibbi

MÅSTE ett bröllop vara så DYRT?

Jag och min sambo satt och diskuterade lite löst ang det här med bröllop...visst vet jag att det inte är gratis men måste det vara så jävla dyrt? det är ju upp till en själv osv vad man villl ha och hur mycket gäster det ska komma osv...Det enda han sa va att vi inte hade pengar NU och det är ju sant för jag jobbar inte och ska ha liten bebe om en månad och han jobbar heltid.. men så frågade jag om han hade velat gifta sig om vi hade haft dom jäkla pengarna och då sa han JA Han vill ju bjuda alla vänner och så... men måste man ha festen precis den dagen man gifter sig?hmmm aa funderar lite... känns som att jag vill spara varenda krona nu ju...jag vet att vi ska ha lillen oxå men det är ju delar av livet... har jag för bråttom eller???

• Svar på tråden MÅSTE ett bröllop vara så DYRT?
  • Pikku Enkeli

Det finns åtskilliga personer här på FL som gift sig billigt och ändå haft en fest. 50'000kr är inte det minsta brölllopet. Man kan klara sig på några tusenlappar om man vill.

[[Winners never quit. Quitters never win.]]
  • Jacqueline

vårt kostade ca:10,000:- vi hade väldigt enkelt och döpte vår dotter samtidigt..

• Åke Vilse

Ni kan väl ha en stor fest fast med enklare mat och i en enklare lokal?
    Det kostar inte så mycket.
    Be vänner om hjälp med dukning och matlagning osv.

• DecemberLove

Brorsans kostade runt 8000 Och var såååå mysigt och fint ändå!

• CosmicCat

Det blir vad man gör det till. Själv vigseln är ju gratis . Vårt bröllop landade på 35000 och då var vi 37 personer på middagen. Man kan ju spara pengar på att laga maten själv, ha buffé med självplock...

• majja1

Vårat kostade 12.000:- och då var 40 personer bjudna.
    Mamma och svärmor gjorde maten och jag hade lånad brudklänning.
    Det går att snåla in en massa om man tänker efter lite.

• Majken

Vi reste utomlands och gifte oss, sen hade vi lite "fest" för nära & kära när vi kom hem

Vår resa kostade ju en del (USA i 5 v) men själva bröllopet landade kanske på ca 10-15000:-

Allt handlar ju om hur mkt man vill lägga ut på det...
    Man kan ju gifta sig i "vanliga" kläder, köpa en billig ring (eller låta bli) - själva vigseln är ju oftast gratis?

Det blir inte bättre för att man lägger ner 100 000-tals kronor, det var en av de bästa dagarna i mitt liv trots att vi gjorde det "enkelt" för oss

Love my M-girls
  • Myran H

Det måste ABSOLUT inte vara dyrt. Huvudsaken är väl att man ställer till med någonting trevligt, gärna något som gästerna (och man själv) inte glömmer i första taget. Jag vet inte vad vårt bröllop kostade, men jag TROR att vi hade kunnat klara oss på c:a 7000:- om vi inte slösat lite på slutet.
    (Hemsydd klänning, beg 70-talskostym, utomhusceremoni med gratis landshövding, egenhändigt lagad mat till 70 pers - ja, man får vara uppfinningsrik och ta hjälp! - tält i föräldrars trädgård, ljudanläggning med specialkomponerade cd-samlingar, litet husband bestående av vänner, en hel del eget knep och knåp... och visst ja, hmmm, föräldrar som stod för dryck)

...jaja, man kan ju göra på tusen sätt. Men det går att få det fint, speciellt, roligt och minnesvärt UTAN att det kostar skjortan. Om man inte absolut vill tillfredsställa eventuella krävande släktingar som tycker att det MÅSTE vara på ett speciellt vis, förstås...

• maggan75

Vårt bröllop kostade ca 10.000 Vi passade på när vi döpte vår dotter. Vi var bara den närmsta släkten och de närmsta vännerna ca 30 pers det var ingen av gästerna som visste ngt. Vi hade fixat maten själva (Exotisk planka) Det blev jätte lyckat och uppskattat

• annca

On ni tänker gifta er i kyrkan brukar man kunna få hyra församlingsgården billigt (vi betalade 200

Man kan ha ett buffébord och fixa maten själv så blir det inte så dyrt.

En klänning kan man hitta för nån tusenlapp, även om man vill ha en "riktig brudklänning".

Goda vänner ställer säkert gärna upp och fixar och donar.

Inbjudningskort kan man göra själv hemma.

Om man inte utryckligen säger att det ska vara en bruduppsättning kan man få håret fixat mycket billigare, och detta gäller även blommorna...

Vi hade ca 60 gäster, och hade en kompis som caterade. (Som vi betalade "kompiscateringpris" till...) Klänningen betalade jag 2500:- för, håret blev nog ganska dyrt dock...
    Alltsomallt belv det väl varken speciellt dyrt eler billigt:
    Totalt, inkl vin och äkta champagne, kläder och ring ca 30.000.

~*~ man önskar att man kunde vara bara tyst & cool (W.Crafoord)~*~
Svar på tråden MÅSTE ett bröllop vara så DYRT?