• Linblom

Titta hit alla florister!!

Det har ju funnits några trådar för oss florister men nu hittade jag ingen som var igång så jag gör ett nytt försök!

Här kan vi samlas och babbla om vårt yrke, ge tips och råd m.m.

Själv har jag en trädgårdsutbildning i grunden, sedan decoristutbildning (florist/dekoratör) och sedan har jag jobbat i blomsteraffär några år fram till maj 2006 då den dåvarande affären plötsligt gick i konkurs. Är arbetslös sedan dess men hade redan ett eget företag sedan 2 år tillbaks www.blomdekor.se och jag stortrivs att jobba med det! Dock inget man kan leva på helt...
    För övrigt väntar vi barn i maj så jag kommer inte söka floristjobb än på ett bra tag.

Välkomna hit!

• Svar på tråden Titta hit alla florister!!
  • Linblom

puffar upp tråden lite...

• Frozty Angel

Jag jobbar oxå som florist!
    Har gått trädgårdsutbildnig 3 år och florist 1 år.
    Har jobbat med yrket i ca 5år.

• Linblom

Kul att någon mer hittat hit!
    Gick du trädgård på gymnasiet? Jag började på trädgårdslinjen med förhoppningar om att bli trädgårdsarkitekt någon gång, men efter ett år ångrade jag mig att jag inte gick florist. Orkade inte byta så jag gick klart trädgård och gick sedan decoristutbildningen, och det kändes helt rätt!

Vad jobbar du i för slags affär? Liten, stor?

• Frozty Angel

Ja,jag gick trädgård på gymnasiet,och florist direkt därefter.
    Det fanns ingen gymnasial floristutbildning då,här uppe,så därför gick jag trädgård först,inget jag ångrar men kommer aldrig jobba i en handelsträdgård eller pantskola tror jag!
    Butiken där jag jobba är normalstor,tror vi är störst i stan,det är en Interflorabutik ca 3år gammal.jag har varit med sen starten,men varit mammaledig 1 år.
    Jag trivs verkligen jätte bra!
    Driver du eget nu? tycker du att det funkar bra?

• Linblom

Okej! Jag känner precis som du att jag aldrig kommer jobba på handelsträdgård eller liknande...inte alls min grej!
    Kul att ha varit med från starten med en affär kan jag tänka mig!

Det funkar jättebra med mitt lilla företag! Det är ju ingen blomsteraffär jag driver utan jag jobbar på uppdrag hemifrån med främst bröllop, fester och dukningar och det passar mig utmärkt! I somras hade jag 12 bröllop och det är ju så kul!

Skulle som sagt gärna jobba heltid bara med det då jag trivs bra med att jobba själv och göra de "roliga bitarna" i floristyrket, men det är en önskedröm om man vill få ihop ekonomin. När jag sedan varit mammaledig så blir det till att fortsätta söka jobb, men inte nödvändigtvis i en blomsteraffär just eftersom jag har mitt egna företag också...

• Frozty Angel

Ja,det låter ju jättekul att ha eget som du har det!
    Då spelar det ju ingen roll om du inte jobbar med det,du har ju ändå florist biten kvar!!!
    Bröllop och även begravning är nog det roligaste bitarna....vi har fått göra väldigt ånga "fria" kistor i höst,det är då man verkligen kan skapa,dom vanliga modellerna går mer på rutin!
    Har du många bröllop inbokade redan för sommaren?
    Jag tror vi fått ihop en ganska stor hög redan,men dt blir vanligare här uppe med "lösbundna"buketter,enbart med rosor eller callor,alltför ofta får vi höra att det inte får kosta så mycket med blommorna för det har ju redan blivit så dyrt!Det är lite synd!Anna

• principisessan

gick 3 årigt gymnasie till florist men jobbar inte med det idag, mer än storhelger i butiken jag jobbade i förut för att "hålla igång floristiken" lite och så gör jag brudbuketter till folk som jag känner o deras vänner.. ibland saknar jag att inte jobba med blommor men saknar inte handelslönen och arbetstiderna förstås

• Linblom

Kul med fler!

m u m i n: Jag saknar inte själva butiksarbetet då jag alltid trivts bättre med att stå själv och pilla med det som är skoj. Däremot hade jag inget fel på arbetstiderna när jag jobbade i affären då jag inte jobbade mer än 80% vilket var precis lagom!

iknow: Kul! Har du något jobb på gång också?

• Pumisen

Får jag bara fråga er som kan!?

Vilken skola/utbildning gick ni som har utbildat er?? Skulle så gärna vilja bli florist, men vet inte vilket som är bäst?!

Många tycker utbildningarna har varit värdelösa...ville bara höra era kommentarer o så!

• iknow

Linblom: Nej, jag har inget jobb än. Väntar svar från några butiker. Jag håller mina tummar förfullt. :)

• iknow

Jag går på Flora Dekor, som ligger mellan Alingsås och Vårgårda. Där har dom även en ettårig utbildning för "vuxenelever"

www.floradekor.com

• Linblom

Pumisen: Jag gick en vuxenutbildning på Munkeröds utbildningscenter i Stenungsund. Men jag gick ju inte bara florist utan decorist, men jag stortrivdes i vilket fall. Har hört lite si och så om den skolan annars med tanke på deras gymnasieutbildning, men det är ju en annan sak...

iknow: Ja, då är det bara att hålla tummarna! Här i Linköping där jag bor är det i stort sett hopplöst att få jobb, mycket beroende på att floristgymnasiet ligger i Norrköping och det finns så grymt mycket florister i närheten...

• banantelefon

Hejsan tjejer...

Här har ni ytterliggare en florist

Har utbildat mig vid Floristgymnasiet i Norrköping i deras 3-åriga gymnasieprogram.
    Tog studenten 2000 och har sedan dess arbetat i Norrköping, Söderköping, Finspång och nu i Helsingborg.
    2004/2005 gick jag även den 1-åriga påbyggnadsutbildningen i Norrköping - en utbildning som jag pushar extra för - SKITKUL!!!
    Under detta året tog jag även gesällen....

Har alltid älskat arbetet med blommor och kreativiteten man får utlopp för - men samtidigt är det ett slitigt arbete och man funderar ofta på varför man valde denna banan.

Har många gånger funderat på eget, men vet inte om jag är villig att lägga ner så mycket arbete som detta kräver...
    Nöjer mig just nu med en hederlig anställning.

Jobbigt är det iallafall nu när man går med bebis i magen och jag väntar just nu på besked från fk angående hp.

Kul att det finns många av oss här

• banantelefon

Pumisen:

Jag tror att den mest ansedda utbildningen gällande florister i Sverige är den i Norrköping.
    Där har de både gymnasium och vuxenutbildning.

Jag har jobbat med många som utbildat sig olika och utbildningen Norrköping erbjuder håller allra högst kvalité enligt min mening.

Sen så krävs det förstås att man har ögat för det.... alla kan inte bli florister...

Svar på tråden Titta hit alla florister!!