• Catavento

BB i Lund – vad har ni för erfarenheter?

Jag kommer att föda på BB i Lund och skulle vilja gärna läsa om vad ni har för erfarenheter av förlossning där.

Vad tyckte ni att det var speciellt bra?

Däremot, vad hade de för brister/vad saknade ni?

Om ni kan svara på frågorna och dela med er av era upplevelser, då blir jag väldigt glad och tackar på förhand.

• Svar på tråden BB i Lund – vad har ni för erfarenheter?
  • KarJac

Jag har fött 2 ggr på KK i Lund

Bra - Härliga rum som inte känns sjukhusaktiga
            Egen dusch och toalett
            Bra och kompetent personal
            Skönt att komma till patienthotell efteråt med eget rum.

Dåligt - Om man hamnar på avdelning efter förlossningen (44-an). Upplevde själv personalen där som ganska brysk och ohjälpsamma, har fler vänner med samma efarenhet.

Bara att fråga om det var något annat du undrar över

Lycka till!

Det är inte kärlek jag vill ha, utan kontroll!!
  • Lussan 73

Jag födde mitt andra barn i Lund -04, veckan innan de renoverade hela förlossningen.

Då fick jag först komma in på ett undersökningsrum där jag fick ligga i ctg kurva, barnmorska kolla värkarna och sånt.
    Sen fick jag duscha i samma rum innan jag fick komma in på förlossnings salen.
    Väl där fick jag komma till rätta, fick min smärtlindring och bm tittade in ett par gånger för att se hur det gick.
    När det blev dags ringde jag på klockan och de kom direkt.
    Jag hade en jättebra barnmorska.

Efter förlossningen fick vi vänta i 5 timmar på att få komma upp till patienthotellet och under tiden fick vi inte mycket information om och när det skulle bli dags. Helt plötsligt stod där personal från patienthotellet i vår dörr och skulle hämta oss. Lite negativt för man han inte vila alls under denna tiden.

Nu skall jag in om ett par veckor igen, går in i v.35 på fredag.
    Och jag är sååå nyfiken hur det blev på förlossningen nu efter renoveringen.
    Hoppas på att få veta när vi får komma upp på patienhotellet så man hinner vila lite innan. Sen skall jag bara upp dit och njuta av min lilla bebis......*ler*
    Förra gången åkte jag hem redan dagen efter, men den här gången skall jag stanna kvar så länge som möjligt för att vila eftersom jag har två barn hemma + ett bonus barn. Så man vill ju vara utvilad när man kommer hem till familjen....*ler*

• Catavento

KarJac ? har också hört talas om negativa erfarenheter från de som stannade i avdelning 44. Måste erkanna att jag är lite rädd för att hamna där. Hoppas att jag slipper göra det.
    Det låter nästan som namn till nån skräckfilm "Avdelning: 44"

Lussan 73 ? I gick in i v. 35 idag. Då börjar man faktiskt tänka på förlossning och hur det kommer att gå. Det är första barnet för oss, och allt känns spännande och samtidigt är man väldigt nyfiken. Hehehe...

Hoppas att allt går superfint för oss alla.

Kram och många tackar!

• Felicia Fe

JAg fick en flicka 2000 och själva förlossningsavdelningen upplevde jag som positiv. Hjälpsamma sköterskor osv. Efter min förlossning fick jag en del komplikationer och hamnade på avd. 44. Jag fick där ett hemskt bra mottagande. Stöttning och hjälp på dygnets alla tider. Händer att hålla och mycket trevlig personal. Däremot fick jag åka tillbaka en andra gång efter hemfärd och hamnade då på avd 49. Där upplevde jag det som andra nämnt här. Barska sköterskor som inte hade någon koll på min journal, och som till råga på allt gav mig kommentarer om att jag sjåpade mig mm. Dessutom fick jag först efter 1,5 dygn där en säng till min 4-5 veckor gamla dotter. Vi klagade givetvis!

Hoppas att jag inte kommer dit igen. (ska få mitt andra barn i aug, är i v 16)

• KarJac

Kan tipsa er om att gå på informationsbesök på KK innan er förlossning, då visar de en runt och ger en massa nyttig information .

Nu efter renoveringen finns inte de hemska intagningsrummen kvar utan man kommer in direkt till förlossningsrummet.

• Lussan 73

Jag går in i v.35 på fredag och eftersom jag har fött båda mina töser tidigare så lär denna oxå komma tidigt. Så efter fredag och framåt kan vad som helst hända, så vi får väl se när det blir dags att åka in.

Så avd 44 är inte samma sak som patienthotellet? eller?
    Jag har bara vart på patienthotellet så jag vet bara om hur det är där och det var trevligt och gemytligt tyckte jag.

• KarJac

44:an är en avdelning för dem som har komplikationer i sin graviditet, de som snittats och för dem som haft problem under/efter förlossning. Man hamnar där om man förlorat mycket blod, om mamman eller barnet har för låg/för hög temp eller någon annan komplikation. Jag hamnade där eftermin första förlossning för att jag haft en lång förlossning och behövde sova medans de tog hand om min son. Den hjälpen är inte möjlig på patienthotellet. Pappan får inte vara kvar på 44:an över natten, man kan hamna i en sal med upp till 3 andra mammor och barn. Man har inte dusch på rummet. Så Patienthotellet är helt klart mycket mysigare .

• elvatolv

Jag låg på avd 44 pga att patienthotellet var fullt. Först blev jag väldigt besviken eftersom det var mitt i natten och pappan var tvungen att gå hem. Men det var jättebra där och man blev bra omhändertagen. Jag har en jättebra erfarenhet av KK i Lund. Tur jag var där på öppet hus och såg de fina rummen och lokalerna. När jag väl låg där så brydde jag mig inte ett dugg om att där hängde en cd-spelare på väggen. Men att ha egen toalett är jätteskönt.

• Komzi

Jag födde mitt första barn i Lund agusti 06.
    Jag älskade barnmorskorna, helt underbara! Jag är ganska ung o det tog dom hänsyn till.

Hamnade på avd. 44 o där va det inte lika bra. Jag Kom upp ganska sent på kvällen så det va bara o hoppa i säng direkt efter en dusch som jag fick tjata mig till. När jag vaknade till lite senare på natten var min son borta, blev helt skräckslagen.. efter en stund kom en tant in med honom igen o DÅ berättade hon att dom hämtar barnen o byter blöja o tvättar naveln osv, det hade hon gärna fått berätta från början!
    När dom berättade saker var det typ som om jag hade varit där 1000 gånger förut o borde veta det mesta!
    Ingen höjdare alltså.
    Patienthotellet vet jag inget om då jag åkte hem så fort jag fick från avd. 44!

• Catavento

De måste göra nåt åt det, tycker jag.
    En avdelning som inte fungerar som det skulle är inget vidare. Inga människor gilla att stanna kvar på sjukhus, det är aldrig nån supertrevlig miljö. Särskilt efter man har fått komplikationer, när man som mest behöver stöd och positiva upplevelser.

Vem kan man vända sig till då? Det måste förbättras så att när man pratar om avd 44 så får man en känslan av att man kommer att bli väl handtagen och träffa en personal som faktiskt förtjänar positiva omdömen.
    För mig känns det fortfarande som skräckfilm. Synd!

Svar på tråden BB i Lund – vad har ni för erfarenheter?