• marsipangrisen

Hemgjord fruktpuré aldeles för LÖS, vad ska jag göra?

Jag har gjort massor med fruktpure...men den är alldeles rinnig..hur kan jag fixa till den?

Jag har kokat päron och mixat dom utan vatten, jag hade i okokade äpplen men det funkade inte.

Jag mixade banare med kokade äpplen och hallon

Båda bleb jättelösa..hade i lite havregryn så blev det bättre ( i den ena pureblandningen)

men nu vill jag inte ha det i den andra oxå vad ska jagh göra? måste jag börja om?

• Svar på tråden Hemgjord fruktpuré aldeles för LÖS, vad ska jag göra?
  • TorpSara

koka om med pektin? Finns i sockerhyllan.

• Dino78

Potatismjöl i lite vatten blir en bra redning.

DIF i själ och hjärta
  • marsipangrisen

får man använda potatismjöl till en 7 månaders?

• Eja
    marsipangrisen skrev 2007-02-28 14:03:06 följande:
    får man använda potatismjöl till en 7 månaders?
    varför inte??
    Amanda -04 *** Elias -06
  • Dino78

Ja, det får man. I en barnmatsbok ska man iaf göra fruktkräm till bebisar med hjälp av potatismjöl. Och eftersom jag fick den boken på BVC lär det ju inte vara nån fara.
    Och som Eja säger, varför inte?

DIF i själ och hjärta
  • Blå Flygare

Koka med potatismmjöl eller maizena.

Jag gör välling på maizena och "yoghurt" på potatismjöl. Recepten finns i ett häfte från ett företag som gör ersättning, och dietisten min (dotters) godkänner att jag ger detta. Så det ska vara helt lugnt!

• marsipangrisen

Blå Myran: va e de för recept du har då? =)

• marsipangrisen

måste man koka upp mjölet? jag hade rismjöl hemma och provade med e...det funkade men jag vill ju helst göra frukt pure med bara frukt...

• Blå Flygare

Köpt fruktpuré innehåller också stärkelse; topaika-stärkelse (stavning?) Så det är inget konstigt att blanda i lite stärkelse i form av potatismjöl eller majsstärkelse i dina puréer heller!
    Ett alt. är att riva rått äpple istället för att mixa.

Maizenavälling

2 tsk Maizena majsstärkelse
    2 dl vatten
    6 mått Nutramigenpulver
    (ev. 1 tsk socker)

Blanda kallt vatten och majsstärkelse. Låt koka upp samt sjuda någon minut. Låt blandningen svalna till ättemperatur. Vispa i Nutramigenpulvret.

Nutramigenyoughurt

2 dl vatten
    ½ msk potatismjöl
    6 mått Nutramigenpulver
    ev. 1 tsk socker

Koka upp vatten och potatismjöl på svag värme tills första bubblan syns.
    Låt blandningen svalna till ättemperatur. Rör ner Nutramigenpulvret till en slät smet. Låt svalna i kallt vattenbad.

Förvara i slutet kärl i kylen. servera som den är eller med frukt-/bärmos, blåbärspuré eller skivad banan.

• marsipangrisen

vad är tapioka stärkelse?

• Blå Flygare

Det är stärkelse från en tropisk ört-växt. Finns i en massa barnmat, bl.a. frukterna.

• hooooo

hej! ledsen om någon redan skrivit detta. när jag gör puréer på äpple eller päron river jag frukterna på ett rivjärn utan att koka dem - endast skala. den fina sidan (som man brukar använda för att riva morötter till). då blir det jättebra. kram kram

Svar på tråden Hemgjord fruktpuré aldeles för LÖS, vad ska jag göra?