Hjalmar?
Namnet vi ger vårt barn är ju något som hon/han får leva med hela livet, så det är ju inte konstigt att man funderar en hel del kring vad man ska välja för namn. Jag och min man har en hel del kriterier för att välja ut namn som vi över huvud taget kan tänka oss och det är bland annat att namnet inte ska gå att "ful-rimma" på, att det inte ska ligga på absoluta topplistan över de populäraste namnen, men ändå ha rätt tidsanda eller vad man ska kalla det, och framför allt vill vi ha ett namn som har svenskt eller nordiskt ursprung till skillnad från många namn som numera är usa-influerade.
Bland de mest populära namnen just nu hittar man namn som "tanter" och "farbröder" hette när jag var liten. Jag har inte sett så många som ger sina barn namnet Hjalmar, men för mig hör det till ungefär samma tidsanda.
Hjalmar är ett isländskt namn men har även funnits ganska länge i Sverige. Vad tycker du om namnet? Är det ett för udda namn som barnet får lida för eller kommer det att passa in bland de andra som är födda 2007?
Nu vet vi i och för sig inte om det är en pojke eller flicka som ska komma till oss i maj, men om det är en pojke ligger Hjalmar just nu högt upp på vår lista... Tacksam för andras åsikter - även att vi givetvis kommer att avgöra själva i slutändan vad vi ska ge vårt barn för namn.