• Anonym

Svullen mage

JAg har problem med att min mage blir svullen efter jag ätit. Någon annan med samma problem? Någon som har något tips?

• Svar på tråden Svullen mage
  • Angelica77

Japp, samma sak här. Undrar om det inte kan vara överkänslighet mot laktos eller nåt. För jag får svullen och lite halvont i magen efter att ha ätit såser, choklad, creme fraiche mm.

Är smal o snygger om magen på morgonen men sen vid förmiddagen och allra värst på eftermiddagen - kvällen så är jag så svullen att jag ser gravid ut i 4 mån.

• Anonym

Ja desamma för mig.. Magen platt på morgonen.. Men allt eftersom dag en går blir den allt större...

• noodle

Hmm men så är det väl för alla? Klart magen blir större under dagen, du äter och dricker och sånt tar plats i tarmarna. Under natten sprider det ut sig och hamnar längre ner i tarmarna. Plus att mycket vätska försvinner eftersom du inte dricker något. Sen sägs det ju att man är lite lite längre på morgonen eftersom man ligger raklång, på dagen pressas man ihop. Det borde ju även gälla magen, att den sjunker ner under dagen.

• Baby Fever

Jag har exakt samma problem.. för min del beror det på laktosen.. men det tog väldigt lång tid innan jag fatta det.. laktos finns i så mycket men det är bäst att låta bli den och kolla ordentligt på allt man köper.. och man skulle vilja äta en bakelse eller något annat som innehåller laktos nån dag så finns det tabletter att köpa på apoteket, där enzymet är tillsatt som man saknar..

• Anonym

Jag har samma sak men det är inget laktos el liknande utan mina inälvor som trycker ut ungefär som i början av grav...har sett ut att va i 4mån i 1 år nu ungefär men det är helt enkelt att jag måste träna upp magmusklera....

• Angelica77

Ja, det där med att träna upp magmusklerna gör nog sitt till oxå. Har börjat jobba lite på det

• anlisa

Likadant här också + att jag blir väldigt gasig..

• fiffiluran

japp, svullnar upp rejält, blir stor rund och stinn. det är betydligt mer påtagligt nu när jag är gravid, matsmältningen/ämnesomsättningen är annorlunda och tarmarna ligger på annat sätt.

Tänk om det kunde vara tvärtom, att man var lite tjock på morgonen sen lagom tills det sociala livet på kvällstid blev man snygg & smal.

• Angelica77

Prova Provivas drycker som hjälper till att minska gasbildningen i magen. Nyttig bakterieflora samt väääldigt goda. Finns på ICA i kyldiskarna. Jättebra även om man mår tjyvigt i magsjuketider. Tar alltid sån när jag mår illa.

• Angelica77

Ska köra laktosfritt nu ett tag får vi se om det ger någon skillnad. Får värsta kramperna oftast på kvällen för att magen är så svullen. Tar bort iallafall den rena mjölken.
    Äter ost, smör, och vanlig mat men köpt arlas laktosfria mjölk mm...Hoppas hoppas

• Baby Fever

Angelica77

Jag, gör det man märker sanbbt en skillnad om det skulle bero på det Provivan är väldigt god och bra. Finns mycket laktosfria produkter såsom margarin (smörgås och stek), mjölk, ost, grädde..

• Anonym (magsår)

kan vara magsår/magkatarr också - var det för mig!

• Baby Fever

Anonym (magsår)
    Jag har gått igenom den förskräckliga undersökningen för det, Gastorskopin. Det visade inget på mig. För min del tror jag mer på laktosen eftersom jag märker att det är bättre om jag låter bli dessa produkter som innehåller sånt.

Svar på tråden Svullen mage