• Mammaria77

Taurin..

Hur är det egentligen med att dricka energidrycker typ redbull när man är gravid?
    Jag har fått höra båda delarna, en del säger att det inte är farligare än kaffe, medans andra säger att det kan skada barnet..

Någon som vet?

Villrådig..

• Svar på tråden Taurin..
  • Annamus

Det är som jag förstått det koffeinet i de dryckerna som är de "farliga", det är ju rätt hög mängd koffein, mer än vanlig kaffe om jag förstått det rätt. Rätta mig gärna. På någon av de där energidryckerna står det nåt i stil med: Bör ej konsumeras av barn och gravida kvinnor, eller andra som är känsliga för kaoffein. Koffein rekommenderas man som gravid att dricka max 3 koppar kaffe, och därmed slöt jag mig till att jag får dricka en red bull om dagen, i alla fall enstaka ggr. utan problem. hur resonerar ni?

• Mammaria77

Ja jag dricker ju kaffe, typ 1-2 cafe Latte om dagen.. (gjord på en enkel espresso)
    Så då borde det ju vara ok om man vyter ut dem mot en redbull nån gång ibland? Vet ju att de tagit bort texten du nämnde som tidigare stod på redbull brurkarna.. Att gravida och barn ska undvika drycken..

Jag jobbar natt, och drack alltid en eller två redbull de nätter jag jobbade, innan jag blev gravid.

• lata kocken Johanna

espresso innehåller faktiskt mindre koffein än vanligt bryggkaffe

redbull är ngt som man inte bör sätta i sig överhuvudtaget eftersom kombinationen av Taurin i sanslösa mängder och stoooora mängder koffein (där har du ju motsvarande 3-4koppar i en burk) kan fresta på hjärtat och dess retledningssystem ffa i kombination med alkohol eller fysisk påfrestning

det finns för många dödsfall som är mer eller mindre kopplade till energidrycker

känner flera (inkl mig själv) som fått rejäl hjärtklappning (eller rusning) av sådana drycker - jag kommer aldrig dricka såna igen

Svar på tråden Taurin..