• Sicali

När kan man tidigast ta en marsvinsunge från mamman?

Hur gammal bör en marsvinsunge vara när den säljs? Jag har hört fem veckor, stämmer det?

• Svar på tråden När kan man tidigast ta en marsvinsunge från mamman?
  • Sicali
    Skrutt 83

Är du säker på det? Helt hundraprocentigt säker?
  • Skrutt 83

När jag jobbade i djuraffär så var det vid den åldern som vi sålde dem iallafall.. Ska du köpa eller sälja?

• Skrutt 83

Ungarna är mycket välutvecklade vid födelsen. De väger mellan 50-100 gram och har full päls. Ungarna föds till och med med tänder och med ögonen öppna. Mammorna är inte speciellt "mammiga" i sin omvårdnad om ungarna. Hon bäddar inte i ordning något bo och hon förblir i sittande ställning då ungarna diar. Ungarna kan faktiskt äta fast mat och dricka från en skål ganska snart efter födelsen, men man rekommenderar att de får dia i 3 veckor innan de avvänjs.

Detta skriver det på roslagstulls djurklinik men jag skulle vänta tills de är 5 veckor iallafall

• Skrutt 83

www.smadjursvanner.com/viewarticle.php

Här skriver de att de ska vara 6 veckor när de säljs och det tycker jag är en bra ålder. SOm tidigare länk skriver 3 veckor är ju avvänjning från mamman men de innebär ju inte att de ska säljas vid den åldern... Lycka till med köpet/försäljningen!

• Sicali
    Skrutt 83

Jag skall köpa frå ett naturbruksgymn och där säljs dom vid fyra veckor. Men jag tyckte det lät tidigt.
  • Hella78

Hallå jag har fött upp marsvin i ca tre år jag tar bort ungarna när dom är 4 v har dom i egen but vid mamman i en vecka inan jag säljer dom vidare till djuraffärerna. säljer jag dom privar själv säljer jag dom vid 6v.
    det finns nämligen vissa pojkmarsvinsungar som blir könsmogna vad 5 v o det är ju inte bra om dom gör mamman på smällen. jag har ungarna i en egen bur för att jag vill se att dom äter o går upp i vickt innan jag säljer dom vidare.

• Skrutt 83

Ja jag tycker också det är lite tidigt... Finns det ingen möjlighet att den kan få vara kvar där nån vecka till?

Grattis till att ha köpt ett riktigt mysigt husdjur!

• Sicali
    Hella78 skrev 2007-02-28 16:22:20 följande:
    Hallå jag har fött upp marsvin i ca tre år jag tar bort ungarna när dom är 4 v har dom i egen but vid mamman i en vecka inan jag säljer dom vidare till djuraffärerna. säljer jag dom privar själv säljer jag dom vid 6v.det finns nämligen vissa pojkmarsvinsungar som blir könsmogna vad 5 v o det är ju inte bra om dom gör mamman på smällen. jag har ungarna i en egen bur för att jag vill se att dom äter o går upp i vickt innan jag säljer dom vidare.
    Låter väldigt sunt och bra, jag skall ha en liten tjej så jag antar att hon får stanna hos mamman tills hon säljs. Jag tänker vänta en vecka till så att hon hinner bli fem veckor innan hon flyttar till oss. Hon som säljer säger att det är svårare att få dem tama om dom stannar för länge hos mamman, stämmer det?
  • Sicali
    Skrutt 83 skrev 2007-02-28 16:26:10 följande:
    Ja jag tycker också det är lite tidigt... Finns det ingen möjlighet att den kan få vara kvar där nån vecka till? Grattis till att ha köpt ett riktigt mysigt husdjur!
    Jodå, det tror jag nog. Jag skall vänta tills hon är fem veckor. Jag köpte ett marsvin i måndags och hon är två månader, håller som bäst på att få henne riktigt handtam. Därför är det också bättre att vänta fem veckor på nästa så jag hinner få den här honan riktigt tam först. Visst är marsvin underbara, riktigt roliga djur.
  • Hella78

ne det tycker jag inte är mamman tam brukar ungarna bli det väldigt lätt. o en vecka spelar ingen roll. får jag bara tjej bäbisar brukar dom få va kvar i 5 v. hade en djuraffär för ett tag sedan som ville köpa dom när dom va 3v för dom tycke det va lätare att sälja dom när dom är så små som möjligt. men jag sa ifrån, jag säljer aldrig före 5 v.
     när du köper foder till den sen om du ska ha foderblandning köp en utan frön o nötter.
    så hoppas jag att du ska köpa två marsvin. vet inte om det har blivit lag på det än men det är på g har jag för mig.

• Sicali
    Hella78 skrev 2007-02-28 16:39:41 följande:
    ne det tycker jag inte är mamman tam brukar ungarna bli det väldigt lätt. o en vecka spelar ingen roll. får jag bara tjej bäbisar brukar dom få va kvar i 5 v. hade en djuraffär för ett tag sedan som ville köpa dom när dom va 3v för dom tycke det va lätare att sälja dom när dom är så små som möjligt. men jag sa ifrån, jag säljer aldrig före 5 v. när du köper foder till den sen om du ska ha foderblandning köp en utan frön o nötter.så hoppas jag att du ska köpa två marsvin. vet inte om det har blivit lag på det än men det är på g har jag för mig.
    Jag skrev just i inlägget över ditt att jag precis köpt en hona på två månader. Det är kompisen till henne som kommer om två veckor och de kommer båda få rent pellets att äta
  • Hella78

jo jag såg det när mit inläg kommit in vi skrev nog samtidigt min dator är så seg när han ska lägga in inläggen. pellets är bra, jag ger även mina paprika o borocolli för det älskar dom. även morot salad tomat tycker dom är gott.
     lycka till

• fler som jag
    Hella78 skrev 2007-02-28 16:39:41 följande:
    ne det tycker jag inte är mamman tam brukar ungarna bli det väldigt lätt. o en vecka spelar ingen roll. får jag bara tjej bäbisar brukar dom få va kvar i 5 v. hade en djuraffär för ett tag sedan som ville köpa dom när dom va 3v för dom tycke det va lätare att sälja dom när dom är så små som möjligt. men jag sa ifrån, jag säljer aldrig före 5 v. när du köper foder till den sen om du ska ha foderblandning köp en utan frön o nötter.så hoppas jag att du ska köpa två marsvin. vet inte om det har blivit lag på det än men det är på g har jag för mig.
    Det är lag på att dom måste vara minst 2 st.
  • Hella78
    Fler som jag. 
    Tack För upplysningen,Visste att jag läst det någon stans tror det va i pappren från zoorf
  • fler som jag
    Hella78 skrev 2007-03-01 21:12:55 följande:
    Fler som jag.  Tack För upplysningen,Visste att jag läst det någon stans tror det va i pappren från zoorf
    det är det nog säkert... vi har även utdrag i vår butik från djurskyddsmyndigheten som vi skickar med ihop med skötselrådet.
    vi säljer heller aldrig marsvin yngre än 5 veckor och aldrig ett ensamt om inte annat marsvin redan finns i familjen.

SORRY TS att mitt inlägg e lite OT
  • Gnista

I vår djuraffär får vi marsvinsbebisarna när de är sex veckor. Och vi säljer inte ensamma marsvin. Antingen köper man två eller också har man marsvin hemma.

• Sicali

Vilken tur för mig att det finns affärer som säljer ensamma då
    Min andre skrutt kommer ju inte fören om ett par veckor och under den tiden ägnar jag mig jättemycket åt det jag har för att få det så tamt sopm möjligt så att det lär den lille i sin tur.

• Hella78
    Sicali
    Så tycker jag det är ok att göra men att låta dom leva ett helt liv ensamma tycker jag är lite taskigt. lycka till med dom små grisarna
Svar på tråden När kan man tidigast ta en marsvinsunge från mamman?