• Anonym

Sälja för att tjäna pengar

Vi bygger hus som blir klart i år,vi bygger genom en bekant i lösvirke och bygger mycket billigare än ex genom Ahus...Vi kommer spara upp till 500.000 kr,nu till saken sambon började ta upp att fasiken igentligen skulle man sälja huset efter ett tag och tjäna en rejäl hacka!

Ingen av oss är väl direkt tvugna att bo ett nybbyggt hus eller har enorma krav på boende igentligen har vi hellre lägre boendekostnad än vrålsnyggt hem...Nu bygger vi så billigt så vi slog till,men tänk o tjäna så pass mycket pengar o lägga in det i ett bagangnat hus typ jag skulle ju knappt behöva jobba

Värst är det ju kanske för barnen men de är ju så pass små så de kommer kanske inte lida av det? Kanske blir bättre för dom att ha en föräldrer som kan vara hemma mer....

Samtidigt kan folk ju undra vad man håller på med:-0 Men de flesta kanske skulle fundera på det om man kan tjäna på det plus att det kan ju bli budgivning,vi bygger i ett supermodernt område o har fått en av de bästa tomterna dvs inte svårsålt kanske?

Är vi knäppa???

• Svar på tråden Sälja för att tjäna pengar
  • etanol

Inte alls! Jättesmarta är ni ju!
    Lycka till om ni gör slag i saken!

• France

Det finns ju faktiskt folk som hâller pâ sâ hela tiden, köper, renoverar och säljer

• Anonym

Haha ja man kanske ska slå till o tjäna en slant Kanske gör vi värsta vinsten.....Samtidigt känns det så olikt oss typ åhh vad ska grannarna säga asg ingen ide att skapa bekanstskap med dom inte......

• bebben Elias mamma

Men det är ju vanligt att man gör så, där jag bodde innan var det massor som köpte lägenheter/hus som skulle byggas, sen när de var klara så kunde de få dubbelt så mycket för dem.
    Vi köpte en billig som vi totalrenoverade och sen har vi den uthyrd.

• Cia o krabaten

Om jag vore ni skulle jag göra följande:
    Bygga detta helt seriöst som om ni skulle bo där. Ev även bo där ett tag och sedan sälja.
    Sen skulle jag bygga ett till hus om jag orkade, med alla ändringar jag kom på med det första!!!

Byggde nytt för snart 2 år sen och hittar fortfarande saker jag skulle ha gjort annorlunda...
    Men nu är det som det är.
    Men hade jag ork osv och dessutom tjänade så pass mycket på det så skulle jag göra det!

Nattens mörker släcker dagens ljus, men inte hoppets låga
  • solrosen83

Här i Finland måste man betala skatt på vinsten om man säljer ett nybyggt hus inom två år... Så här skulle det inte gå.

Vi bygger också lösvirkeshus och sparar en hel del pengar.

• Anonym

Har också tänkt på det där med skatter,men sambon sa att man på något sätt kan lägga över det på ett annat hus,dvs hittar vi ett hus som passar så kan man lägga över lånet på det...Men jag vet inte riktigt säkert hur det ligger till.

Hur som helst skulle vi nog tjäna på en försäljning,då vi säkert skulle få 2,2 milj för huset (om inte mer)o inte har mer än lån på 1,7milj...På något sätt känns det mer värt att få ett billigt boende nu när man börjar tänka i dessa banor,hade inte dessa tankar för ett par månader sen ....

Fler får gärna svara kanske är det något jag lär mig

• Anonym

annars är det ju bara att bo ett par år...Men vi har ju barn som rotar sig,det är det jag bekymmrar mig över...Typ börja lekis o kanske får börja ettan i en annan skola...Men det kanske funkar när man är så liten? Hon har kompisar lite överallt hennes bästis går i en annan skola då kanske man kan se till att hon hamnar i den skolan....

Ni tror väl jag är helt knäpp men jag är en helt vanlig morsa som smider planer hihi

• Cia o krabaten

Men måste ni flytta så långt då?
    Ni kan ju flytta inom samma skolområde kasnke?

Nattens mörker släcker dagens ljus, men inte hoppets låga
  • Anonym

Jo det går ju men slipper barnen korsa bilvägar mm o har skola nära o bilfritt känns det ju tryggare...Vem vet vi kanske flyttar ut på landet.....Vem vet var vindarna tar en

• Anonym

Det finns en mycket viktig regel att tänka på. Om du eller din man jobbar inom byggbranchen kan ni inte sälja ett egenbygggt hus så snabbt. Det drabbas då av byggmästarsmitta och en vinst ska beskattas som inkomst av näringsverksamhet dvs både med sociala avgifter och privat skatt, dvs ungefär 2/3 av vinste försvinner i skatter.

• etanol

Om man investerar vinsten i ett nytt hus så "slipper" man väl vinstbeskattning?!

Kolla upp det där med inkomst av näringsverksamhet dock, har inte hört talas om det förut. Jag tror dock inte att blir så om ni bor en tid i huset innan ni säljer det.

• Miss Upsey Daisey

smart men kolla även upp driftkostnaderna på ett gammalt hus.

De ligger ofta högre än på nybyggda och då kan det bli dyrare i längden .

Renoveringsbehovet är ju även det större så i längden tror jag ändå att man tjänar på att bo kvar i det nya speciellt om ni bygger det så billigt som ni gör!

Vinsten på att sälja det är ju kortvarig.

Du har även ingen fastighetsskatt de första fem åren och de kommande fem åren efter det är det halv fastighetsskatt.

Det är inte förrän år 10 som man behöver betala fullt.

• Anonym

Etanol: Om man beskatts under reglerna för byggmästarsmitta så gäller inget uppskov med vinsten vid försäljningen. Man måste bo i huset 5 år efter byggandet för att smittan ska försvinna. Anledningen är lika logisk som solklar: En byggare som har företag betalar skatt och sociala avgifter på vinsten av sitt arbete = ett fädigbyggt hus. En byggare som inte känner för att betala så mycket i skatt köper huset, bor i det medans han bygger om, säljer när det är klart och skattar bara 20% i kapital. För att undvika detta så har man smittregeln som naturligtvis kanske drabbar vissa fel men som i det stora hela är nödvändig för att inte alla hus i behov av renovering skulle köpas av byggarbetare och sedan säljas vidare.

• etanol

Anonym: Tack för infot. Man lär sig nåt nytt varj...varanna...ibland!

Svar på tråden Sälja för att tjäna pengar