• Disis

erfarenhet av eget café?

Hej! Jag har i flera år drömt om att öppna ett eget café och hade säkert gjort det redan om resurser funnits. Jag skulle jättegärna vilja ha tips och råd från dem som öppnat eget café eller annan verksamhet. Hur finansierar man det? Och hur kommer man igång? Några tips?

• Svar på tråden erfarenhet av eget café?
  • LP73

skall själv öppn ai vår fast jag finaniserar det själv efetrsomjag inte får det igenom hos af . men en del får ju finansen ordnad med hjälp , tec via af, via almia osv rek att gå starta eget kurs har inte gjort det själv utan kör på med egna metoder dock inte o rek te andra:)
    gå en starat eget kurs så får du mkt tips .(har kompisar somkomit igång bra pås å sätt . då man får mkt hjälp via af, o deras"samraebetspartner för atts tarat eget då - s e bara te att du har en bra "plan" allra bästa e o gå en sån kurs för man får veta mkt själv kudne jag inet det pga min hörselnedsätting .
    startar på eget bevåg o tar alla kontakter själv .

• orzia1

Har ej cafe,men en restaurang

Kolla först o främst upp med miljö o hälsa vad det finns för regler innan du startar

är lokalen godkännd för cafeverksamhet? o vad för typ? beredning eller får du göra allt själv ? Är den godkännd för att baka i? eller måste du beställa allt bake off?

Läs på om egenkontrollen, det är en djungel av regler o lagar kring hygien o allt runt om kring.

vad vill du inrikta dig på? vanligt bageri/cafe? eller typ espresso house? vad för målgrupp?

När andra drar Trisslotter me hus & jobb & barn så skrapa jag fram: cancer, cancer,cancer!!!
  • Disis

Jag har jobbat mycket inom restaurang/café/bageri. Mina föräldrar har drivit restauranger, barer, glasskiosk (you name it) när jag var liten och min förra styvfar (som numera bor i Norge, ingen kontakt) är kock. Så man kan säga att jag är uppväxt med ena foten i den världen. Jag har alltid drömt om att öppna eget café. Har samlat på mig massor av idéer och inspiration från ställen jag arbetat på och besökt genom åren.
    Det är framförallt en viss stämning jag vill förmedla på mitt eget fik. Det ska inte vara någon avancerad meny utan framförallt gott kaffe, goda mackor, goda kakor. Ett hangout (?) Dit tjejer vill komma för att snacka skit. Dit par vill komma för att det är mysigt. Dit killar vill komma för att spela yatsi med polarna och dricka gott kaffe. Jag är bara 23, men jag vet att det är detta som jag vill göra och arbeta med i framtiden.
    Era tips är alltså att jag ska gå en starta eget kurs och kontakta arbetsförmedlingen för information och kanske stöd?
    Tack för era svar!

• orzia1

Ställ inte för mkt hopp till arbetsförmedlingen, jag fick till svar att de knappt delade ut starta eget bidrag längre, o i så fall bara till de som har varit arbetslösa en längre tid, o då var det i form av bidrag typ på 2000-6000 kr per månad.

Du kan även kontakta almia.

Gör en affärside, kalkyler och gör en katastrof kalkyl oxå. Ta med alla kostnader du kan tänka dig, även el o vatten o sophämtning tillsynsavgifter från miljö o hälsa osv.

Undersök även möjligheten till att låna pengar av en bank (viktigt med ordentlig kalkyl och affärside) Hur mkt behöver du som "reserv" Inom kafe är det ju så att du först måste köpa in varor innan du säljer de, pengar till dessa räkningar innan du fått in så mkt pengar?

Har du tänkt baka själv? Ha folk anställda? Räkna då på vad detta kostar inklousive sociala avg o arbetsgivarskatt

När andra drar Trisslotter me hus & jobb & barn så skrapa jag fram: cancer, cancer,cancer!!!
  • orzia1

Det är mycket och tänka på,men det går med vilja och en ordentlig kalkyl 

Svar på tråden erfarenhet av eget café?