• Hanna wa

Godis vid amning

Är det någon som vet om/hur godisätande påverkar bröstmjölken? Min lilla son på 2,5 mån äter lagom mycket men går upp jättemycket i vikt, väger över 7 kg nu (dock helt normalt enl bvc) men jag undrar om mitt godisätande gör så att mjölken blir mer "kaloririk" än annars? Själv går jag ner i vikt när jag ammar men har dåligt samvete när jag äter godis (är ju så sugen hela tiden...)

• Svar på tråden Godis vid amning
  • Näckrosen

Halloj! min lilla kille på 6 veckor väger 6100 g..rätt stor han me och jag e sugen på godis heeeela tiden jag me! jag tror inte att han påverkas av godiset! bara bra att dom går upp i vikt! kramis

• Vitsippa

Jag kan inte tänka mig att mjölken blir påverkad av godis. EN rimlig förklaring är att du producerar så mycket mjölk (för att han behöver det) så att du blir sugen på godis eftersom du behöver fler kalorier än annars. Du kanske behöver äta mer överhuvudtaget?

• Zaria

Oj, gick för fort, lite godis är ingen fara, dock kan bebis bli prickig om du äter choklad, så prova med LITE choklad först och se hur han reagerar.

• sweetanna

Jag har hört att sockret i godiset går rätt över till bebisen genom bröstmjölken...låter inget vidare att pumpa en sådan liten med en massa sött..usch. Men tyärr är jag själv konstant godis sugen, men när man tänker efter så borde man låta bli!

• FreeForAll

min barnmorska sa att det var bra att ata choklad nar man ammade for man behovde sa mycket energi

• Vitsippa

Men bröstmjölk ska ju vara söt! Det är den ovasett vad man äter. Kroppen kan förvandla både kolhydrater och fett till socker. Liksom den kan förvandla socker och kolhydrater till fett... Jag tror faktiskt att mjölken inte påverkas speciellt av det man äter, om man håller sig inom rimliga gränser. (Tex om man svälter sig kanske mjölken tar skada)

• linda b a

Jag åt massor med godis när jag ammade och har int ehört att det ska påverka mjölken. På bvc sa dom också att så länge man ammar så kan barnet aldrig bli tjock utan barnet reglerar själv hur mycket dom vill ha och äter man t ex fet mat så blir inte mjölken fetare. passa på att goffa masssor med godis tycker jag. Sen när bebisen är större, typ 1 år så kommer du inte få ha det ifred

• Rulltrappa

precis som vitsippa skriver så är modersmjölken söt (och förhoppningsvis fet) vad man än äter. däremot kan jag tänka mig att en del varnar ammande mödrar för att snaska för mycket godis då man lätt kan överäta och sen inte orka äta ordentlig mat. man behöver ju massor av riktig näring när man ammar också.

• Marlene

som vitsippa skriver så påverkas mjölken inte så mycket men det är ju inte bra för dig!

• JAndersson

Min lilla dotter är nu snart 4 veckor, och jag helammar. Jag gick ner ganska snabbt efetr förlossningen och trodde att jag skulel fortsätta med det när jag ammar. Jag äter bra mat, men har nu även fått ett jättesötsug så det har blivit en del godis och lite kakor Men nu på en vecka har jag gått upp 1 kg?? Blev lite fundersam då jag trodde att jag blev sugen på choklad mm för att jag behövde mer kalorier?! Men jag vill ju inte börja gå upp i vikt nu ju... Någon som vet vad jag kan göra för fel? Eller ska jag helt enkelt bara hålla mig strikt till måltider. Äter regelbundet, bra och lagad mat.... Lite förvirrad

Svar på tråden Godis vid amning