• ame3

Knölar på halsen..???

Hej min son har en knöl stor som en vindruva under örat och några mindre(som ändå har växt).Vi har tagit blodprov med diff och gjort en punktion av den stora knölen.Läkarna påstår att det är lymfkörtlar som aktiveras för att han är sjuk så ofta.Jag är rädd för cancer då min sambo haft testikelcancer och vår son är en ivf kille.Min sambos cancer hade spridit sig till lymfkörtlarna innan den upptäcktes.Vi anv av nedfrysta spermier som min sambo lämnat när han var sjuk.Finns det någon med barn som har stora lymfkörtlar???Mina kompisars barn har inga...Orolig!

• Svar på tråden Knölar på halsen..???
  • ylletröjan

Jag har själv en förstorad lymfkörtel på halsen, precis under "käkvinkeln" som jag har haft i många år. Jag har frågat olika läkare och alltid fått samma svar, att så länge den inte börjar växa igen hastigt eller göra ont, så är det ingen fara. Troligtvis beror förstoringen på att jag hade upprepade halsflusser när jag var liten.

• Tove H

Min son har en rad (tror det är tre st)"knölar på halsen, straxt under örat. Men dom sa att så länge man kan "flytta" på dem, asså att dom rör sig när man känner på dem så är det ingen fara. Dom sa att det är lymfkörtlar å att det växer bort. Men vet inte om dom e stora som vindruvor dom är nog mer som ärtor. Man ser dem om man tittar å vrider han på huvudet så syns dom mer.
    Men min son har inte varit sjuk speciellt ofta men det var inge ovanligt att dom kunde få det. Han har haft dom i ialla fall minst ett halvår.

Theo 050622 å Ronja 070209
  • Julia85

Jag hade ett par stycken på halsen när jag var 16 år. Hade varit mycket sjuk till och från med feber och halsfluss då.
    Blev inlagd för jag var så dålig! Min mamma fick inte i mig vätska eller mat. Den ena knölen på halsen bara växte och växte.
    Fick åka och ta prover och ultraljud på knölen. (Sprutan som dom använde var gigantisk! Och den stack dom i halsen på mig! Spetsen som ska vara som en nål var som ett rör!)

Iallafall så hade jag ingen cancer som dom först trodde, utan det var en ovanlig form av "kyssjukan" Körtelfeber. Dom tog prov på detta på vårdcentralen men efter som det finns så många olika sorter av körtelfeber så visar inte alla på det vanliga testet.

Körtlarna blir fortfarande svullna på mig när jag blir förkyld även efter 5 år. Dom kunde vara svullna innan jag blev sjuk också.

så efter som läkarna säger till er att det är lymfkörtlarna så är det säkert så! Har dom tagit prover i samband med att dom stack hål på körteln?

• malachis mamma

Vår lille pojken hade en ärtstor knöl utmed underkäken uppåt örat efter en infektion, den satt kavr länge och samtidigt kom en större knöl bakom ena örat. Vi fick samma svar av läkaren, att det var normalt, lymfkörtlar. De gick över sen.

• Goding72

Min 15 månaders dotter fick för ca tre veckors sen en knöl på halsen, ringde in o de tyckte jag skulle avvakta några dagar. Kunde ju vara ihop med en förkylning som lymfkörtlarna svullnar.

Till saken hör att hon var inte alls förkyld sen en vecka tillbaka.
    Dagen efter fick hon kräksjukan som tog en vecka o förkylning på det som är rätt vanligt.
    Knölen är fortfarande kvar och är flyttbar, som en ärta ungefär. Snuvan sitter i.

Samtidigt med kräksjukan fick hon också prickar på bålen, lite upphöjda, ej kliande som fortfarande är kvar. Hon har alltid haft torr hud på vissa ställen som smörjas ofta o även prickarna smörjas morgon o kväll.

Funderar på om knölen är kvar så länge snuvan o de oförklariga prickarna finns kvar?!
    Tänkte ringa in i morgon igen för en koll.

En smula orolig..

• Lilla Linnéa

Min dotter har en stpr lymfkörtel under örat.

• Goding72

Har varit inne på bvc idag o visat knöl o prickar.

I samband med infektion är det jättevanlig att lymfkörtlar svullnar o kan finnas kvar flera månader efteråt.Är den kvar då ska man söka för det.

Prickarna var troligen virusprickar i samband med kräksjukan men de borde gått bort nu.
    Ska testa att slopa sköljmedel för att se om det kan vara felet.
    Eftersom hon bara har dem på bålen så kan det kanske bli för tätt då hon oftast sover på mage på nätterna.
    Tycker ju om det är sköljmedel borde hon ha utslag på andra delar på kroppen

Svar på tråden Knölar på halsen..???