• maija77

Jobba med liten nyfödd?

Hej hej! Jag och min sambo skall bli föräldrar för första gången i september. Om all går bra det vill säga. Även om det är lång tid kvar tills den lilla kommer så har jag ändå börjat fundera på det här med att sluta arbeta. Jag jobbar på ett litet företag och tror att de kommer få det svårt att klara sig helt utan mig. Skulle nog sakna det en del också. Jag har idag väldigt stor flexibilitet och skulle kunna jobba en hel del hemifrån. Nu till min fundering: Funkar det att som mamma till en nyfödd fortfarande jobba lite, kanske tio timmar i veckan? Jag inser att det beror lite på hur barnet är och hur stort ansvar pappan tar och att man i alla fall måste vara helledig några veckor efter förlossning. Hur har ni haft det? Har ni kunna arbeta något med en liten liten bebis?

• Svar på tråden Jobba med liten nyfödd?
  • junimagi

Jag tror absolut kan fixa det. Visst beror det mycket på pappans delaktighet  och även på barnets personlighet men framförallt beror det på dig. Hur villig är du att offra din "lediga" tid till jobbet? Hur stort är ditt engagemang?

• hebbe

Jag började jobba ganska tidigt.

När dottern föddes började jag efter 7 veckor lite smått och efter killarna fötts var jag hemma 4 månader sedan började jag jobba 65%.

• Mälaröbo

Menar du om man kan jobba och ta hand om barnet?? I så fall måste jag säga att det beror på barnet.
    Med min första hade jag kunnat jobba då hon mest sov och åt, medans det med nr 2 inte skulle ha funkat en sekund!
    Nu började jag ändå jobba efter 3 mån med nr 2, men då var ju maken hemma.

• Tildamamman

Med dottern arbetade jag en period när hon var mellan en månad och fem. Detta fungerade kanonbra och jag hade henne med när jag utbildade nyanställd personal.

Antingen så ammade hon, sov i vagnen eller mitt knä, eller var hon vaken i knät...

• maija77

Tack för era svar! Det verkar ju helt klart bero på lillungens humör, om man kan jobba eller inte. Min sambo jobbar nätter och brukar vakna runt 13 så jag tänkte då att han kunde ta över ett par timmar så att jag kan jobba lite.

Vad jag märker på min syster och mina vänner som varit mammalediga till 100% är att de emellanåt verkar ha det ganska långtråkigt och nästan har förlorat en bit av sig själva då de ger upp allt för att vara med bebisen. Jag tror att det kan vara nyttigt att behålla lite av sitt gamla liv, om det är praktiskt genomförbart förstås. Om man har ett jobb som tillåter det.

• Anne69

Min erfarenhet är lite annorlunda. Jag är en riktig liten arbetsmyra.....men de första 2-3 månaderna med nyfödd tyckte jag var supertuffa. Och då hade inte jag kunnat jobba, framför allt pga den eviga sömnbristen. När jag planerade min föräldraledighet tänkte jag också först jobba lite grann men ändrade mig i sista stund - och det är jag jätteglad för! Nu, när dottern är 4½ månad, skulle jag dock kunna jobba lite grann, men har bestämt mig för att toknjuta av tiden hemma istället. Som de andra skriver så beror det på dig, barnet o barnets pappa hur det blir. Skulle du kunna bestämma hur du gör när barnet är här, så kanske det är lättare?

• Rödstrumpa

Måste man ge upp "allt" bara för att man är hemma och är mammaledig??? Jag hoppas verkligen inte det och om ni tror att man skulle kunna jobba lite verkar det ju lovande att man också kan göra olika saker typ träna lite, gå promenader, träffa vänner och bekanta som man aldrig hinner se annars, babysim/massage och allt vad som finns(som är roligare än att jobba)... För mig känns det inte som jag ger upp "allt" för att jag är hemma från jobbet, mitt liv finns utanför jobbet...

• Mälaröbo

Om jag vore du så skulle jag inte göra upp några planer alls, utan vänta och se.
    Endel mammor är trötta mm, flera månader efter förlossningen, medans andra orkar med ALLT!

Bestäm inget, lova inget, utan ta dagen som den kommer!

• April Buddha

Men måste man inte bestämma detta innan? Ska det fixas en vikarie t ex kan man ju inte gärna komma och säga detta samma dag att "nej, jag kan nog inte jobba fast jag trodde det innan"...

• Mälaröbo

April Buddah: Visst måste man söka tjänstledigt innan. Men om du vill bryta den tidigare så kan arbetgivaren hindra dig i max en månad.
    Så även om man är en arbetsmyra så står man nog ut en månad hemma.

• Öländskan

För oss hade det varit en omöjlighet, vi gick på knäna av trötthet båda två.
    Med det vill jag säga, det går inte att planera du kan få ett barn som sover 20 timmar om dygnet eller som jag en som sover knappt alls.
    Barnet kan ha kolik, du kan må dåligt det vet man ju inte innan.
    Vill inte måla f på väggen men jag menar man vet inte om det blir en räkmacketillvaro eller inte.
    lycka till

• Rödstrumpa

"Står man nog ut en månad hemma"... Ja, tänk vad olika vi måste vara, jag längtar efter dagarna hemma med min bebis och tänker inte en tanke på att jag skulle vilja lämna det för att jobba...

• Mälaröbo

Jag menade att OM man vill jobba så klarar man nog av att vänta en månad innan man har rätt att komma tillbaka tilljobbet. Det var det mitt inlägg handlade om....att man VILL tillbaka till jobbet.

Om man INTE vill så är det ju bara att vara hemma.....

Svar på tråden Jobba med liten nyfödd?