• am76

Koh Samui - är det "turistigt"?

Vi planerar att åka till Koh Samui i januari 2008 med en 1 åring. Ni som varit där:
    * Är det "turistigt" ?
    * Någorlunda barnvänligt?
    * Annat ställe ni rekommenderar istället?

Vi har tidigare varit i Phuket - som vi upplevde väldigt turistigt och tråkigt . Krabi, Phi Phi, Railay och Au Nang var mer i vår smak .

• Svar på tråden Koh Samui - är det "turistigt"?
  • Tigerwoman

Håller med dig, Phuket är HEMSKT! Kommer aldrig åka dit igen. Vi var på Koh Samui när vår son var 5-7 månader och tyckte det var mycket bättre, men då bodde vi också på Maenam Beach. Om man åker till Chaweng Beach är det nästan lika hemskt som Phuket (Patong). Maenam är lugnt och fridfullt, absolut jämförbart med Krabi, Railey och dom ställena du nämner. Vi var även till norra Koh Pha-Ngang, den norra delen av ön är jättefin utan tillstymmelse till fullmånefester och till Koh Tao. Där bodde vi på den livligaste stranden pga att jag skulle dyka ganska mycket och där var det ju lite väl livligt. Åk till Koh Samui, jag tror ni kommer bli jättenöjda, men välj typ vilken annan strand som helst utom Chaweng.

• am76

TAck så mycket för svaret ! Var lite rädda att det ska vara som Phuket!

• hotten

lugnare men ja turistligt! därför trivs semesterfirare som vill ha allt som hemma där..

• Fighter

Ja turistigt, väldigt svenskt tycker jag.
    Prova samet eller ngt, koh tao är iaf bäst i hela thailand, en riktig paradisö.

• Kamea

Många barnfamiljer är väldigt förtjusta i Koh Lanta.. gillade ni Krabiområdet är det bara 4 timmars båtfärd därifrån om ni vill göra en avstickare..

• Tigerwoman

Fighter: Koh Tao är väl jätteturistigt om något, och absolut inte känt för att vara lugnt! Hur du kan kalla det för paradis-ö fattar jag absolut inte. Perfekt om man vill festa och lära sig dyka, men inte är det det ställe man i första hand väljer om man reser med småbarn.

• Fighter

Tigerwoman-
    Det beror ju helt och hållet på vart på Koh Tao du befinner dig !
    Måste nog säga att det var där jag festade minst under min 3 månaders resa.
    Bättre badvatten får man leta efter.
    Jämför tex Chaweng mot Sairee så är ju chaweng nästan svenskt och nästan mallorca jämfört med sairee.
    Träffade mycket barnfamiljer på Koh Tao som var mycket nöjda !

• hönapöna77

Var på Samui ni i januari och tyckte det var toppen!! Bodde på Bohputstranden som inte alls var så turistig. Dock är väl stranden i sig inte så barnvänlig inte långgrunnt alls men poolområdena på hotellen var toppen!! Fanns en liten gata med lite affärer och Restauranger (fishermans village) men mkt mer var det inte. Till Chaweng tog det ca 20 minuter med taxi om man ville uppleva lite mer shopping/nattliv.

Svar på tråden Koh Samui - är det "turistigt"?