• Soffen

Kan man göra vispgrädden till tårtan fastare med gelatin?

Jag tänkte göra en chokladkaka med tryffel och funderar på att bädda in hela kakan i ngn form av överdrag. Vanlig vispad grädde går säkert fint, men jag hade velat ha ett lite fastare överdrag.

Kan man blanda ut gelatin i vispad grädde så det blir fastare? Finns det ngt annat gott man kan lägga över kakan? Jag tycker inte om flor/icing som är baserat på florsocker, det är alldeles för sött! Man kanske kan ta ngn pulverkräm eller pulverpudding och tillsätta gelatin så det blir fastare, går det tror ni? Eller vet ni något annat gott att ha på?

• Svar på tråden Kan man göra vispgrädden till tårtan fastare med gelatin?
  • Önskan

Jag skulle inte tillsätta gelatin i grädde bara. Men däremot skulle du kunna ta chokladfromage eller chokladmousse och stryka över (om du gör det själv eller köper typ ekströms väljer du ju själv).

Annars kan man ju göra kolaaktig kräm av grädde och choklad....som till säbytårta, till exempel.

• Lilla Gnillot

har du provat mildas vispgrädde?? i sån där liten typ 2,5 dl förpackning, lite röd förpackning vill jag minnas.... det finns ju mild mat, milda mini osv
    anyway, när jag gör princesstårtor anvvänder jag alltid den grädden, den blir liksom fasstare å går inte att "vispa sönder" tror jag.
    kanske går.... lycka till!

• Soffen

Man har ju gelatin i ovispad grädde då man gör "pannacotta", men det passar alltså inte i vispad grädde? Stelnar det inte lika effektivt i vispad grädde?

Ja, chokladmousse hade nog passat bra, men hur gör man då med stelningsprocessen. Ska det stelna helt klart i kylen innan man tar ut den och brer på, förstör man inte lite av fastheten då om man rör runt i det?

• Tineling

Ja har för mig att det går bra att ha gelatin man använder gelatin pulver och rör i lite vatten innan man vispar in det i vispad grädde och sen ska man vispa ihop det.

• Mint

Blir det inte äckligt och geléigt? Tänker mig en vit seg gelehinna... Någon som testat som kan säga?

Själv äter jag ju inte gelatin eftersom jag är vegetarian. Tänk på att om du har gäster - säg till att det är gelatin i grädden, för det är ju inte direkt något man förväntar sig.

• TheMilky

När jag jobbade som konditor så hade vi ett gelantinliknande ämne som vi använde i vispad grädde, just för att det skulle hålla sig längre. Mitt tips är att du tar lite grädde, lite gelantinpukver som du blandat med vatten och vispar ihop. Måste ju testa eller hur?

• Lee76

Vaniljkräm, kanske? Det går ju att göra ganska fast.

• Themis

Det går att använda gelatin, men konditorvarianten är mycket "finare" och ger bättre resultat än den som finns i vanliga affärer-vanligt gelatin kan ibland ge bismak tyvärr.

Om det är okej med smaken för övrigt så brukar jag blanda lite marsanpulver i grädden för att göra den mer stabil. Pulvret tar upp vätskan så att grädden blir fast. Du kan ju testa på en liten mängd, om det verkar passar med din tårta. I en sockerkakstårta eller prinsess är det helt okej, men jag vet inte hur sött det blir till en tryffeltårta. Var försiktig så det inte blir klumpar också.

• Soffen

Åh, vad många fina tips! Tack så jättemycket! Jag tror jag får testa att baka redan till helgen

• Tineling

När jag bakade windsor kaka så använde jag gelatin i grädden med marsan sås.

Det skulle kanske bli gott med krämen på din chokladkaka.

Jag bjuder på receptet så kan du prova krämen.

Mammas Windsor kaka ( snabb & lätt att göra)

2 ägg
    1 ½ dl socker
    50 g margarin
    1 ½ dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver

Fyllning:
    2 dl kok marsankräm
    1- 1 1/2 dl tjock grädde
    3 blad gelatin eller (1 tsk gelepulver med 1 msk kokande vatten)

Koka marsan krämen. Låt bli kall. Smält gelatinet i hett vatten. Vispa grädde. Rör i gelatinet i grädden. Blanda grädden med marsan krämen. Ställ kallt.

Strössel:
    30 g smör
    2 msk socker
    ½ dl vetemjöl

Blanda socker och vetemjöl, hacka el smula in margarinet till en grynig massa.

Vispa ägg, socker pösigt, blanda mjöl, bakpulver. Tillsätt växelvis med det avsvalnade, smälta smöret.

Slå smeten i formen 24 cm rund form.

Grädda 175 gr tills den är torr med sticka. Efter 20 min ta ut försiktigt och strö över strössel. Sätt in åter i ugnen och grädda den färdigt ca 15 min till.

Ta ut den och låt bli kall, dela den i 2 halvor. Lägg samman den. Stå kallt med vaniljkrämen emellan. Lägg kakan på faten och sikta över med florsocker.

Skärs i tårtbitar.

Den är jättegod och bra att bjuda nån på.

• Önskan

Ja, marsanpulver minns jag att vi hade i grädden inuti tårtor där jag jobbade! Om det funkar med den smaken på tårta, förstås.

Svar på tråden Kan man göra vispgrädden till tårtan fastare med gelatin?