• Bei Bei

Vilka rättigheter har vi? Ang radon i hyresrätt

Har fått reda på att radonmätningarna som gjordes i vintras i våran hyresrättslägenhet visade på för höga värden. Nu ska de utreda vad som måste göras för att få bort de höga värderna.
    Nu undrar jag vad vi har för rättigheter? Vi är med i hyresrättsförmedlingen. Kan vi kräva att få se resultatet (hur höga siffrorna är)?
    Kan vi kräva en annan bostad tills de fixat problemet?

Känns inte bra alls detta, dottern har bott här hela tiden

♥ Ronja ♥
  • Svar på tråden Vilka rättigheter har vi? Ang radon i hyresrätt
  • SVejsan

Miljö- och hälsoskyddsnämnden och byggnadsnämnden eller motsvarande och deras förvaltningar är de som har uppgifter och information om radon, de kan ha fått kopia av mätvärdena (om de subventionerat din hyresvärds mätningar, vet dock inte om det är någon sekretess på sådana uppgifter...

www.hyresgastforeningen.se/eprise/main/hgf/index.html

Tror inte du kan kräva ny bostad om det inte är extrema värden (=sanitär olägenhet).
    Däremot kan det väl finnas en chans att få hyresreduktion om man orkar... Kolla upp med Länstyrelsen/kommunen/hyresgästföreningen där du bor om allt

• Bei Bei

Tack för informationen Svejsan.

Hittade detta på ett worddokument från hyrserättsföreningens hemsida.

Gränsvärdena för sanitär olägenhet är följande:
    400 Bq/ kubikmeter luft  i befintliga bostäder och arbetslokaler
    200 Bq/ kubikmeter luft i ny- och tillbyggnad, enligt Boverkets Nybyggnadsregler från 1988.
    0,5 mikrosiverts/timme som högsta gammastrålning i nya byggnader.

Enligt rekommendationer från SIS bör halterna dock inte överstiga
    200 Bq/ kubikmeter luft i befintliga bostäder och arbetslokaler
    1000 Bq/liter radonhalt i dricksvatten
    1 mikrosiverts/timme gammastrålning på ofta använd uteplats
    1,0 som högsta radium och gammaindex för byggnadsmaterial

Bryr mig inte om pengar i detta läget, utan jag är mera rädd för att utsätta min dotter för en onödig risk. Känns inte tryggt att bo här längre Gråter I Worddokumentet står det att barn under 10 år rekomenderas inte att bo i sk "radonhus"

*letar ny lägenhet förbrilt*

♥ Ronja ♥
  • Bei Bei

**Rättar mig själv, det står att radon kan finnas i dricksvattnet & att det är olämpligt att barn under 10 år dricker det vattnet.

♥ Ronja ♥
  • SVejsan

Oroad för att bo en längre tid i ett radonhus tror jag bara man skall vara om man är rökare...

Annars finns inga belägg för vilken nivå det börjar bli dokumenterat farligt med markradon och materialradon.
    Utan de värden som antagits är satta utifrån försiktighetsprincipen... Och det är relativt nyligen man ändrade både mätmetod och gränsvärden (man halverade gränsvärdena)

Tror att rent hälsomässigt ligger man sämre till om man bor i ett storstadsområde (även om det inte finns radon i huset).

Du bör också vara införstådd att radonet mäts under eldningssäsongen dvs när det är kallt ute och man sällan vädrar (man drar gärna igen ventilation), sommar halvåret så ökar luftcirkulationen och radonet vädras ut... Sommar halvåret så minskar Radon nivån.

Dock är det mätvärdet man får från radonmätföretaget ett framräknat årsmedelvärde.
    Vi hade i vår radonmätning över 800Bq/m3, och iom det så låg vi högt övergränsvärdena ändå så behövs inte åtgärderna sättas in bums utan man har en tidsfrist. Nej, vi var inte särskilt oroliga över halten...

• flixflax

Det beror på vilken typ av radon som det är för mkt av, om det är farligt.

Min mamma hade radon i huset, om man vädrar och har ett väl ventilerat hem är det mkt som skall krävas för att det skall vara farligt.

• tete

Hej gumman!

Ta det lugnt. Om gränsvärdena är för höga kommer de att sanera, och som tidigare skrev, gränsvärdena har just sänkts. Det är ganska enkla åtgärder. I svärföräldrarnas nybyggda BR visade det sig finnas markradon, de fick extra tjocka golvlister som tätade mot marken. Ventilationen kan förbättras med typ frånluftsaggregat. Bo kvar om du trivs, det är självklart att en sanering av radonet kommer att inträffa om värdena överstiger 200, annars verkar det märkligt att de gjort en mätning.

Vi ska precis flytta till blåbetonghus, med troligtvis lite för höga värden. Sanering kostar oss under 100 000 (med lite värmeåtgärder mm), och då var huste pga "radonskrämsel" ca 400 000 kr billigare än det identiska, sanerade grannhuset som såldes i samma veva.

Du dör på sikt av radon, men i 99% bara om du är rökare.

• Bei Bei

Det är förmodligen markradon vi har (bor också på bottenplan)
    Vill inte bo kvar för att vi vill ha en större lägenhet & nu känns det ännu viktigare att komma härifrån... Ventilationen i lägenheten suger, bättre blir det inte av att vi måste ha stängd dörr till sovrummet för att sambon jobbar nätter.
    Köksfläkten fungerar inte & har aldrig gjort det (inte i någon annan lägenhet i huset heller)

Tack för tips & råd.

♥ Ronja ♥
  • Bei Bei

Har fått veta nu att eftersom värdena är för höga kan vi kräva 30% av hyran tillbaka (!!!) Blir rätt mkt pengar på 2,5 år... Men vi har fått en ny lägenhet så jag bryr mig inte om att bråka.  

♥ Ronja ♥
  • Zenobia

Jag känner med din panik. Fast vi har radon i vattnet =(
    Köpte huset för 1 år sen, tänkte inte på att testa vattnet. Men för ett par veckor sen fick vi ett erbjudande om att testa. Så vi gjordet det och nu i tisdag fick vi svaret att vårat vatten är inte användbart.
    Det vart panik här hemma. Men ett tips läs det du kommer underfund på nätet. Det vi fick reda på är att det är 90% farligare att röka och ha med radon att göra. Att man konstant i flera års tid ska ha utsatts för det.
    Så för oss som bott här 1 år och förra ägarn som bott här i 30 år är det mycke mer fara för han än för oss.

Tyvärr är juh radon mer farligt luftburet än att dricka vatten då. För vätskan går ur kroppen fortare. Men att spola och duscha då kommer det ut i luften. Men ni har inte levt i det i så många år, det är värre efter 10 år eller 20 år.

Det dom gör hos er nu isåfall är att sätta in så det blir mer ventelation.

Svar på tråden Vilka rättigheter har vi? Ang radon i hyresrätt