Varför kallas det "änglabarn"?
Jag lägger den här frågan under "Övrigt" för jag vill inte lägga den under "Förlorade barn" ifall att föräldrar vars barn dött upplever frågan som obehaglig.
Min fråga är helt enkelt: varför kallar ni barn som dött för "änglabarn"?
Är det något specifikt för Familjelivforumet, eller är det en etablerat begrepp i övriga samhället också? Jag frågar för att jag aldrig hört det förut (men jag vet inte så många vars barn har dött som ofödda, nyfödda eller spädbarn heller).
Vad är egentligen ett änglabarn? Jag känner flera vars barn har dött i skolåldern, men ingen av dem har någonsin använt uttrycket "änglabarn" - omfattar uttrycket bara små barn eller kanske ofödda barn?
När det gäller ofödda barn, finns det någon nedre gräns? Går man efter den medicinska gränsen mellan barn och foster, eller är ett missfall i v 9 ett änglabarn likaväl som en intrauterin död i v 38 eller ett dödsfall i samband med förlossning?
Varför "änglabarn", varför inte tex "döda barn"? Tror alla som kallar sina döda barn för änglabarn att barnen blivit änglar, dvs tror man på ett liv efter detta om man kallar sitt döda barn änglabarn, eller är det bara ett uttryck som man kan använda även om man inte menar det bokstavligt?
Hoppas att någon vill svara på mina frågor! Jag undrar av ren nyfikenhet, och jag hoppas att ingen blir sårad eller uppfattar mina frågor som obehagliga.