• C Elegans

Varför kallas det "änglabarn"?

Jag lägger den här frågan under "Övrigt" för jag vill inte lägga den under "Förlorade barn" ifall att föräldrar vars barn dött upplever frågan som obehaglig.

Min fråga är helt enkelt: varför kallar ni barn som dött för "änglabarn"?
    Är det något specifikt för Familjelivforumet, eller är det en etablerat begrepp i övriga samhället också? Jag frågar för att jag aldrig hört det förut (men jag vet inte så många vars barn har dött som ofödda, nyfödda eller spädbarn heller).

Vad är egentligen ett änglabarn? Jag känner flera vars barn har dött i skolåldern, men ingen av dem har någonsin använt uttrycket "änglabarn" - omfattar uttrycket bara små barn eller kanske ofödda barn?

När det gäller ofödda barn, finns det någon nedre gräns? Går man efter den medicinska gränsen mellan barn och foster, eller är ett missfall i v 9 ett änglabarn likaväl som en intrauterin död i v 38 eller ett dödsfall i samband med förlossning?

Varför "änglabarn", varför inte tex "döda barn"? Tror alla som kallar sina döda barn för änglabarn att barnen blivit änglar, dvs tror man på ett liv efter detta om man kallar sitt döda barn änglabarn, eller är det bara ett uttryck som man kan använda även om man inte menar det bokstavligt?

Hoppas att någon vill svara på mina frågor! Jag undrar av ren nyfikenhet, och jag hoppas att ingen blir sårad eller uppfattar mina frågor som obehagliga.

• Svar på tråden Varför kallas det "änglabarn"?
  • Mumin

Jag har sett uttrycket på många ställen, tycker att det verkar som att det är ganska vanligt att kalla ett avlidet barn för änglabarn. Varför? Har ingen erfarenhet själv men tycker att det är ett väldigt vackert uttryck. Det är vanligt med änglar på barngravar och den lilla dikten "En liten ängel kom, log och vände om" är vanlig i dödsannonser över barn. Det är väl ganska trösterikt med uttrycket änglabarn. Om jag hade förlorat ett barn hade jag nog hoppats på att det blev en liten lycklig ängel någonstans, även om jag inte är troende.

En del vill kalla sina levande barn för änglar och då förstår jag att det kan kännas lite jobbigt att uttrycket används på det andra sättet också. Min mamma kallar våra barn för änglar, men det är inget jag reagerar på.

• MeandHim

Vi lever på hoppet om att våra barn har det bra.
    Dom kommer ju till himlen och blir därför änglar.
    Änglar är ett vackert utryck och man kan se sina vackra barn framför sig, med små vita vingar på ryggen.
    Dom är ju trots allt det vackraste vi har och i minnet vill vi behålla dom precis så. Jag kallar mig gärna för änglammamma, då jag har två små flickor i himlen. Jag är ju trots allt mamma, jag har fött barn men dom finns inte hos mig helt enkelt...

• malachis mamma

Jag tror inte på himlen och änglar men det ger mig en sorts tröst att kunna prata om mitt änglabarn istället för mitt döda barn.

Den egentliga definitionen känner jag inte till och ingen gräns för ålder men det har gått en annan diskussion här på FL om man ska få kalla aborterade barn för änglar, vilket många motsatte sig.

Om man känner att man har en liten ängel så räcker det för mig.

• morgontrötta Hilda

Det är ett mjukt varmt kärleksfullt uttryck om sitt förlorade barn.

Svar på tråden Varför kallas det "änglabarn"?