• Indiansommar

Operera bort livmodern

Nu står jag i kö för att få operera bort min livmoder. Jag ska göra detta pga att jag förlorar alldeles förmycket blod när jag har min mens. Jag ska inga fler barn ha, mina barn är idag stora. Det jag undrar över är om någon annan gjort denna operation? Hur mådde du efteråt? Påverkades du på något vis rent kroppsligt? Hur länge var du sjukskriven efteråt?

Tacksam för svar
    Indiansommar

• Svar på tråden Operera bort livmodern
  • kaksmulan

Min svärmor gjorde en sådan operation för något år sen. Hon hade lite ont, men det var ju ändå bättre än innan. Hon tror jag var sjukskiven i en månad efter operationen men så jobbar hon ju som sjuksyster också så det berodde väl på att hon har så tungt jobb. I alla fall fick hon inte lyfta mer än 1 kg! Jättefrustrerande men det gick väl...

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • korthår

Flera i min familj har tagit bort livmodern. Du kommer att bli sjukskriven i minst en månad och slarva inte med detta! Många tror att de kan börja jobba gidigare men så är det inte. Kroppen behöver vila. Ingen av mina släktingar hade ont med de var trötta efteråt. Hoppas du får operera dig till sommaren, då kandu få en lång semester.

• MeandHim

När jag låg inlagd på sjukhus pga illamående så låg jag i samma rum som flera som opererat bort livmodern.
    Till en början kan jag säga att dom hade väldigt ont.
    Dom fick en stomipåse till en början...
    Sen blöder det väl lite grann och en del av dom fick nån spruta i benet när smärtan blev för stor.
    Dom fick stanna på sjukhuset i 3-5 dagar och inte lyfta nåt tungt på 4 månader tror jag.
    Det var iaf det jag "hörde" när läkaren var inne i rummet
    Hoppas det va till nån hjälp.

• Alsephine

Hej!

Jag opererades förra hösten och fick rubbet bortplockat, alltså både livmoder, äggstockar och -ledare. Hur man påverkas efter op är tämligen individuellt. Många repar sig snabbt, som jag gjorde, men jag instämmer med föregående talare: se till att ta dig tid för återhämtning. Sex veckor utan lyft som innebär tyngre vikt än en fylld vattenkokare; stor försiktighet i ytterligare fyra månader, och därefter sunt förnuft. Man får se upp med tunga lyft livet ut, enligt min dr, om man har genomgått större op i buktrakten.

Nåväl, jag gissar att du får behålla äggledare och -stockar (med tanke på anledning till op) och därmed borde du inte behöva uppleva några negativa biverkningar alls. Trots att jag åkte in i klimakteriet över ett par timmars op.jobb - och numera går på hormonbehandling i tjugo år framöver - känner jag mig nöjd med resultatet. Hojta till om du har fler funderingar. Kram och lycka till!

• Alsephine

PS: Ang tiden på sjukhuset var jag uppe redan dag ett, sittande på en stol för lätt tvätt. Dag två gick jag uppe, krokig i ryggen men ändå obehindrat, kissade själv (och fick därmed ta bort katetern), och på tredje dagen fick jag åka hem.

• tandmaja

Nu för tiden kan ma nta bort livmodern genom slidan ,alltså utan en bukoperation och det är mkt kortare konvalescens på en sådan operation och inte alls lika känsligt med lyft etc efteråt så om du får välja så skulle jag absolut rekommendera det.

Du får då gå hem dagen efter op,sjukskriven ca 10 dgr

• Alsephine

Instämmer med tandmaja. Flera kvinnor som jag har kommit i kontakt med under salvistelser har fått vaginala op utförda - och tjosan hejsan, så raskt de har varit igång igen. Det beror lite på vad som ska "plockas" gissar jag? I sammanhanget undrar jag om TS har fått erbjudande om att bränna bort slemhinnan - d v s prova den nya behandlingsmetoden (VAD ÄR DET NU DEN KALLAS IGEN?) som ofta provas vid stora blödningar innan man börjar överväga hysterektomi?

• Indiansommar

Tack för alla svar!

Det verkar som att de ska göra operationen vaginalt, det sa iallafall min gynekolog, men det är ju inte han som opererar. Jag förmodar att det är bättre för mig att ta bort den vaginalt, då blir det ju inga ärr heller. Ni som har gjort den formen av operation hade ni mycket ont efteråt?
    Jag har inte blivit erbjuden att ta bort någon slemhinna som Alsephine pratar om.
    En annan undran som ju också kommer upp, känns det annorlunda att ha sex efteråt?

• Alsephine

För min del - och då är rubb och stubb borta - har någon förändring av sexlivet inte märkts av. Puh...

TS, hör dig för med gyn kring den nya behandlingsmetoden. Det handlar om att bränna bort livmoderslemhinna och... tja, säg, få en sorts nystart. Tydligen mycket effektivt och betydligt mindre drastiskt än en hysterektomi, oavsett operationssätt. Kram på dig!

• Indiansommar

Hej igen!

Nu har jag äntligen fått tid! Den 2 maj bir det av! Det ska bli så skönt att få detta gjort och i sommar kan jag gå i vita byxor/kjolar så mycket jag vill!

Kram Indiansommar

Svar på tråden Operera bort livmodern