• narbjam

Gröt/välling utan palmolja??

Palmolja verkar finnas i precis alla barngrötar och vällingsorter. Eftersom palmolja blivit jämfört med transfetter som ska vara ohälsosamt samt att regnskog skövlas för dessa odlingar vill jag inte ge mitt barn detta!

Är det någon som har hittat någon sort som inte innehåller palmolja?? Nestlé har inget jag har frågat, övriga leverantörer har inte svarat på mail....

• Svar på tråden Gröt/välling utan palmolja??
  • Sander o Loves mamma

Hipp, tror jag inte har det... måste kolla det för säkerhets skull.

• MARIA99

Annars kan du ju köra på hemmalagad gröt.Det är favvon här hemma..

• Sander o Loves mamma

... gick ner och kollade förpackningen. Kravgodkänd vegetabilisk olja... står inte vilken sorts olja.

Vill också veta mer om det här! Bläh för palmolja...

• narbjam

Ja, det känns mycket bättre förstås! Jag brukar ge det då och då, men på bvc lovordar de ju den färdiga gröten så eftersom den är berikad. Och välling vette katten om man kan fixa på egen hand.

• narbjam

Kravgodkänd veg olja borde ju inte vara en olja där man skövlat regnskog i alla fall Tack för tipset!

• MARIA99

Min bvc tant tycker att hemmagjorda är lika bra, tillsätter lite mosat blodpaltsbröd för järnets skull. Brukar ha lite mosade frukt eller bär på..
    Men bvc säger ju alltid olika överallt tycker jag =/
    Mira tycker inte att den köpta är vidare god..

• Ragnar

Vi har alltid gett hemmlagad gröt. Jag tror helt klart att den är minst lika nyttig, om inte nyttigare, som färdig pulvergröt. Om man äter en varierad kost vill säga. Ett barn som ammar eller får ersättning utöver gröten får all den näring det behöver och är det äldre får det näring ur annan mat också, inte bara gröten. Det skulle väl vara järn som fattas i så fall. Fast havregryn innehåller järn och ger man inte mjölk med gröten (som hindrar kroppen från att ta upp järn) så har man löst det problemet. Man kan även ge tex. lite apprikospuré med gröten eller något annat järnrikt.

• narbjam

Det verkar vara olika bud från olika bvc-tanter. Håller med om att hemmalagat känns sundast!

Svar på tråden Gröt/välling utan palmolja??