• Grodan Soda

Ont i höften! Hur sova?

Har sedan några veckor tillbaka värk i höften, lite bakåt mot skinkan ungefär, på vänster sida. Har inte ont i höger.

I natt har det värkt så mycket att jag inte kunnat ligga på den sidan. Att sova på mage är ju uteslutet och ligger jag på rygg blir jag direkt akut kissnödig. Så det enda som finns kvar som alternativ är att ligga på häger sida och hur skönt är det en hel natt?

Usch, detta känns inget vidare. Är trött och helt slut idag.

Någon med bra tips på hur jag ska underlätta sömnen?

• Svar på tråden Ont i höften! Hur sova?
  • Grodan Soda

Tillägg: Är i vecka 25 om nu det har någon betydelse.

• hdiver

Prova att lägga en tjock kudde mellan benen för att avlasta.
    Ligg på sidan då förstås

Kan behöva "fästa" kudden med ett bälte, för annars sparkar man undan den i sömnen.

Det har hjälp mig under 3 graviditeter.

• n0va

har också använt mig av en kudde mellan beben, precis som någon innan skrev, men har alltid vaknat under natten av att jag inte har kvar den mellan benen längre. Ska testa tipset ovan och fästa fast kudden

• AnnaGBG

Jag sydde fast två kardborreband på var sida om kudden som jag sen satte fast runt benen för att kudden skulle sitta kvar. Det var bra fram tills man vaknade och var akut kissnödig. Vet inte hur många ggr jag störtat i golvet med benen ihop. Eller hur många ggr jag skuttat upp med kudden kvar, för det inte fanns tid att ta bort den

• Grodan Soda

AnnaGBG: Hahaha!! Kan se det framför mig, mig skuttandes med en kudde mellan benen. *skrattar högt*

Tack för att du delade med dig av den bilden!

• Egensinnig

Jag har också ont i höfterna pga foglossning
    Ligger antingen på sidan med en kudde som stöttar magen o en mellan benen eller så ligger jag halvt-om-halvt på mage. På sidan men med övre benet uppdraget så jag tippar över lite på mage. Då blir d inget tryck alls på höften. Stöttar fortfarande med en kudde under magen.

Som sista utväg pallrar jag upp mig med 4 kuddar o sitter o sover - brukar bli på småtimmarna ngn gång.
    Är i v 32

• RulleBulle

Är i v30 och känner av höfterna på natten. Förra graviditeten funkade kudde mellan benen på mig, men denna gång så är trycket på den höften jag ligger på för jobbigt (oavsett sida). Dels ligger jag ibland som Egensinnig, och ibland ligger jag på -låt säga- höger höft, men lutar vänster höft bakåt (som om jag ska vända mig mot ryggen), och lägger en kudde under ryggen så belastningen blir lättare från höger höften. Sen kan jag byta höft, och lägga kudden under ryggen fast mot andra höften. Passar mig toppen!

• Kalaspuffen

Känner precis igen det ni beskriver. Är det foglossning alltså? Jag har inga problem på dagarna men på nätterna gör det rejält ont i den höften jag legat på sist. Är i v. 36 nu, gör man någonting åt foglossning (om det nu är det?) eller ska man bara försöka hålla ut?

• Grodan Soda

Kalaspuffen: Jag går på vattengympa för gravida och det hjälper faktiskt för stunden. Har inte alls lika ont dagen efter ett pass. Att stretcha försiktigt hjälper mig också men då är jag vig sedan innan, inte för att jag vet om det har någon betydelse, men mina muskler är vana att bli tänjda så att säga.

Hoppas du kan hitta något som funkar för ditt onda också! Men vattengympa och stretch är mitt tips i alla fall.

• Aprilia

Här är en till, är i v 35. Knappt nå ont på dagarna men nätterna är helt förskräckliga vaknar ca 7-8 ggr av ont i höften spelar ingen roll vilken sida jag ligger på. Sen vaknar man ju däremellan o är kissnödig. Dessutom kryper det i benen sjukt mycket. Konstigt bara att man inte har foglossning på dagen?

Det är kul att vara gravid!

• Little Ms Chatterbox

TS--> Är du säker på att det är foglossning/bäckenbottenupplösning? Jag har ofta ont i mina höfter pga att det blir någon felställning och sen "krampar" musklerna och drar sig så det blir ett konstant drag/smärta. Jag brukar gå till en idrottsläkare i Växjö. Jag får halvsitta på britsen, vilar överkroppens tyngd på händerna som jag har bakom ryggen. Han lyfter upp mitt ena ben och har min vrist i sitt armveck och med andra handen trycker han lätt med en bestämd rörelse knät mot mitt andra ben. Sen är jag BRA!
    Detta kan nog säkert någon på sjukgymnastiken också fixa, så prata med din BM om det finns något som kan hjälpa dig. Det är ju onödigt att ha ont om det går att ta bort.

Om jag skulle tappa några hekto, låt dom ligga, jag behöver dom inte!
  • powerbrud

hej jag har oxå stora problem att sova på nätterna men jag har ont jämnt. har fått krykor som stöd på dagarna men nätterna är värre jag vet inte hur jag ska ligga för att få sova längre än en halv timme... vaknar oftast av att jag har jätte ont i höfterna. jag har provat kuddarna men det hjälper inte så mycket... någon som har något annat förslag??? jag är nu i v 33...

ska bli mor den 22 april om allt går bra underbart!!!!
  • BitchigaBea

Är i vecka 37 o har haft det så sen vecka 20 ungefär fast på båda sidor så jag får skifta hela nättern amed ca en timmas mellanrum Ska bli så skönt när detta e över sen... Kan inet heller ligga på rygg då jag alltid känner mig kissnödig då. O mage som sagt helt uteslutet.

Jobbigt e det. Män förstår inte vad vi får stå ut med

*~* Älskar sonen mest av allt *~* Är i vecka 37 i väntan på vår flicka *~*
Svar på tråden Ont i höften! Hur sova?