• Odella

Luktar "avlopp" i badrummet

Hej! För ett par dagar sedan började det lukta riktigt äckligt från vårt lilla badrum, och särskilt avloppet i duschen. Det luktar avlopp, jag vet inte hur man ska förklara riktigt. Men det luktar ganska surt. Jag försökte rensa avloppet igår och jag hittade en massa hår, men sedan kom jag inte åt mer. Försökte också spruta in vatten i "hålet" för att få ut nåt om det fastnat något. Och idag luktar det ännu värre!

Någon som har en idé vad man kan göra? Nåt man kan köpa på affären eller så?

Såhär ser avloppet ut förresten:

www.supload.us/free/avlopp.JPG/view/

Tackar för svar!

• Svar på tråden Luktar "avlopp" i badrummet
  • Pikku Enkeli

Nä, det är det där "vanliga" märket.. *fniss* Hur ska jag förklara?!? Kan inte kolla på den heller för jag har ingen hemma just nu.. Man häller det i avloppet och så äller man på några deciliter kallvatten och låter det stå i en halvtimme tror jag. Sen sköljer man noga.

[[Winners never quit. Quitters never win.]]
  • Odella

Ok, då vet jag vad du menar! Tack så hemskt mycket, jag kilar ner på en gång.

• Celestina

Det kan vara något fel med vattenlåset i brunnen.Kolla upp det..

• Venusmannen

Är det inte stopp i avloppet så är det ju inte propplösare som du behöver! Använd inte det. Det är giftigt och frätande som sjutton.

Precis som Celestina är inne på så känns det ju spontant som att det är något fel med golvbrunnen, och dess vattenlås-funktion.

Duschar ni där dagligen?
    Hur gammal kan brunnen vara?

• Schweizernöt

Vårat luktar också pyton, fast jag vet inte var i badrummet det kommer ifrån.. :S

vi bor i en HR på botten.
    och när man inte har varit inne på toa en hel dag och kommer hem från jobbet och öppnar toadörren så luktar det precis som att NÅN skulle ha varit där och gjort nr2.

Men om vi luktar så luktar det varken från toan, handfatet eller dusch-avloppet :S

• Venusmannen

Schweizernöt,
    Det du beskriver är nog ett ganska vanligt fenomen i större fastigheter, särskilt i golvbrunnar. Avloppssystemet är helt enkelt inte tillräckligt dimensionerat, utan vattnet som ursprungligen finns i er golvbrunn "sugs med" när något annat passerar en närliggande avloppsstam.

Men det kan också vara ett tecken på att golvbrunnen är trasig och behöver bytas, så det är aldrig fel att informera hyresvärden.

• Schweizernöt

Ja, men det luktar inte från golvbrunnen, det är det som är det konstiga? :S

Både jag och sambon har legat med näsan ner i golvbrunnen och luktat.. :S

Svar på tråden Luktar "avlopp" i badrummet