• Dundermamman

Recept på carbonara-sås

Jag blev så sugen på pasta med carbonarasås!
    Har köpt färsk pasta så dela med er av ert bästa recept på denna goda, krämigs sås!

• Svar på tråden Recept på carbonara-sås
  • Tinkerbelle

Jag kan ge ett recept på min fusk-carbonara. SUPERGOD!!!!

Klipp ner ett paket bacon i en kastrull, fräs den tillsammans med en hackad lök. När det är klart vänder man ner en burk creme fraiche. Smaka av med salt och grovmalen svartpeppar. Så enkelt och så gott!
    Det brukar räcka till högst 2 personer.

Men äkta carnonara gör du genom att fräsa tärnat sidfläsk tillsammans med lök. Koka pastan al dente, spola av blanda med fläsket, löken och lite olivolja. Ringla över olivolja och häll upp i tallrikar. Mal över svarppeppar. Dela ägg i gula och vita. Sätt en gula i ett halvt äggskal och placera det i pastan. När man sen äter blandar man ner ägget i pastan.

• Dundermamman

Så enkelt och gott ditt recept låter, Tinkerbelle. Funkar det med lättcreme fraiche? Jag har lättcreme fraiche och vispgrädde hemma!

• annca

Makens "svenne-carbonara" brukar vara uppskattad:

Nästan knaperstek sidfläsk eller bacon. Det ska inte hinna bli knaprigt, bara på gränsen till. Precis innan baconet är färdigt häller du i äggvitan i pannan så den får stelna.
    Blanda under tiden ihop äggulan och ett par msk grädde och rejält med grovmalen svartpeppar.
    Blanda i äggblandningen i pastan när du låtit den rinna av. Rör om ordentligt.
    Häll över baconet. Strö över lite klippt persilja.
    Servera med färskriven parmesan och en pepparkvarn på bordet!

~*~ man önskar att man kunde vara bara tyst & cool (W.Crafoord)~*~
  • Dundermamman

Tack annca, det lät också väldigt gott!

Gärna fler recept!
    Middan ska vara klar klockan 17 Glad

• Mirro

Jag brukar steka ett paket skivad bacon och tillsätta mellangrädde, massor med svartpeppar och ev salt.

• arianne03

"Men äkta carnonara gör du genom att fräsa tärnat sidfläsk tillsammans med lök. Koka pastan al dente, spola av blanda med fläsket, löken och lite olivolja. Ringla över olivolja och häll upp i tallrikar. Mal över svarppeppar. Dela ägg i gula och vita. Sätt en gula i ett halvt äggskal och placera det i pastan. När man sen äter blandar man ner ägget i pastan."

Äkta Carbonara har ingen lök

• Tinkerbelle

arianne - blev visst fel inskrivet, vitlök, ska det vara. (Och om man vill parmesanost....)

• Alicat

jag brukar steka bacon, koka pasta
    blanda grädde och ägg i en bunke med mycket riven parmesan, salta peppra, rör ner pasta och bacon

• JFL

Vi gör en jättekrämig och ostig carbonara. Otroligt god 

2 pers.
    ½ pak bacon hackas och stekes

½ tub baconost blandas med
    1 burk minifraiche i en kastrull. Krydda med
    oregano,
    1/4 köttbuljong och
    mycket svartpeppar
    När pastan är nästan färdig ha i baconet i såsen och rör runt. Spara gärna några knaperstekta baconbitar till garnerning.

Rå äggula på toppen om så önskas.

(Jösses vad sugen jag blev nu, och jag min stackare som ska äta blodpuddig, tur att det är bacon till blodpuddingen )

ღMor Jennyღ
  • arianne03

Tinkerbell, ok, men det är inte det heller i klassisk italiensk carbonara

Men det är säkert gott det med!

• Trinity78

3 dl grädde
    4 ägg
    80 g riven parmesanost
    2 pkt bacon
    Spaghetti
    salt och peppar

Koka spaghettin. Stek baconet. Rör ihop ägg, grädde, ost, salt och peppar. Rör ner baconbitarna i äggsmeten. Häll av speghettivattnet och slå i äggsmeten. Låt det koka ihop några minuter. Strö över lite hackad basilika.

Immerse your soul in love
  • enola

Stek bacon eller rimmat fläsk, koka pastan, blanda ägg, parmesan, salt och svartpeppar i en skål. Rör ihop alltihop.

• SVejsan

Grädde finns det i American style- Carbonara (aldrig undrat över varför amerikaner är så överviktiga). Ibland används dessuutom lök/ärtor osv.

Ariannes recept är mer ursprungligt (Classic Italian)...

Tinkerbelles saknar ju ost och äggula , grundstenarna i en Carbonara...

Och JFLs variant är nog unik i övriga världen

MEN HUVUDSAKEN är att maten blir GOD. Så prova dig fram till en just variant på Bacon/ost-sås...

Risken när man serverar en icke-carbonara som Carbonara är ju att man kan få lite undrande blickar på sig...
    (jag som besserWisser skulle nog se lite frågande ut )

• Tinkerbelle

Svejsan - om du läste så ser du att jag har med både ost och ägggula..... Om du ville vara besserwisser.... (OBS ingen pik, bara med ett leende o puff i sidan)

• Dundermamman
     Tusen tack för alla goda recept

Igår blev det Tinkerbelle´s "fusk"-carbonara och den var jättegod! Tog 1 glas rött till och det blev en riktig festlig måltid!

Jag ska prova alla carbonara-recepten i tråden, äkta som oäkta inom snar framtid Flört
Svar på tråden Recept på carbonara-sås