• Latino

Pms-känsla under amningen...

Ändå sedan jag började amma så har jag känt mig som ett pms-monster! Jag har humörsvängningar som inte är av denna värld Tycker synd om min sambo som har fått stå ut med detta i 6 månader... Har sökt efter inlägg i detta ämne, men det verkar som om jag är ensam om detta... Är det fler som har haft det som jag, och isåfall, går det över efter amningsstoppet???

• Svar på tråden Pms-känsla under amningen...
  • invincible

Nej du är inte ensam! Vet precis vad du pratar om! Jag kände likadant och det är när jag slutat amma som mitt liv blev "normalt" igen! Ett tips sluta amma så kommer du känna dig som vanligt igen! Och din sambo behöver inte lida för att du har humörssvängningar! Det blir bättre för alla parter om du slutar!! Lycka till!

• SaramedM

Fast kan det inte vara just PMS? Min pms ha varit vidirgt efter det att jag fick barn och framför allt sista månaderna innan mensen kom.

• invincible
    SaramedM skrev 2007-03-01 15:49:00 följande:
    Fast kan det inte vara just PMS? Min pms ha varit vidirgt efter det att jag fick barn och framför allt sista månaderna innan mensen kom.
    Nej eller jo på ett sett kanske! Men på bvc säger de att det är samma hormoner i kroppen när man ammar som när man har mens, ägglossning eller det som händer precis innan i kroppen före mens. Jag har hört många som har en pms-ig känsla när man ammar!
  • SaramedM

Fast det är inte sant, samma hormoner är det väl inte!Amning utlöser homroner som får dig att slappna av

Däremot så tror jag att man blir på dåligt humör av att inte sova, av den stora omställningen och allt som händer under den första tiden som sammanfaller med amningen

• Latino

Ja, i varje fall är det mycket hormoner i omlopp under amningen Jag ska sluta amma nu i dagarna, och faktiskt känner jag redan lite skillnad efter att ha gått ner till en amning var 24-36 timme. Hoppas att man blir helt normal sedan
    Förresten, kan ju tala om att jag lider av dessa humörsvängningar innan mens också (har dock inte fått tillbaka den än), så det ligger nog något i det som ni säger.

• invincible
    SaramedM skrev 2007-03-01 15:54:37 följande:
    Fast det är inte sant, samma hormoner är det väl inte!Amning utlöser homroner som får dig att slappna avDäremot så tror jag att man blir på dåligt humör av att inte sova, av den stora omställningen och allt som händer under den första tiden som sammanfaller med amningen
    Samma hormoner eller inte, mycket liknande är de iallafall för annars skulle man inte känna samma känsla, sen att man blir avslappnad UNDER amningen det är ju en annan sak, man har ju säkert massa fler hormoner i kroppen än bara när man har PMS! Jag tänkte mer på mellan amningarna, att humöret verkligen sviktade då! Och ja det ligger nåt i det att man inte får sova nåt, speciellet i början som tär mycket på humöret!
  • Cissi76

Oh vad jag känner igen det. Men jag har dessutom så att varje gång när jag ammar så blir jag väldigt yr, kallsvettig och skakig. En sköterska på neo sa att det var de hormoner man utsöndrar när man ammar och som ska göra en dåsig. Men en del reagerar kraftigare på dem. Hon sa att det skulle gå över med tiden, men det har det inte gjort för mig, min son är 3 månader nu. Därför har jag börjat trappa ner på amningen med målet att sluta helt.

Jag har en liten teori att om man är känslig för hormoner i allmänhet, j(ag har ex aldrig kunna täta p piller utan blivit jättekonstig i humöret av dem), så kanske man är känsligare för amningshormonerna också. Har en vän som ej heller kunnat äta p piller och som också mår konstigt när hon ammar.

• Memea

Oj vad jag känner igen mig! Jag mår helt upp och ner och känner inte igen mig själv alls nu när jag ammar. Jag känner också igen den där PMS känlsan som jag också brukar få innan mens. Jobbigt värre att känna sig så påverkad av hormoner. Min dotter är nu 5 månader och nu ska jag trappa ner/sluta med amningen och jag hoppas innerligt att jag kommer att känna mig normal efter det.

Invincible-en fråga till dig, hur lång tid efter att du slutade med amningen började du känna dig normal igen?

Latino-Hur känner du dig nu, har du trappat ner på amningen?

• Latino

Memea - Jag slutade amma för ca 1 månad sedan, alltså strax efter jag skrev inlägget, och jag känner mig mycket bättre nu! Jag är piggare och gladare, och det känns underbart att kunna ha vanliga Bh på sig. Nu bestämmer jag själv över min kropp ett tag

• LIVochLinnea

Alla mår ju inte jätte bra av att amma. Jag tror ju då att det är bättre att må bra än att amma till varje pris. Barn mår bra av glada välmående mammor och pappor. Jag har mått jätte dåligt av PMS och mådde förfärligt fysiskt och psykiskt under graviditeten. B-vitamin brist framförallt B6 och B-12 för min del. Jag ska få B-12 sprutor. Jag har även skaffat hormonspiral som gjort det något bättre. Jag tyckte PMS blev värre efter graviditet. Amningen har dock varit lugna fina hormoner ....Denna gången i alla fall.

Svar på tråden Pms-känsla under amningen...