• Tjockepoffa

Vill veta allt om arbetet som hudterapeut!!!

Finns det efterfrågan på hudterapeuter?
    Starta eget eller ta anställning?
    Vad tjänar man som anställd?
    Är det ett framtidsyrke?
    Hur trivs ni som är hudterapeuter med yrket? Är det kul att gå till jobbet? Är det enformigt?
    Berätta allt, för och nackdelar!

• Svar på tråden Vill veta allt om arbetet som hudterapeut!!!
  • Tjockepoffa

Någon som är utbildad hudterapeut eller liknande här inne på familjeliv?

• jollyjumper

Funderar på detsamma. Har hört att efterfrågan inte är så jättestor men att det är lättare att starta eget inom den branchen.

Vilken utbildning har du funderat på?
    Själv har jag funderat på KY-utbildningen i Landskrona

• Earth Angel

Hej!

Är utbildad hud -och spaterapeut. Har arbetat som det ca ett år (+ praktik ca 1,5 år). Just nu jobbar jag dock på kontor.

Om jag var du skulle jag försöka få anställning först. Det börjar ploppa upp en hel del salonger här och var och det är svårt att som nyutexaminerad hudterapeut konkurerra med såna människor som kanske haft sin salong 10 år, och arbetat som hudterapeuter i 20...Arbeta upp en kundkrets först och känn efter därefter om du vill öppna eget eller ej är mitt tips..

En ganska genomsnittlig lön för en anställd på salong tror jag är ca 100 kr/h + 10 % provision på sålda produkter.

Jag har inte haft problem med att hitta arbete; det gäller bara att söka runt på eget bevåg (t ex skicka runt ansökan lr ringa till alla salonger som verkar intressanta, inte bara kolla på arbetsförmedlingen). Dessutom behöver du ju inte söka bara på salonger; utan även smink -och hud butiker (ex make up store, face, kicks, åhléns å dyl), spa-salonger, plastikkirurg-kliniker m.m m.m. Det enda jag kan känna är att det är svårt att få heltidsanställningar. Det är mycket deltid (några dagar per vecka) och helgjobb som gäller. Så var beredd på en del obekväma arbetstider i branchen. Du jobbar ju i princip när andra människor är lediga och vill koppla av (med te x behandlinar)!

Det blir ju vanligare och vanligare att vi svenskar går på salong så jobb kommer det nog finnas även i framtiden. Dock så är det många som utbildar sig inom detta också, så det är svårt att säga om det finns jobb för alla som kommer bli "klara" inom branchen...

Hudterapeut-yrket måste man vara beredd på är ett ganska slitigt jobb. Stressigt framförallt, och även slitigt på kroppen eftersom man står och sitter i obekväma arbetställningar. Många utvecklar också allergier eftersom man håller på mycket med sina händer med olika krämer och dyl.
    Det är ju kul på det sättet att man får mycket kundkontakt, och det är roligt och känns som man får "credit" när man börjar bygga upp sin kundkrets; människor som bara vill komma till just dig och göra behandlingar.

Men anledningen till att jag just nu t ex jobbar på kontor är för att det kändes som jag behövde en paus från stressen...

Hoppas du fått lite svar nu och lycka till! :)

• Tjockepoffa

Jag bor i Stockholm.
    Har lästa att det finns en kostnadsfri utbildning på sankt eriks gymnasium. Säkert väldigt svår att komma in på och eftertraktad.
    Sen finns de en massa privatskolor som kostar en del.
    Vill inte betala så mycket om det inte finns ngn framtid inom yrket.
    Fast samtidigt så verkar det som att det just nu (och har varit en längre tid) väldigt "inne" att ta hand om sig själv.
    Jag är väldigt velig!!!
    Men ett som är säkert är att jag absolut inte kan se mig själv om 10 år sitta kvar på samma arbetsplats där jag är idag å ångra att jag aldrig testade ngt annat.
    Jag önskar att jag var lite modigare och vågade.

Svar på tråden Vill veta allt om arbetet som hudterapeut!!!