• Vargtass

Mobiltelefon till barn?

Visst är det bra! Att man kan nå sitt barn när de är i skolålder och ute och leker.

Men är det rätt att köpa en mobil för 4000 Kr till en kille på 9 år? Spontant köp alltså, inte i samband med födelsedag, jul eller egna sparpengar.

* Vad ger man killen för budskap? 4000 kr är mycket pengar! Det finns ju många människor som inte har mat för dagen. 4000 kr till något som kanske är borttappat/fördärvat imorgon. Killen får ingen respekt för pengar och sakers värde.

eller

* Vadå, har man 4000 kr så är det ju inget att snacka om! Klart grabben ska ha en mobil och visst ska han ha en bra sådan!

• Svar på tråden Mobiltelefon till barn?
  • kingkong

vilken 9 årig kille har koll på vad mobiler kostar? måste man säga det till han?

• Vargtass

Nej, anledningen till att jag fråga är att jag hade en diskussion med en vän om det. En vi känner hade köpt en sån till sin nioåring. Egentligen en ganska ointressant fråga. Men jag tänkte bara höra vad andra tycker. Min son har en gammal Nokia som jag sälv hade för länge sen. Och han glömmer den alltid hemma vilket är typiskt när man någon enstaka gång behöver nå honom. Eller också skäms han? Om nu hans kompisar springer runt med super-mobiler...

• LillaLulla

Vargtass - eller så lär sig killen att vara rädd om mobilen eftersom den kostade så mycket?

Men ifall man köper en mobil till ett så ungt barn så kan man inte förvänta sig att den ska hålla länge. Lika lite kan man kräva att barnet ska ta ansvar för ett husdjur utan någon hjälp.

Själv minns jag alla värdefulla saker jag har ägt under min livstid. De få gånger jag fick något som kostade lite mer så antingen 1) stoppade jag in grejen i ett skåp och tittade på det en gång om dagen eller 2) vågade jag ha grejen på mig, men bara vid festliga tillfällen eller när det verkligen var nödvändigt.

Jag sparade själv ihop till min första mobiltelefon och fick därmed köpa en som kostade hur mycket som helst, så länge jag betalade den med mina egna pengar. Det är en ganska bra regel!

• isisisis

Jag tycker inte barnen ska ha mobiltelefoner om man inte vet att de är duktiga på att hålla reda på saker.
    De 9 åringar jag känner är INTE mogna och ansvarsfulla nog att hålla reda på en telefon så att den inte försvinner.
    De kan inte hålla reda på vare sig nycklar,gymnastikpåsar,ridbyxor eller vantar....
    När de kan visa att de kan ta riktigt ansvar för saker och ting,kan man prova med en telefon,och kanske hellre en äldre modell till att börja med.
    Det finns också en viss risk att bli rånad på mobilen,och bli rånad är ju ingen trevlig upplevelse för ett barn!

• ahlcec

Jag tycker inte barn ska ha mobiler alls helst, för strålning och den effekt mobilen kan ha på deras hjärnor.

Och ska de ha så kan jag tycka att det är lite onödigt att lägga så mycket pengar (även om man har), eftersom den med all säkerhet inte kommer hålla särskilt länge.

• marsipan tomte

Absolut inte är mitt svar på ts fråga...barn i den åldern ska INTE ha mobil....om de måste ha mobil så tycker jag att 12 år är en bra ålder....men 9 år....nej h*n är för liten anser jag

• HelenaMaria

Jag hade ingen mobil när jag var liten, varför ska då mitt barn ha det? Mobiltelefon till barn är ett skapat behov. Till råga på allt förs denna sanslösa diskussion om barn ska ha mobiltelefonen på på lektionerna. Vart tar samhället vägen egentligen? Självklart ska alla mobiltelefoner vara avstängda på lektionerna, likväl som ingen ska sitta med keps eller mössa på sig inomhus.

Kanske är jag gammaldags men jag tror inte att barnen mår bättre i dagens samhälle med överflöd av allt, tvärtom tror jag att de mår sämre än vad de gjorde t.ex. på 1980-talet.

• Vargtass

Ja, de kan ju lära sig att vara rädda om sakerna. Och visst är det nyttigt med ansvar. Men om jag ser till min son så är han inte redo för detta. Han kommer inte ihåg vad han ätit till middag på skolan två timmar senare.. än mindre hålla reda på sina saker. Det är så lätt att säga och några standard kommentar här hemma: "Jag vet inte!, Jag kommer inte ihåg! och Det var inte jag!

Jag tycker det blir mer och mer dyra saker till barnen. Det är svårt att hänga med. Och som du skrev isisisis, De kan ju faktiskt bli rånade. För hur lätt är det inte att råna en 9 åring? Det räcker ju att den tuffa killen i 5:an tittar snett eller ger en kommentar...

Min son vill inte använda sin mobil och jag får intryck av att han skäms för den. En gammal, gammal Nokia (3210???)

• LillaLulla

Vargtass - skäms han för sin gamla 3210?! Det var ju en sån jag sparade ihop till när jag var liten! Omg, börjar jag bli gammal? Hemska tanke!

• HelenaMaria

Jag läste på universitetet när 3210 kom, tror det var runt -99 och det tycker inte jag är så längesedan och speciellt gammal är jag inte heller. Kommer t.o.m. ihåg reklamen för den.

• anne h

Spelar det någon roll vad den kostar?
    Har föräldrarna råd är det upp till dem. Jag skulle inte lägga den summan på en telefon överhuvudtaget, oavsett om det är till mig eller barnen..

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Vargtass

Hihi, ja, det är väl lite nostalgi över en 3210. Jag hade den för inte så länge sen och det var perfekt ur den synpunkt att det alltid var lätt att börja prata med nya människor. Alla skrattade lite roade när man plockade fram den.

Ja, jag tror att han skäms. Hans kompisar har ju kamera och mp3 på sina mobiler. Han säger inget, tror han inte vill verka otacksam. Men han tar sällan den med sig. Eller också bryr han sig inte om mobiler?

anne h: Priset är inte viktigt så annat än att en nio åring är ett lätt offer att råna.

• Fling

Jag tycker det är lite fel att köpa mobiltelefoner till barn, man ska iallafall vara över 12-13 år tycker jag.

En som jag känner köpte en telefon till sin son, 11 år, han sitter bara och spelar upp batteriet på telefonen..

Han är aldrig "ute" så att man måste söka han på mobilen, så han har inte sån användning av den riktigt än.

Svar på tråden Mobiltelefon till barn?