• bomman

Tik som är hemsk vid löp

Som sagt, min ena labbe tik är hemsk när hon löper.

Har två hundar som alltid löper samtidigt (de ställer ju in sig på det). Båda sköter det snyggt och de lämnar knappt något blod efter sig. MEN den ena hunden (3.5 år) är skit jobbig vid höglöpet. Ska jucka på den andra hunden hela tiden var på den andra blir dösur, går runt och gnäller och tjuter. Hon har det verkligen jobbigt vid löpet.

Nu undrar jag om det finns något man kan göra för att underlätta för henne. Nu menar jag medicinskt i första hand inte kirurgiskt.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Tik som är hemsk vid löp
  • ChinChin

Jag tycker du ska fråga en veterinär om det finns något lugnande eller smärtstillande. Din tik mår ju uppenbarligen inte bra, tänk om hon har jätteont?
    Jag vet att hundfolk brukar rekommendera mer motion och mindre mat under den jobbiga tiden, men det låter onödigt grymt. Ska man bli behandlad strikt när man mår dåligt, va? Min tik mår bättre av det motsatta när hon löper: Tröst och kel, och varm filt, sova i sängen, massor med uppmärksamhet!

• bomman

Fast jag tror inte att det är så att hon har ont utan snarare att hon är väldigt hormonstinn. Hon är ju på den andra tiken hela tiden och när hon gnäller så är det på den andra tiken.

Hon är inte mer kelig än vanligt.

Mina funderingar var på om det finns någonslag kemisk kastrering tex. som gör stt hon inte får detta hormonpåslag.

Tack för svaret!

• mini97

Du kan prova med P spruta men då ökar risken för livmoderinflammation. Om tiken ej ska gå i avel kanske sterilisering vore bäst.

Jag fick sära på mina tikar när de löpte samtidigt för de höll på att driva oss till vansinne, för de höll på 24 timmar om dygnet under höglöp.
    Båda var så sönderstresade att det tog flera veckor för dom att varva ner igen. 

• Gnista

Av vilken anledning vill du inte göra något medicinskt? Om du kastrerar slipper du ju både jobbiga löp, juverinflammationer och skendräktighet.

Ska du inte avla finns det ju ingen anledning att avstå. Det är ju väldigt jobbigt för hunden att ha det så som ni har det nu också.

• Gnista

eisa: För hanar finns sprutor man kan ta, men för tikar finns vad jag vet inget sådant man kan ta till.

• mini97

Det finns p sprutor för tikar. kontakta din vet.

• Mirris

JAg vill nog varna för P-sprutan.

Det är en ganska stor risk att tiken får livmodersinlammation och då ändå eventuellt behöver opereras (och då blir det akut)

Det är även en förhöjd risk att råka ut för diabetes.. och den botar man inte med nån operation.

Min tik gick på P-spruta från hon var 2 år.. tills hon var 6 år då hon fick diabetes. Och när dom akutopererade bort livmodern så såg dom att den var förstorad oxå. (dom tar bort livmodern för att lättare kunna ställa in insulindos utan hormoner som spökar)

Ångrar så att jag var så snål o valde sprutan istället för operation direkt!

• jackrusselltok

Det bästa är kastrering. Men det finns en ny grej, P-stav. Fråga din veterinär om det, tror det är mindre biverkningar än pspruta.

• bomman

tack så mycket för alla svar!

Låter som sterilisering passar min lilla Ella bäst.

Svar på tråden Tik som är hemsk vid löp