Baka till 25 personer
Vill gärna ha tips på något gott o enkelt jag kan baka och bjuda på fika till ca 25 personer.
Vill gärna ha tips på något gott o enkelt jag kan baka och bjuda på fika till ca 25 personer.
Kladdkaka är ju alltid en hit... det går fort å smidigt.
sockerkaka!
kladdkaka, morotskaka, kärleksmums, cocosrutor eller annat som bakas i långpanna, hur enkelt som helst!
Rulltårtsbakelse med persika och grädde är mums
Har funderat på att baka i långpanna, det verkar smidigt. Men hur ändrar jag recepten då? Mängd och tid i ugnen mm??
många recept är ju beräknat på en långpanna.. sen beror det på hur stor långpanna du har.. brukar stå hur stor långpanna du ska ha för att det ska bli lämpligt och tillräckligt med smet! lycka till!
här har du ett recept på kärleksmums:
Kärleksmums
30 Bitar
150 g Smör/margarin.
2 Ägg.
3 dl Socker.
1 dl Mjölk.
4 dl Vetemjöl.
3 tb Kakao.
1 tb Bakpulver.
1 tb Vanillinsocker.
Chockladkräm
100 g Smör/margarin.
2 dl Visp eller mellangrädde.
4 tb Socker.
2 ts Vetemjöl.
2 tb Kakao.
Smält smöret/margarinet i en kastrull. Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner smöret och mjölken. Blanda vetemjöl, kakao, bakpulver och vanillinsocker. Rör försiktigt ner det i äggsmeten. Bred ut smeten i en smörpappersklädd långpanna, ca 30x40 cm. Grädda i ugn vid 225° c, 10-15 minuter. Strö lite socker på ett smörpapper. Stjälp upp kakan. Dra av papperet. Pensla papperet med lite kallt vatten om det inte lossnar. Låt kakan kallna.
Chokladkrämen: Smält smöret/margarinet i en kastrull. Tillsätt grädde, socker, vetemjöl och kakao. Koka krämen tills den tjocknar, ca 5 minuter. Bred den över kakan. Strö över kokos. Skär kakan i 30 bitar.
morotskaka är suveränt att göra i långpanna
om du vill variera lite så funkar det utmärkt att byta ut morötterna mot rivna äpplen och en aning mer mjöl - då är det gott att ha extra citronskal i smeten ovanpå
brownies är oxå super i långpanna
Glitrax - Tack för receptet! 30 bitar.. Är det en långpanna det eller!? Lutar lite åt kärleksmums eller morotskaka.. Skall provbaka något i morgon (har ännu inte bestämt vad )!
sockerärtan: 30x40 cm vet jag inte om det är en normalstor långpanna.. du får mäta..