• drömmare3

hur länge kan man förvara en öppnad vinflaska?

vart ska man lägga inläggen som handlar om dryck? man borde ha en alkohol ämne också. kul o veta vilka viner som passar till maten osv.
    Men nu skulle jag fråga, hur länge kan man förvara vinet i kylen som är öppnad

• Svar på tråden hur länge kan man förvara en öppnad vinflaska?
  • eisa

tills den smakar skit
    några veckor

• Nellee

Några veckor Då har vinet fått eget liv ju. Några dagar, det är bara att lukta, luktar det räv= kasta.

• DrKejs

Tja, några dagar kan du lugnt ha det där. Det mår inte illa av det, tvärtom mår en del slutna viner bra av att ha fått luftas och stå en bra stund. Rekommenderar att du testar dig fram, om vinet blir dåligt så märker du det direkt.

Testa gärna en annan sak om du är vinintresserad. Öppna en flaska bra vin, häll upp ett glas vin och ställ åt sidan. Därefter kan du/ni fortsätta hälla upp i andra glas, och dricka vidare till maten. Efter en halvtimme-timme så tar du fram det första glaset som nu har stått en stund och luftats. Har du en skvätt kvar i flaskan, häll upp i ett annat glas och jämför. Provsmaka. Känner du någon skillnad? Hur har vinet utvecklats?Vad beror skillnaden på? Frågor som ni kan besvara tillsammans.

• drömmare3

hmm.. tack. DrKejs: var superintressant tips. Jag älskar vin och skulle gärna vilja lära mig lite mer om det. hur skulle man kunna få ett nytt ämnesområde här för de som är dryckintresserade?

• eisa

skärp er jag har druckit efter flera veckor och lever jag? Svar: ja.

• SVejsan

Eisa, allt är en fråga om hur mycket smakförändring man accepterar...
    Dricker jag vin så vill jag att det smakar som tänkt - jag är inte så desperat att jag dricker det för alkoholhalten.

Hållbarheten beror på hur alkoholstarkt vinet är.

Syret oxiderar vinet, alkoholhalten spelar in , ju starkare desto längre tid tar det.

Tycker man om vinägersmak så kan man dricka det länge...
    Men 2 dar kan man nog stå ut med att det står och i matlagning någon/några dag/ar till...

För att förlänga tiden så kan man använda en vacuum pump:
    www.vacuvin.nl/Vacuum_Wine_Saver_215.html

Att bag-in-the-box-viner (BiB-viner) inte anses ha en hållbarhet än mer än 5-6 veckor är för att vid öppnandet så låter man lite syre sippra in. Att dessa boxar endast brukar användas till drickfärdiga viner beror på att man inte kan lagra dom för att syre diffunderar in genom "plasbagen"...

• pjuuh

Max 2 (möjligen 3) dagar om du vill dricka det och vill att det ska smaka som det bör, och då är det bäst att du luktar och provsmakar det innan du serverar det till gäster. Sen beror det på om du har kork till flaskan och vad du förvarar i kylen i övrigt. Ska du använda det till exvis såser kan du spara det mycket längre än så, flera veckor. Men även där gäller, lukta först. Luktar det skunk så släng det. Men å andra sidan, luktar det skunk (vinäger typ) så kan du alltid använda det i marinader till kött.

BIB-viner tycker jag börjar få väsentligt mycket sämre smak redan efter 2 veckor. Jag undviker att köpa BIB om jag inte vet att det kommer att gå åt mycket vid ett tillfälle.

• SVejsan

När det gäller BiB-viner så är det viktigt att även kolla in tappningsdatumet! Får man tag i ett som stått i butik ett längre tag så kan man känna det på smaken att det inte är lika bra...

Olika BiB-viner ger upp olika fort (återigen alkoholhalten): "Starka" Chardonneyviner 14-14,5%) upplever jag som att de håller i stort sätt tiden ut (om de inte "slurpar tidigare = tar in mer luft).

(om lådvin: kommer någon ihåg När Carl-Jan Granquist, grythyttan, i ett blindtest sa bedömde ett några veckor öppnat lådvin som ett trevligt flaskvin?)

• beccagranen

Har ett annat tips :)

Om du öppnat en vin flaska och vet med dig att du inte kommer dricka upp resten under veckan. Så häll vinet i iskuber :)
    (använd det sen till fredags steken, vinsåser mm)

• drömmare3

vart kan man hitta redaktionen här på FL?

Svar på tråden hur länge kan man förvara en öppnad vinflaska?