• Anonym (Diva)

Min menskopp läcker,vad gör jag för fel???

Hej alla menskoppsanvändare:)

Jag har börjat använda min Diva för två dagar sen men det går inte så bra.
    Den läcker:(
    Jag har provat alla tipps som jag har hittat både på deras hemsida och de tips som jag har hittat här på FL i gamla trådar.
    Vad ska jag göra?

Vill verkligen få det att funka.
    Jag har storlek två,har fått barn och är under 30 år.
    Hjälp mig någon,tack.

• Svar på tråden Min menskopp läcker,vad gör jag för fel???
  • Anonym

Du kanske behöver en större storlek??

• Anonym (Dykare)

När du för upp den så den sitter bra tar du tag i botten och drar lite neråt. Snurra lite medans du gör det.

Den ska inte sitta ända uppe. Det handlar ibland bara om några millimeter. På någe vis så känner jag när den hittar sitt läge. Det är musklerna som håller i den sen.

Hoppas det fungerar för dig.....

• Anonym (Diva)

Tack för svar,jag måste testa mer men man tappar motivation lätt efter all grävande och kladd.

Ska hela koppen sitta inne?
    Har klipt bort piggen.

• sommarblomma1

Jag har precis beställt en menskopp Diwa och den är bland de smalaste som finns. Du behöver nog en annan som är bredare.

Jag beställde på www.menskopp.se/shop/ och där har de en MoonCup som är bredare. Där får du också lov att byta från en kopp till en annan om den du köpte inte passade.

• Anonym (Diva)

Jenny:Jag beställde också därifrån och valde Diva för att man kan byta den och den var snyggast:)
    Har mailat de också så får vi se vad de säger.

Jag har meckat nu med den i två dagar,bor nästan i toaletten.
    Jag är avslapnad och är inte en som stressar upp sig lätt,men oavsett hur jag än gör så läcker den?

• Anonym (Dykare)

Hela koppen ska sitta längst upp. Runt livmodertappen. Men när du fört upp den till maxläge tar du tag i botten och drar ner den lite. Då kommer den inte att läcka.

• Anonym (Diva)

Dykare:Tack för svaren....när jag för in den lite längre in då vecklar den inte ut sig.
    Jag försöker veckla ut den genom att vrida och trixa med fingrar men det går inte.Hmmmm

• sommarblomma1

TS...haha snyggast... vad har det för betydelse när den inte syns... Glad

• listo

Det kan bero på att koppen inte vecklar ut sig helt, eller att du har fört in den i fel vinkel så att den inte fyller ut ordentligt.

Om den inte vecklar ut sig ordentligt så kan det antingen bero på att du har fel storlek på koppen, eller på att du spänner dig för mycket.

Jag har använt min menskopp under två menstruationer nu. Första mensen gick det jättebra, men nu i början av andra mensen var det OMÖJLIGT att få koppen att veckla ut sig. Jag bråkade med den flera gånger under en hel dag, sedan sket jag i det och hade binda istället, för jag insåg att jag nog spänner mig omedvetet eftersom det krånglar.
    Nästa dag försökte jag igen, och då gick det jättebra. Sedan funkade det kanonbra hela resten av tiden.

Det står i bruksanvisningen till DivaCup att den INTE ska sluta om livmodertappen, utan sitta längre ner. Men det är ju också individuellt hur djup slida man har.

• Anonym (Diva)

Jenny: Haha..det kan man undra..men ibland känns vissa saker viktiga liksom
    Det var faktiskt retur rätten som avgörde vilken det blev.

• Anonym (Diva)

Listo: Tack för din svar.
    Det är lite så jag känner också att jag vill stoppa en tampong helst och skita i koppen....men vill inte ge upp samtidigt.

Jag har försökt sätta in den i olika ställningar och vinklar men
    har inte lyckats än....men det är bara att gräva mer...skriv gärna mera tips.

• listo

Om jag var du skulle jag hellre ta paus från koppen idag och testa sätta in den direkt när du vaknar i morgon, för då är du troligen mer avslappnad.

Eller testa att byta storlek, deras storleksanvisningar är ju bara väldigt generella.

Lycka till, när man väl får koppen att funka som den ska så är det världens bästa grej!

• Anonym (Diva)

Listo:Jag har hört mycket bra om koppen,det ät därför jag vill kämpa med den.

Jag ska testa och sätta in den så som du har sagt imorgon så får vi se.
    Hur vet man om man behöver en storlek mer eller mindre?

• listo

"Hur vet man om man behöver en storlek mer eller mindre?"

Jag vet faktiskt inte... men jag antar att om du inte får det att funka på flera dagar trots envisa försök, så kanske det är värt att testa storleksbyte i alla fall.

Har du kollat på hemsidan? Om jag inte minns helt fel så finns en massa råd och tips där, som inte står i bruksanvisningen.

• Anonym (Diva)

Tack listo.
    Jo,jag har läst på hemsidan och har mailat de också så får vi se vad de säger.
    De säkert kan hjälpa mig att välja rätt storlek om jag inte lyckas att få den på plats.

• Anonym (Dykare)

Hej igen.

Jag gör så här när jag sätter in den. Kan inte vika den som de vill att man ska göra då vecklar den inte ut sig.

Har den helt vanligt. Trycker bara ihop den lite med fingrarna så den blir avlång. Trycker in den nerifrån och släpper den när hela kanten är innanför hålet. Snurrar den på plats ända uppe och drar lite neråt.

Blev krångligt att förklara men hoppas att du förstår.

Lycka till.

• 201201232

Min läckte den första månaden, nu knölar jag bara in den och så lägger den sig rätt automatiskt efter en stund.. Måste vara en muskelgrej, för jag behöver inte ens veckla ut den ordentligt...;)

• Anonym (Diva)

Dykare,tack för tips...ska testa det också,den ska in

Nu har den inte läckt sen imorse,undrar om den sitter bra nu....

• Anonym (imponerad)

Jag har oxå precis köpt min första diva-kopp. Wow! Jag är imponerad.
    Det har funkat från första stund (haft den i två dagar nu).
    Fattar inte varför man inte använt detta tidigare.
    Så bekvämt.

Vet inte vad du gör för fel, men jag tror precis som Listo att du bara behöver slappna av.

När det väl funkar och den är på plats så känns den inte alls och man känner sig helt "omensig". Glömmer bort att man har mens helt!

Var lite nervös första dagen och sprang och kissade stup i kvarten (något som man ju faktiskt kan göra nu utan att behöva byta tampong hela tiden) för att kolla att den inte läckte. Men hittills så har den sutit där den ska.

Testa att göra knipövningar så att du stärker upp muskulaturen, då kanske koppen sitter bättre?

• Anonym (Diva)

Tack anonym-imponerad.
    Vad skönt att det funkar för dig.....vi får se hur det slutar för mig.

Har inte läckt något nu sen imorse och vill nästan inte gå och tömma den Tänk om jag sätter in den fel igen....men jag måste ju det.

Svar på tråden Min menskopp läcker,vad gör jag för fel???