• annaknin

Ni som använde mandelolja för att slippa spricka under förlossningen... Funkade det?

Funderar på att köpa mandelolja från Weleda. Det stod i infon att man skull gnida in det i mellangården dagligen från vecka 34 och framåt och även under själva förlossningen, så kunde det hjälpa till så man undvek att spricka...

Ni som använde detta: Funkade det för er?

Kram från Anna, gravid i vecka 26 med bf 12/6-07!
  • Svar på tråden Ni som använde mandelolja för att slippa spricka under förlossningen... Funkade det?
  • Microlys

Sparar denna tråd som favorit för jag tror inte på sådant där... Jag tror att det beror på andra saker att man spricker. Vill dock läsa om vad folk har för erfarenheter, så att jag kan få mina tankar dementerade eller bekräftade.

• J o E

Jag har ingen aning, tror inte att det finns vetenskapliga bevis, men jag smörjde underlivet och "baken" med mandelolja varje kväll de sista 5 månaderna förra gången jag var gravid och jag sprack ingenting, trots att barnmorskan var tvungen att lägga sig på min mage och "trycka" ut vår dotter på slutet!

Så jag smörjer och smörjer den här gånge också, just in case!

• zazla

Fast jag vet jute om jag hade spruckit mer om jag inte hade använt oljan.Jag sprack inte så mycket, 2 stygn ute och 2 inne. Eller om det var tvärtom kanske.

• Tonx

Jag tror inte på sånt där
    Spricker gör man främst för att man krystar forcerat och om barnet är stort eller man blir förlöst instrumentellt.

Nova 051008 Bebis BF 071021
  • J o E

Ja, det viktigaste är ju att andas igenom de första krysvärkarna, även om det kan kännas omöjligt, så att underlivet får en chans att töja ut sig innan huvdet kommer igenom. Och så att INTE krysta som när man ska bajsa, utan mer med magmusklerna liksom...

• Pillis 72

jag använde oljan 6 v. före förlossningen. sprack "inne" men inget utvärtes...

• Tonx
    J o E skrev 2007-03-02 11:01:23 följande:
    Ja, det viktigaste är ju att andas igenom de första krysvärkarna, även om det kan kännas omöjligt, så att underlivet får en chans att töja ut sig innan huvdet kommer igenom. Och så att INTE krysta som när man ska bajsa, utan mer med magmusklerna liksom...
    Precis. Dom första krystvärkarna luras, eftersom man i regel inte är öppen helt när dom kommer. Om man krystar då så riskerar man att spricka invändigt.
    Nova 051008 Bebis BF 071021
  • J o E

Usch,blää, vill VEKLIGEN inte spricka den här gången heller...

• Dorjee

tror inte heller på det här med olja. har man en bra BM och inte en alltför stor bebis klarar man sig ofta ganska bra, går det väldigt snabbt eller forcerat eller bebisen är stor kan det bli värre. jag hade en toppen-Bm som var väldigt tydlig i hur hon ville jag skulle göra, sedan var visst huvudet stort så det blev några små stygn, men jag kan inte tänka mig att det hade varit annorlunda med olja...

Svar på tråden Ni som använde mandelolja för att slippa spricka under förlossningen... Funkade det?