• princess of woolfs

Förvara bröstmjölk i..vadå??

Jag har sparat lite sympatiläckage i kylen nu sen igår, använt lite rena småbyttor av diverse slag bara, men vet ju att mjölken inte håller så länge i kylen.
    Nu nån som vet hur jag gör för att frysa in mjölk?
    VAD ska jag frysa in den i, det är ju inga stora mängder åt gången och man kan ju inte blanda dem?
    KAN man frysa mjölk som stått i kylen en dag också?
    KAN man sedan tina flera olika mjölkinfrysningar och blanda dem vis matdags..?
    Har hört att man kan frysa in i iskubsfack, men kan man då fylla ett par såna kuber, frysa in dem, sedan ta ut facket och fylla i nya kuber och tillbaka in i frysen? (Om nån fattar vad jag menar..!)
    Skulle bli jätteglad om nån kunde hjälpa mig!
    /Madde

• Svar på tråden Förvara bröstmjölk i..vadå??
  • tez84

hej... Klart att du kan frysa in mjölken nu.. Det tror jag inte är några problem... Jag frös in i frys påsar, fungerade jätte bra och tinade snabbt och lätt... Jag lagrade i kylen och frös in det senare på kvällen.. hoppas du hittar en bra lösning för dig..
    lycka till

• AnnieSthlm

jag frös in i iskubsfack, några åt gången (fyllde ju inte ett helt åt gången ). Det gick bra, bara du sätter in det snabbt igen är det inga problem!

• Zippzy

Jag bad om medicinkoppar på apoteket, de rymmer ca 30 ml, och har varit toppen att frysa in mjölk i. Det finns både med lock och utan (när jag fick såna utan tog jag bara lite plastfolie som jag satte fast med en gummisnodd). De är superbra för det går så fort att tina mjölken, bara hälla upp varmt vatten i en tallrik och sätta ner lilla burken.

Du kan lätt frysa i omgångar, häll i den skvätt du har, in i frysen och nästa tillfälle fyller du bara på...

Bröstmjölken står sig 6 mån i frysen, så om inte annat kan man ha det att späda de första smakisarna med.

Iskubsfack funkar nog också bra, jag skulle lägga över tärningarna i fryspåsar så fort de var frusna, men det är nog inte nödvändigt.

• ucka

NÄr jag frös i iskubsfack så förvarade jag sen kuberna i en plastlåda. Lätt att ta ut rätt antal kuber när det sen skall användas. Du ska nog inte hälla "varm" mjölk brevid den redan frusna.
    Annars kan man frysa i iskubs påsar eller små plastburkar(bla IKEA).

• Mamma och Mor

Istärningspåsar är jättepraktiska att frysa bröstmjölk i :)
    Bara att hälla i och sätta in i frysen, sedan har man färdiga"mjölkbitar" som är ca 20-30 ml stora.

• princess of woolfs

Tack, nu fick jag en del bra tips ser jag!
    Det som verkar skilja sig åt är huruvida man kan fylla på med färsk mjölk bredvid redan frusen i iskubsfack..
    men såna där istärningspåsar kanske är bra? Finns de på konsum/ica eller?
    Såna ikeaburkar har jag hällt mjölk i, men de är ju så stora mot den lilla mängden, och om man inte kan fylla på med färsk mjölk i kylskåpskall och sedan frysa in(?) blir de väldigt många såna i frysen snart..
    Kanske ska be om medicinmuggar istället, de är ju mer lagom storlek.

• Pumpkin79

Eller bara hälla i små fryspåsar som man köper i rulle på vilken affär som helst. Bästa med dem är ju att man kan frysa dem i vilken form man vill (platt går ju snabbast att tina).

• MammanMarie

Inte varm mjölk på kall mjölk. Men kan ju kyla i kylen någon timme o sen frysa.
    Jag fryser direkt i flaskor. Men då pumpar jag ju... Blir ju mer än bara av det som läcker...

• niiile

Hej!

Hållbarhet:
    3 timmar i rumstemperatur
    3 dagar i kyl
    3 månader i frys

Ja, man kan blanda ihop bröstmjölk från olika pumpningstillfällen. Dock skall mjölken ha samma temperatur dvs. kyl nypumpad mjölk INNAN den hälls ihop med mjölk från föregående pumpningstillfälle.

Frysa in i vaddå?
    Första dagarna frös jag i iskuber.. insåg dock ganska snabbt att det bara var jobbigt :) Då övergick vi till iskuber fast i påsform. Vilket vart jättejobbigt att öppna..

Portionerna ökade ju dessutom och började frysa i IKEAS småbyttor (rektangulära) ca 1 dl i varje, sedan 1½ dl och nu fryses det i 2 dl. När mjölken är fryst slår jag ut den på glapack - slår in och lägger klossarna i en plastpåse :)

Det går utmärkt att servera mat från två infrysningstillfällen i ett mål!

För upptining tar jag samma byttor med lock och lägger i klumpen, avlägsnar plasten innan. Värmer i vattenbad.

• princess of woolfs

Tack Niile för dina goda råd och information!
    Pumpar du enbart eller?

• bubele

En fråga till i ämnet:
    Om man sparat mjölk i kylen, hur länge skall den stå i rumstemp för att inte vara så kall när man ger den? Eller värmer man den också i vattenbad?

• niiile

Hej!

Jag ammar (fortfarande) fullt ut =)
    Har dock ett lager i frysen ifall att jag inte är tillgänglig! Vilket inte hänt många gånger.

Mjölken som förvarats i kylen bör nog värmas upp något :)

Flaskan kan dock beroende på mängd värmas antingen genom kokhett vatten ur kranen, uppkokat vatten som hälls i mugg där flaskan placeras eller på spisen :)

• 1888

Jag måste bara fråga, Luktar er mjölk illa när ni tinar den från frysen?

Jag pumpar ut mjölk i småflaskor o fryser in.
    När jag tog ut 2 flaskor som stått i mindre än 1 månad för upptining (brukar ta ut från frysen o lägger in i kylen under natten, så den tinas upp). Kännde jag att mjölken luktade illa, typ en frän stickande lukt, Ska den lukta så????

Svar på tråden Förvara bröstmjölk i..vadå??