• mitt knytt

biff på quinoa?

Jag skulle vilja ha recept på vegetariska rätter med quinoa. Tycker vi äter för mycket kött men det är inte lätt att hitta vegetariska rätter som man och barn gillar. Ha hört att man ska kunna använda quinoan i grytor istället för kött och tom göra biffar på det. Nån som har några bra tips??

• Svar på tråden biff på quinoa?
  • luddigamaskrosen

Quinoa och morotsbiffar. 504 kcal/port.

100 g quinoa
    0,5 dl grönsaksbuljong

200 g morot
    75 g gul/röd lök
    1 klyfta vitlök
    1 msk margarin
    0,8 dl ströbröd
    1 st ägg
    1 dl salta rostade jordnötter
    1 msk margarin

KOka quinoa och låt den svalna.

Riv morot. lök och vitlök och fräs i margarin någon minut.
    Lägg den svala quinoan och grönskerna tillsamans med ägg och ströbröd i en matberedare. Kör ihop det till en smet. Tillsätt jordnötterna och kör lite till. Salta.
    Forma 4-5 biffar och stek i margarin på svag värme.

Har själv inte provat receptet eftersom jag inte hunnit. Om du gör den, skriv gärna vad ni tyckte.

• mitt knytt

Nu har vi (läs jag) lagat och ätit fredagsmiddagen bestående av quinoabiffar, klyftpotatis och rödvinssås.
    Jag och äldste sonen tyckte det var gott. Min man och yngste sonen + kompis tyckte sådär. Dottern åt och såg glad ut.
    Det var ganska mycket jobb, men helt okej att laga. Tror mängden grönsaksbuljong är fel, men jag tog tio gånger så mycket och det var för mycket. Gjorde dubbelsats för jag tyckte fyra till fem biffar var lite till fem, sex personer lät lite. Det blev kanske tjugofem biffar! Så jag fryser in resterna styckvis så kan jag och dottern äta dem till lunch.

• mitt knytt

fler förslag mottages gärna!

• luddigamaskrosen

Va bra, då ska jag införskaffa mig en matberedare och laga dom. Har också tänkt att laga och sen frysa in för att ha som altenativ till fiskpinnar *ryser av tanken*...

Svar på tråden biff på quinoa?