• Suneboll

Spillt te på datrn

Min samb har spillt te över tangentbrdet  datrn är helt knäpp nu, vissa bkstäver funkar inte sm ni ser  den bara tjuter när man ska starta den, även så skrllar den helt själv ner sidan så man kan inte surfa på nätet, enda sättet att stanna sidan är att trycka på caps lck
    Är datrn förstörd för alltid eller brukar det trka med tiden??? Det hände förra helgen

• Svar på tråden Spillt te på datrn
  • RonjaRovardotter

Om jag vore ni, så skulle jag ta isär tangentbordet och diska knapparna, och torka ur tangentbordet ordentligt, det kan ha blivit riktigt klibbigt under tangenterna, och då beter sig tangentbordet lite udda. Har själv spillt ett helt glas med apelsinjuice över ett tangentbord.

• raspberryrevolution

uh, jag skulle med behöva rengöra mitt tangentbord... rena snuskburken det där, men eftersom det fungerar och om man rengör så finns ju risken oxå att det slutar å funkar... eller? skruvade du isär tangentbordet då eller? Har hört att man kan skölja av det och sen föna det torrt med hårtorken...

• Suneboll

Hur tar man isär det på en bärbar datr??? Har du ng rätt i för min samb har massr med hnung i teet

• SVejsan

Kan du möjligtvis inte koppla in ett usb-tangentbord? Om mobiliteten inte är en stor grej för dig?

Annars så kan det gå att plocka bort tangent för tangent men jag vet inte hur kontaktmattan ser ut... Använd inte vatten vid rengöring av elektriska kontakter använd sprit... Vatten orskar i längden korrosion...

• RonjaRovardotter

Bara ploppa ur tangenterna, sen rengöra med en knappt fuktig trasa där tangenterna varit, kör själva knapparna antingen i en diskmaskin, eller lägg dom i vatten ett tag, och vispa runt lite så dom blir rena. Vi hade diskmaskin vilket gjorde det hela mycket enklare.
    Jag tror inte att du kan köra själva bordet under vatten, eftersom det finns kontakter, och kretskort där.

• raspberryrevolution

snacka om fredagsnöje, rengöra tangentbordet.... men oj vad fint det börjar bli... :)

• SandvikenMamma

Hm..
    Jag har ett "vanligt" tangentbord med sladd. Hur tar jag bort knapparna från det?

• pippo75

Klassikern är att låta det torka in av sig själv. Sjukt ofräscht, men det funkar. har praktiserat det själv ett par gånger
    Btw. mitt tangentbord kan snart gå själv

• MyFine

Sandvikenmamma: Du skruvar isär det helt enkelt! Men varning för att det kommer att spruta tangenter.. Har själv provat när jag spillde ut en kopp kaffe över det.. Räcka ut tungan

Har man gett fan i båten får man ha den på land.
  • SandvikenMamma

Oj, men hur får jag dom på rätt plats sen då? Finns det någon mall?

• MyFine

Ett tips är att googla fram en bild på ett tangentbord innan du sätter igång.

• SandvikenMamma

Okej, tack för hjälpen
  • MyFine

Annars kan du ju alltid prova dig fram..

• RonjaRovardotter

Sätt dom på platser där du tycker dom ska sitta, det blir mer spännande så.
    Sen är det bara att ploppa ur tangenterna. Dom sitter inte fast så att man måste skruva på något.

• raspberryrevolution

Nu är mitt tangentbord rent å fint, får väl se hur länge det varar, har för vana att äta massa onödiga saker när jag sitter vid datorn... å fy för *¤%"/?#¤/ vad äckligt det var när man tog bort tangenterna och såg vad som låg där... urgh... men det var mycket lättare att ta bort tangenterna än vad jag trott :)

• SandvikenMamma

Håller med! Det var vidrigt att se vad som fanns därunder... Men nu är mitt fint också

Svar på tråden Spillt te på datrn