• esthelle

*Jag blir tokig snart.

Jag blir tokig snart...har nu haft nästäppa i drygt 2 veckor som jag fick vid en förkylning, förutom nästäppan är jag nu frisk. Men hur f*n ska jag få den att försvinna, har nu använt näs spray x antal dgr mer än vad man egentligen ska. Har hört att det i samband med graviditet dels är svårare att bli av med nästäppa samt att andra kvinnor får det utan att vara förkyld så ngt sätt måste det väl ändå finnas att i alla fall dämpa det!!!
    H*J*Ä*L*P

/esthelle

• Svar på tråden *Jag blir tokig snart.
  • tinsen

Nästäppa är väldigt vanligt hos gravida. Jag fick det när jag var gravid med min dotter. Det började med en vanlig förkylning som sedan inte ville försvinna. Oftast så tar man då till näsdroppar (det gjorde jag) och då kan man tyvärr bli beroende av dessa. Du måste sluta med näsdropparna. Troligtvis så kommer du inte kunna andas normalt på ett par dagar men täppan kommer att lätta. Du kan prova med saltlösningsdroppar och starka halstabletter de underlättar lite.

• Snarah

Jag kan bara hålla med ovanstående, man bara måste sluta med sprayen! Jag sköljde med hemmagjord saltlösning (en tesked vanligt salt till ett par deciliter ljummet vatten) och blev av med den västa täppan på ett dygn!

• jagälskarallaminabarn

Ett tips, om inget annat fungerar, är att höra om det kan hjälpa med Rhinocort Turbuhaler (kortison som man inhalerar genom näsan, helt ofarligt för babyn enligt 2 gyn, valde att dubbelkolla det). Kortison kan verka hemskt men enligt flera läkare jag pratat med är det ingen som helst fara att man t ex ska få biverkningar som skört skelett när man inhalerar det eftersom det då kommer till "rätt" plats direkt.

Jag har kronisk nästäppa sedan innan och använder Rhinocort Turbuhaler mot det. Visserligen hjälper det inte så bra nu under graviditeten utan för mig har det även behövs koksalt (finns sådant som heter Renässans receptfritt på Apoteket om du inte vill göra i ordning själv). Tycker själv att det är praktiskt med Apotekets eftersom den finns i form av nässpray, helt ofarligt att använda till skillnad från vanlig nässpray som man tyvärr kan bli beroende av.

Hursomhelst är Rhinocort Turbuhaler dessvärre receptbelagt, hör med bm på mvc, det är mitt råd. Tycker att gyn borde kunna skriva ut det åt dig isf, vågar dock inte svära på det eftersom det, i mitt fall, är en distriktsläkare som skriver recepten.

Lycka till och hoppas det blir bättre!

• Eikartin

Samma här! Använde nässpray till natten i veckor och veckor. Men en dag så bara försvann det och jag är mer än lycklig över detta. Dessvärre gör koksaltlösning mig inget. Hoppas ditt helt magiskt försvinner likt mig!

• triump

får man vara pessimist med nästäppa..den går aldrig över är inne på tredje veckan och tredje förkylningen

• Nalle Puh77

Känner igen det där med nästäppa.

Har haft det under hela graviditeten och nu på slutet har det blivit värre tyvärr.
    Men jag har inte använt nässpray eftersom det inte är bra att göra det för mycket.
    Har dock slängt ner det i BB väskan så jag kan dra in lustgasen genom näsan när det blir dax *hihi*

• Bonny

Hejsan! Är i själv i vecka 9+5 och är tät i näsan och nyser som FN fick av min spec läkare Rinexin. 50mg Depottabletter pga att de är slemhinnorna som svullnat...

Rinexin verkar avsvällande på nässlemhinnan, även i områden som inte kan nås av lokalbehandling med näsdroppar.

Så be om de i stället för att använda nässpray.

• Nana 24

Vet att det är en klen tröst, det går över när barnet är fött. Det gjorde det med min förste...är nu gravid igen (BF 27 feb) och som ett brev på posten kom den "totala" nästäppan igen tillbaka ingen lukt alls (eller minimalt lite...) nedsatt smaksinne (hör ihop...) inte alls kul! MEN...nedräkningen har börjat till att bli av med det. Använder nässpray ibland, men eftersom jag inte får tillbaka lukten...nästäppan bara minskar minimalt så blir det mer sällan, försöker stå ut på något vis...

• NK80

Sprayade i nästan 3 månader i sträck.. om inte mer tills jag slut fick nog! Försökte sova utan nässpray men det gick bara inte! Vakna i panik för jag inte kunde andas.
    Gick å köpte mig Otrivin's barn nässpray. Använde den 2-3 dagar sen, ett sprut var i näsan fick räcka.. sen släppte det i ena näsborren och tillslut i andra. Har vart nässpray fri i nu snart en vecka! Jätte skönt!

• Millenium

Jag har bara en önskan nu att jag blev av med min förkylning gick från att må bra till skit och en dunder förkylning på 24 timmar inte kul alls. Maken har åkt på samma skit, tillråga på allt så har jag BL på måndag skulle bara fattas om den sätter igång med hur ska man orka.
    Hoppas din nästäppa släpper snart.

• Fru Höger

Hej!
    När jag blir förkyld, gravid eller inte, så när det är dags att sluta med nässprayen så brukar jag köpa barnnässpray (0,25 mg/ml) och använda den i ENA näsborren när jag ska sova. För slemhinnan i näsan blir lätt irriterad av nässpray, och jag blir lätt beroende. Under tiden hinner då den näsborren som man inte använder någon nässpray i att återhämta sig. Man är ju visserligen tät, men du har ju åtminstona en näsborre att andas med på natten. (och ev. vid måltid)
    ...så brukar jag att göra.
    Lycka till!
    V.

Svar på tråden *Jag blir tokig snart.