• Shagwell

Jag vill INTE ha hunden i sängen...

Vi har en hund som är 9 år, det är min sambos hund från början. Själv har jag också haft en hund men som vi fick omplacera pga av osämja i flocken. Jag har dock alltid varit hård mot min egen hund att han ska sova på golvet/alternativt i egen säng/madrass.
    Detta av flera skäl,
    1: Vill inte ha grus i sängen
    2: Vill inte ha diverse kryp i sängen som följer med hunden
    3: Vill ha fräscha sängkläder som inte luktar HUND
    4: Vill ha benutrymmet för mig själv...
    5: Vill ha min sambo närmast mig när jag vaknar och inte ha ett hårigt hundarsle där

Sén att man tar upp och gosar på morgonkvisten eller så är väl sin sak men det ska inte vara tillåtet att hoppa upp där på eget bevåg.

Tyvärr är min sambo inte av samma övertygelse! Så hur göra???
    Han tycker att hunden som alltid fått vara i sängen, inte nu på äldre dar ska läggas på golvet. Han är lite pjåkig sådär
    Eftersom det är JAG som alltid bäddar sängen, vet inte varför det blivit så men jag gör det iaf, kanske för att jag är bossig & dominant och vill ha ordning och reda i sovhalmen *ha ha* så stör detta mig ännu lite mer för det blir täta byten just pga hunden.
    Jag blir galen av att det luktar hund i sängkläderna som jag tycker ska lukta svagt nytvättat, eller iaf människa...och jag blir knas på att behöva borsta bort en mindra sandlåda innan man kan gå och lägga sig.
    Om dagarna har jag stängt till sovrummet och han får inte komma in där förrän till kvällen när vi själva går och lägger oss men helst av allt så vill jag återta MIN säng!!!!

Vad tycker ni??? Hur gör ni med vovvar/vovve???
    Har föreslagit att vi får dela på sängarna så kan han ju ha hunden i sin del, lycka till - 190 lång karl och en softis...men ja det blir såklart lite surt och vållar en del mindre dispyter.

Hjälp!

mvh

• Svar på tråden Jag vill INTE ha hunden i sängen...
  • Tinette

Våra hundar får inte vara i sovrummet men annars överallt.
    När vi lägger oss brukar dom ligga antingen i sinna bäddar presis intill sovrummet (dörren är öppen) eller så fläcker dom ut sig i soffan
    Vill inte heller ha hundar i sängen pga smuts,festingar på sommarn (mycket här),m.m
    Sängen skall bara vi vara i utan att få en hel sandlåda i syggen då man lägger sig

• Virriga V

Jag har själv inte mina hundar inne pg av det är utehundar som vistas mycket i stallen.

Men kan känna att har hunden alltid varit van vid att få sova i sängen och är så pass gammal så känns det fel att helt plötsligt inte få.

• mariiah

Gillar heller inte och ha hunden i sängen.
    Sambon hade alltid sina hundar i sängen förut, men när jag flyttade in fick dom lära sej att ligga på golvet eftersom jag är allergisk. Skulle jag inte vara det skulle jag ändå inte vilja ha dem i sängen.

Kan ni inte göra en egen sovplats åt hunden alldeles nedanför sängen då? Eller har ni kanske redan det?

• eisa

Är det en stor hund kan jag förstå dig TS.

Överhuvudtaget tycker jag att din sambo verkar underbart varmhjärtad

• Luzifer

Jag har inte hunden i sängen, inte heller i soffan eller på köksstolarna ( vi har en liten hund ). Hon har en egen säng som hon sover i. Tog lång tid att övertala pojkvännen att hon inte skulle få sova i sängen, men det tog 1 mån innan hon vande sig vid att sova i sin korg.

• presens konjunktiv

Men varför är det nödvändigtvis du som har rätt? Det är väl en sak om du hade varit allergisk, men nu vill du en sak, och din sambo en annan. Era åsikter är lika mycket värda, och en kompromiss måste till er båda emellan.

• Zaria

Gillar inte heller hund i sängen, sedan tycker jag att det handlar om att vara konsekent också, hunden förstår ju inte att idag får mattes rena lille vovve vara i sängen för att dagen efter vara smutsig blöt och illaluktande förvisas ner på golvet.

Så där kan iofs hålla med din sambop lite att det skulle kännas lite taskig att efter 9 år neka hunden att sova i sängen.

• Marie84

Våra ligger inte i sängen. Border collien som vi haft sen han var valp låg i vårt sovrum förut men han låg alltid under sängen. Cavalieren kom hit som omplacering 6 år gammal och alltid tidigare legat i sängen. Sambon började dock känna av allergi och för att det inte skulle bli sämre har hundarna fått flytta ner och sover numer i köket. Väldigt skönt att slippa all sand också!! Cavalieren protesterade första natten men sen har det varit lungt. Tycker inte det är några problem att vänja dom vid något nytt.

• Shagwell

presens konjunktiv:
    Men hur ska vi kompromissa?
    Jag har sagt att hunden är väkommen i sängen om sambon bara kunde bädda sängen varannan gång iaf, tycker liksom inte man ska gnälla över att det är grusigt i sängen när man aldrig bäddar och är den som envist ska ha hunden i säng...det är mitt förslag på kompromiss.

eisa: jepp, Softis är en stor hund. Okej inte som en sankt bernhard eller så men stor nog i vår säng iaf.

Jag känner mig som värsta monstret bara för att ag tycker att hunden kan sova i egen säng på golvet sidan om. Hör & häpna, jag förbjuder honom inte i vårt sovrum men jag vill ha min säng för mig själv.

• presens konjunktiv

Jag tycker att det låter som en smart lösning, faktiskt. Han vill ha hunden i sängen, du tycker att det blir smutsigt. Fine, om han sopar/dammsuger sängen varje dag så får hunden vara där.

Alternativt att hunden inte får sova i sängen, men att du får ge med dig om någonting annat.

• cutthroat

Skaffa större säng och låt hunden vara med.

• lisabe

Då säger jag mitt... Våra hundar & våra katter sover ALLTID i sängen!!! Det är hur mysigt som helst.. dom är mjuka och varma och sköna... katterna ligger ALLTID och sover i fotändan och ena hunden ligger mellan mej och min sambo och den andra sover ALLTID i mina knäveck!!!! Å jag ÄLSKAR det, jag skulle personligen ALDRIG kunna vara utan hundarna i sängen! VISST man vaknar 30ggr/natt och är irriterad för att dom hundarna har tagit allt täcke och för att man inte rymms i sängen, vi får renbädda sängen 2ggr/vecka (pga. hund&katthåret) och dammsuga sängen MINSt 2ggr/vecka.. Men för mej gör det absolut ingenting... Jag är ändå städberoende och älskar att städa!! =)

• MillanB

Våran hund brukar få gå framåt morgonkvisten och mysa lite, ca kl 05,00. Men jag vill inte att hon ska ligga där när vi går och lägger oss. Därimot får hon sova i skinnsoffan och på kökssoffan.

• Gnista

TS: Om man ser det ur hundens perspektiv är det lite elakt att plötsligt efter så många år inte låta den sova i sängen. Fast jag förstår dig verkligen. Jag har en av våra hundar i sängen och det blir grusigt och är framförallt trångt. Så jag tycker din kompromiss är bra. Om hunden ska vara i sängen får din sambo bädda nytt och fixa. Annars får hunden vara i en korg precis nedanför sängen.

• Skogsjäntan

Men om du nu inte vill ha grus, kryp osv i sängen, hur kan du då gå med på att den får komma upp och mysa på morgonkvisten? Den drar ju med sig smuts, kryp och hunddoft då med????

• Fighter

Våra hundar får komma upp ibland, men sällan.
    De hoppar aldrig upp på eget bevåg utan lägger huvudet på kansten & "frågar", om vi inte säger varsågod & hopp upp så lägger dom sig i sina bäddar igen.
    Som sagt det blir rätt trångt !

Svar på tråden Jag vill INTE ha hunden i sängen...