• Anonym (Kaffedraken)

    Måste man ha folie om bakad potatis?

    Borde man inte bara kunna snitta dem lite och lägga dem på en plåt?

    Hur hög temperatur vågar jag ha? De tar alltid mycket längre tid än vad jag hoppas/tror att det skall göra att baka dem.

  • Svar på tråden Måste man ha folie om bakad potatis?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag brukar skära ett kryss i den och baka den i ca en timme på 225 grader. Funkar finfint, men det är ju lite olika på ugnar... I stugan blir de brända om jag gör så t.ex.


    Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Om du har en micro går det jättebra att baka potatis i den. Ca 8-10 minuter för en potatis eller 15 min för två osv. Lite beroende på microns effekt naturligtvis.


    / HumDis
  • Anonym (Kaffedraken)

    Nej det behöver du inte. Men jag har det sen jag hade ett litet missöde då potatisen exploderade i ugnen. Jag brukar köra på 200 grader. Sen får man känna efter med en nål om den är mjuk.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Man ska aldrig ugnsbaka potatis i folie. Folien man ser runt potatisar på restauranger finns där efetrsom potatisen är varmhållen.

    Tvätta potatisarna och skär ett snitt i dem eller pricka dem (för att undvika explosion) och baka i 45-60 min på 225 grader. Behöver du varmhålla potatisen kan du sen lägga dem i folie.

    Att ugnsbaka i folie tar längre tid och ger en sämre konsistens.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tycker precis tvärtom, brokig - utan folie blir de hårda och torra och allmännt äckliga.

    Och microbakad potatis är verkligen inte god. Rå i mitten och överbakad och torr i ytan.

    Pricka eller skåra potatisen, linda in i folie och baka i ca 75 min i 225 grader.


    ~*~ man önskar att man kunde vara bara tyst & cool (W.Crafoord)~*~
  • Anonym (Kaffedraken)

    jag brukar dela dom på längden och pensla med olja och kryddor, går mycket fortare.

  • Anonym (Kaffedraken)

    annca: Jag har aldrig upplevt någon skillnad mellan ugnsbakad och microtillagad bakpotatis. Kanske skiljer det sig mellan olika microvågsugnar?


    / HumDis
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag tycker att det är mycket godare att inte har folie, blir mera bakat då.
    Har du folie så blir det mera som en kokt potatis.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jo, det kan nog vara skilnad på olika ugnar. De jag lagat har blivit mycket mer vattninga, ibland nästan okokta, i mitten och torra i ytan i micron.


    HumDis skrev 2007-03-02 16:31:59 följande:
    annca: Jag har aldrig upplevt någon skillnad mellan ugnsbakad och microtillagad bakpotatis. Kanske skiljer det sig mellan olika microvågsugnar?/ HumDis
    ~*~ man önskar att man kunde vara bara tyst & cool (W.Crafoord)~*~
Svar på tråden Måste man ha folie om bakad potatis?