• Bengalan

Jäkla 40 graders tvättsnusk på barnkläder!!

I "föräldrar o barn" senaste nummer tar de upp att många barnkläder har 40 grader som rekommenderad temperatur. Det är ett test av bodysars kvalitet.
    De skriver att "för att den ska bli riktigt ren och för att alla bakterier ska försvinna ur plagget bör bodyn alltid tvättas i 60 grader." Jag håller med!
    Detta har jag sagt till många kompisar och klädförsäljare tex på me and I:s hemförsäljningspartyn(de har märkt sina kläder med 40 grader) och jag blir alltid bemött som att jag skulle ha nån sorts bacillskräck. DET är inte vad det är frågan om!
    Jag tycker att många gamla "husmorskunskaper" (hittar inget bättre ord -sorry)verkar börja försvinna. I det här fallet tvätt o etikett....

Många har berättat att de tvättar ALLT på 40 grader, handukar, barnkläder, vuxnas strumpor(ofta späckade med svamp), lakan. Att de bara delar upp i ljus 40 och mörk 40.
    Ofta hör man ju att i framförallt barnfamiljer hur kräksjukan bara går runt, runt i familjen. Jamen en nerspydd handuk "smittar" ju ner den andra tvätten tex.
    Eller kvinnor med underlivsvamp gång på gång - prova att tvätta underkläderna på 60 grader. Annars "bor" ju svampen kvar i trosorna och då spelar det ingen roll hur mycket medicin man stoppar upp/i sig!
    Meningen med det här inlägget är bara att belysa ämnet. Ingen ska behöva känna sig påhoppad. För det står ju 40 grader, ibland tom 30 och det är klädtillverkarna som man måste påverka, för det är klart att folk följer tvättråden. Man vill ju vara rädd om sina kläder! Och miljön. Men viktigast för miljön är ju att köra fulla maskiner och inte överdosera tvättmedel. Nån som kan komplettera med fler miljötips?

Men kanske det kan vara bra att tänka på om man har nån i familjen som varit magsjuk eller lider av svampexem(seborre)eller andra hudproblem, då är det VERKLIGEN lämpligt att köra en 60 graders tvätt!!

Hur gör ni? Och varför?
    /hoppas på lite diskussion

• Svar på tråden Jäkla 40 graders tvättsnusk på barnkläder!!
  • kakan76

hmm jag e nog lite tvärtom tror jag.. tvättar allt på så höga grader det går..

• Pluttesnuttan

oj har inte tänkt på det så mkt innan,,,, nu ska jag bli noggrannare o tvätta mer i 60 grader... du har rätt.... i alla fall saker som e nerspydda o nerkissade......mina egna kläder fortsätter jag nog att tvätta i 40 grader...

• Champagne
    Känner igen problemet. Jag brukar köra i 50 grader (kulör) som en kompromiss.

Handdukar och sånt (vittvätt) kör jag på 95 grader lite då och då.

Äckligast tycker jag nog är BH, trosor som ska handtvättas eller köras på max 30 grader.
  • hdiver

Jag tvättar allt i 60 grader. Det BLIR renare då.
    Barnens kläder syns det på väldigt tydligt.
    Nåt annat vore otänkbart. Jag har underkläder där det står 30 och 40 grader på... Skulle aldrig ens tänka tanken att följa det...

• Pumisen

Jag tvättar oxå mycket på 60 grader. Det värsta är pop kläderna som absolut inte ska tvättas i 60. Men jag gör det iaf, och har inte märkt någon skillnad.

• Snottan

visste inte detta... jag skall ned till tvättstugan om två timmar får tänka på det haha.

• AnneSophie

Jag köper inte orimligt dyra kläder till barnen som ska specialbehandlas och jag köper verkligen inte kläder (speciellt inte till barnen) som inte klarar av att tvättas i minst 60C.  Klarar kläderna inte tvätten i 60C så slänger jag dom.

Kan inte ens minnas när jag tvättade något på 40C senast. *funderar*

You are like a bunch of drunken monkeys with chainsaws!
  • S vali s

Här tvättar vi underkläder, strumpor, lakan & handdukar i 60grader resten körs i 40grader.
    Ingen i familjen lider av svamp och inte heller har vi drabbats av magsjuka eller nåt annat som bara "går runt" så jag antar att bakterierna som lever i köäderna får den omgången de behöver

jag tycker att både tshirts, toppar, byxor eller vad det nu kan vara blir hur rent o fint som helst, fläckarna går bort osv. så jag drar mig inte för att köpa barnkläder som "bara" klarar av 40 graders tvätt
    Att underkläder ska klara av 60grader är däremot ett krav...

Den late får brått när det blir kväll
  • Bengalan

Jag handlar en del på nätet och då glömmer jag ibland att kolla hur dom ska tvättas, men oftast så klarar dom 60, men man får tänka på att vända dom utochin före och inte tumla utan istället dra dom till rätt form medans dom är blöta.
    Här verkar alla överrens, är det bara mina polare som är tvättsnuskisar

• ChicoChica

Gör precis som Svalis!

Däremot så får jag nästan aldrig bort fläckar från kläder (varken barnens eller våra) men det är oavsett vilken grad jag tvättar i eller vilket tvättmedel jag använder (kan bli liiite bättre nångång om jag har fläckborttagning) Detta är skitdrygt då vi är duktiga på att smutsa ner och få fläckar på kläderna allihopa i den här familjen... =/

Svar på tråden Jäkla 40 graders tvättsnusk på barnkläder!!