• Chips

bara liiite mögelost?

finns det nån chans att nån vet om nån mögelost jag kan få äta? snälla säg att det finns nån...... sååå sugen...

• Svar på tråden bara liiite mögelost?
  • Smilie

*Skrattar*
    Om du värmer den kan du äta *s*

• Nanne

Gör en god pastasås med mögelost.....Har jag gjort när jag blivit sugen. Bara det kokar så är det ju inga problem att äta.....

Kram

• Puppan

Min chef vars fru är chefsbarnmorska på Huddinge sjukhus säger så här. Om du är sugen på något och DU mår bra av att äta det mår bebisen i magen bra av det...

• Vic

Du kan äta Sant Agur (jag tror att det stavas så). Den är gjord på patöriserad mjölk och ska väl därför vara ofarlig. Den är jättegod!!! Mitt absoluta bästa mammatips. Håll till godo!

• isabell22

Men mögelost måste vara tillalagad vare sig det är pastoriserad eller ej för det är ju möglet som det är fel på eller hur?

• Chips

Å, Puppam, jag gillar din chef å chefens fru! Hälsa att de är finfina människor! Å Vic, Du är en ängel, en fantastisk lysande sådan! kram Chips!

• Coz

Chips...Min BM att man kan värma upp mögelosten först och lägga den i kylen igen så den stelnar. Då ska det inet vara någon fara. Kanske inte känns riktigt lika, men, men.
    Gubben mumsade Kvibilles gräddÄdelost en gång och jag hade en burk Philadelfiaost! Jag KUNDE inte låta bli, utan åt säkert en- två matskedar mögelost iaf. Ooo, du, gissa om jag sög läääänge på smaken av det lilla!
    Inte tror jag det skadat Knytet i magen på något sätt. Har säkert mumsat i mig massor som jag inte haft ett dugg koll på om det är bra eller inte bra.

• Majsan

Jag har för mig att jag har läst någonstans att man inte ska äta dessertostar även om mjölken är pastöriserad. Det spelar hur som helst ingen roll om man så bara äter en tesked av någon ost som det är bakterier i, då sker skadan ändå. Det här hittade jag på livsmedelsverkets hemsida, det står ingenting specifikt om ostar av opastöriserad mjölk utan om dessertostar generellt. Sedan är det ju upp till var och en hur man vill tolka det:
    Skadliga bakterier kan ge dig infektioner som påverkar ditt barn. Undvik mjuka och halvmjuka mognadslagrade dessertostar, såsom mögelostar (t ex Brie, Camembert och Gorgonzola) och kittostar (t ex Vacherol och Livarol). Vanlig hårdost och smältost kan du äta som vanligt.

• gabby

Jag tror inte att det är bra att hetsa upp sig för mycket. Visst, det kan finnas bakterier i mögelost mm, men det är antagligen större risk att gå över gatan.... Kvinnor har fött friska barn i alla tider, med eller utan alla dessa råd vi får idag. Lyssna på din egen kropp så blir det nog bra!

• Annikaa

Kolla iica eller konsums delikatess disk. Jag har faktiskt sett pastöriserade mögelostar. Kan ju höra dig för... om du inte hittar det finns det alternativ. Det finns en smältost från kavli, "Ädelost" som är pastöriserad.. annars kan jag bara säga att du får du tänka på hur gått det blir när du väl kan äta osten.. längta med andra ord.. =) Lycka till// Annika

Svar på tråden bara liiite mögelost?